برچسب : اصغر-دادبه

چرا شمس آن‌ همه طعن و طنز را نثار فخر رازی می‌کند؟ | ۱۳:۲۸,۱۳۹۸/۱۰/۲۴|

چهاردهمین نشست از مجموعه درس گفتارهایی درباره شمس تبریزی به رابطه‌ی شمس تبریزی و فخر رازی اختصاص داشت که با سخنرانی دکتر اصغر دادبه چهارشنبه یازدهم دی در مرکز فرهنگی شهرکتاب برگزار شد.

از نادره‌های روزگار ما / اصغر دادبه | ۹:۴۷,۱۳۹۸/۹/۲۶|

در كشور ما مترجمان بسیاری آمدند و رفتند و برخی بر جایند كه آثار بسیاری را از زبان‌های مختلف به فارسی برگرداندند، آثاری كه بنا به ارزش و توانایی مترجم در انتقال كلمات و مفاهیم جای خود را در عرصه فرهنگ و ادب باز كردند. مجدالدین كیوانی، اگرچه محققی معتبر و دانشمند است اما شاید بیشتر به عنوان یك مترجم شناخته شود هر چند مترجمان نیز متر و عیار دارند و از نظر من فردی مترجم است كه محقق نیز باشد یعنی علاوه بر ترجمه ،دستی در تحقیق و پژوهش نیز داشته باشد. برخی محققان و مترجمان از سال‌های جوانی پا به عرصه تحقیق و پژوهش گذاشتند و...

«جلد 24 دایره‌المعارف بزرگ اسلامی» سندی ارزشمند از روزهای دشوار | ۸:۸,۱۳۹۸/۹/۹|

دبا: با کوشش همکاران ما در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی جلد 24 دائرةالمعارف بزرگ اسلامی چاپ و منتشر شد. به همین مناسبت روز سه شنبه 5 آذر ماه 1398 مراسمی، جهت تقدیر و تشکر از تمامی کسانی که مرکز را در این راه یاری کردند برگزار شد. در این مراسم آقایان کاظم موسوی بجنوردی، سید فتح الله مجتبایی، سید مصطفی محقق داماد و اصغر دادبه سخنرانی کردند.

تمجید از سعدی در مضمون‌پردازی بر اساس خیال معشوق | ۱۳:۴۳,۱۳۹۸/۷/۲۳|

هفتادمین نشست از سلسله نشست‌های «بر خوان سعدی» توسط انجمن فرهنگ و ادب شیراز و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس و مرکز سعدی‌شناسی در «سرای سخن» سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس برگزار شد.

خواجوی کرمانی / اصغر دادبه | ۷:۳۸,۱۳۹۸/۶/۱۲|

خواجویِ کِرْمانی، کمال‌الدین ابوالعطا محمود بن علی بن محمود، مشهور به خواجوی کرمانی یا خواجوی مرشدی کرمانی (ذیحجۀ 689-750 یا 753 / دسامبر 1290- 1349 یا 1352)، شاعر پارسی‌گوی غزل‌سرا، قصیده‌سرا و داستان‌پرداز. الف ـ زندگی: خواجو در کرمان متولد شد و در شیراز درگذشت. وی نام و نسبش را در مقدمه‌های رسائل منثور خود (نک‍ : شمع ... ، گ 12 الف)، و روز و ماه و سال تولد خویش را در مثنوی «گل و نوروز» (خمسه، 707) بیان کرده است. خواجو از بزرگ‌زادگان کرمان بود (دولتشاه، 277) و به خاندان خواجگان کرمان تعلق داشت که خانواده‌هایی متعین بودند.

غزلهای میر کرمانی / دکتر اصغر دادبه | ۱۰:۱۰,۱۳۹۸/۶/۹|

در پی حمله مغول به خراسان بزرگ و ویرانی خراسان که مرکز دانش و ادب بود، در وهله نخست، هند و روم (بیرون ایران جغرافیایی آن روزگار) و قلاع اسماعیلی قُهستان (حوالی بیرجند امروز) به عنوان جزایری فرهنگی، حافظ فرهنگ ایران شدند. در وهله دوم، به‌تدریج شخصیت‌های فرهنگی به شیراز رفتند و شیراز به طور خاص و فارس به طور عام، مرکز فرهنگی ایران شد.

ادراک / اصغر دادبه‌ | ۱۴:۴۱,۱۳۹۷/۹/۵|

اِدْراک، اصطلاحی فلسفی به معنی پذیرش صورت شیء از سوی نفس، یا ذهن. ادراک در لغت به معنی الحاق و وصول است و در زبان فارسی به معنی دریافتن، فهمیدن، رسیدن میوه به پختگی و رسیدن کودک به بلوغ (زوزنی، 2/56؛ دهار، 2/915؛ تهانوی، 1/484). عبدالرزاق لاهیجی از هم معنایی واژه‌های شناختن، دانستن و دریافتن در زبان فارسی با کلمه‌های معرفت، علم و ادراک در زبان عربی در برخی از کاربردها، و از نزدیکی معانی آنها به یکدیگر در برخی از کاربردهای دیگر سخن می‌گوید (ص 53-55). شاید به دلیل همین قرابت در مفهوم بوده است که گاه ادراک و علم به یک معنی تلقی شده‌اند (نک‍ : ه‍ د، علم).

خیال / اصغر دادبه | ۱۶:۱۶,۱۳۹۷/۶/۱۸|

خیال، در لغت به معنی گمان، وهم و پندار، شبح، سایه و نیز به معنی صورتی که در آب، آینه و خواب دیده شود (صفی‌پوری، ذیل خیل؛ لغت‌نامه ... ). خیال از دو دیدگاه تفسیر می‌شود: از دیدگاه جهان‌شناختی، و از دیدگاه معرفت‌شناختی: الف ـ خیال از دیدگاه جهان‌شناختی: خیال از دیدگاه جهان‌شناسانه یا به تعبیر قدما، از منظر قوس نزول دو تفسیر و دو معنا دارد: معنای اشراقی و معنای عرفانی: 1. معنای اشراقی: عبارت است از عالم خیال که از آن به عالم خیال منفصل، عالم مثال، عالم برزخ و عالم صور یا مُثُل معلّقه نیز تعبیر می‌شود (نک‍‌ : سهروردی، «حکمة‌ ... »، 230، 232، 234؛ نیز نک‍ : عبدالرزاق، 36؛ تهانوی، 1/322).

کوهکن کوه کند تا جان داشت / اصغر دادبه | ۱۰:۲۹,۱۳۹۷/۶/۱۳|

اول: من هرگز احسان یارشاطر را ندیده بودم. شناخت من از ایشان، شناخت علمی است و پیداست که شناخت شخصیتی هم هست، زیرا آن کس که به دانش مهرورزد صاحب شخصیتی والا هم هست. نام نیک زنده یاد استاد یارشاطر برای من تداعی کننده عشق به دانش، کوشش برای آموختن و آموزاندن و فداکاری برای اعتلای فرهنگ و ادب ایران است.

حکایت چیستی زیبایی در غزل های سعدی / اصغر دادبه | ۱۵:۱۲,۱۳۹۷/۲/۱|

نویسنده در این مقاله زیباییشناسی در غزلهای سعدی را مورد بررسی قرار میدهد و اشاره میکند: غزلهای سعدی از دیدگاه زیبایی‌شناسی، حد زیبایی است و پیداست که شاعری هنرمند که سخنش حد سخندانی و زیبایی است. در زیبایی‌شناسی و فلسفه هنر نیز صاحبنظر است و می‌توان با تامل و جستجو در سخن او نظریاتش را در فلسفه هنر بازیافت و بازشناخت و به تدوین دیدگاه‌های او در فلسفه هنر پرداخت. سعدی دیدگاه افلاطونی و ارسطویی در زمینه چیستی زیبایی را مکمل یکدیگر می‌دیده است. در ادامه این مقاله بیت‌هایی که در آنها سعدی دیدگاه افلاطونی داشته و بیت‌هایی که دیدگاه ارسطویی داشته ، مشخص شده‌اند.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما