عروض؛ رساله در عروض؛ رساله در کلام موزون؛ رساله در بحور شعر

عروض؛ رساله در عروض؛ رساله در کلام موزون؛ رساله در بحور شعر مشاهده نسخه

در حال حاضر تنها صفحات ابتدا و انتهای نسخه قابل نمایش است.

از عبدالرحمان جامی، نورالدین احمد (817-898ق/1414-1493م). همانکه آغاز می‌کند به اینکه: ارباب صناعت عروض اوزان شعر به سه رکن نهاده‌اند: سبب، وتد و فاصله، سپس سربندهای «فصل» بی‌شماره، که در نسخۀ چاپی 1379خ در هشت فصل است و در استانبول 1857م و پاریس 1872م، همراه «عروض سیفی» (هف‍‌ ) چاپ شده است و چاپ دیگر و تصحیح آن از سوی 3 تن: اعلاخان افصح، محمدجان عُمراُف، ابوبکر ظهیرالدین، از سوی «مرکز نشر میراث مکتوب»، تهران،1379خ، چاپ شده است. 
نسخۀ در دست برابر است با چاپ میراث مکتوب، 1379خ، در 8 «فصل»، ولی بی‌نام نگارنده.
آغاز:   سپاس وافر قادری را که حرکت سریع افلاک را سبب ازدواج اصول و امتزاج امکان در کلام گردانیده... اما بعد، بدانکه ارباب صناعت عروض، بیان اوزان شعر به سه رکن نهاده‌اند: سبب، و وتد و فاصله. 
انجام:   گذرم همه بر دَرِ تُست/ حکم دل من بر تست. مقطوع: هر دم آیم سویت/ باشد ببینم رویت. تمت العروض. 
منابع دیگر:   ذریعه، 15/254 «رسالة فی العروض»؛ اعلام، 1/413 جامی؛ استوری، گرامر، 183 «رساله در عروض؛ رساله در کلام موزون؛ رسالۀ عروض شعر»؛ برگل، فارسی، 2/757 «رسالۀ عروض» با «رسالۀ قافیه» به گونۀ دو کتاب، تنها نام آن؛ نسخه‌ها، 3/2161 «عروض و قافیه»، که این نام درست نیست، که وی دو رسالۀ جداگانه در عروض و قافیه دارد(21نسخه)، همانجا، 2159 «عارف اللطایف»، که همین گفتار است؛ جامی، حکمت، 162 «رسالۀ عروض»؛ نوشاهی، جامی، 395 «رسالۀ عروض؛ مجمع الاوزان»؛ مشار،3/3510 «عروض و قافیه» (7 چ)؛ نوشاهی، موزه 462 «مجمع الاوزان». 

 

خرید فایل اسکن

اشتراک گذاری:

مشخصات

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: