صفحه اصلی / مقالات / دانشنامه تهران بزرگ / آپادانا، هتل /

فهرست مطالب

آپادانا، هتل


نویسنده (ها) :
آخرین بروز رسانی : چهارشنبه 3 خرداد 1402 تاریخچه مقاله

آپادانا، هتل \hotel (l-e) āpādānā\، هتلی دوستاره واقع در خیابان طالقانی، نرسیده به خیابان بهار، روبه‌روی بیمارستان 502 ارتش.
کار ساخت این هتل در 1330 ش/ 1951 م، آغاز شد و در نیمۀ نخست دهۀ 1330 ش با نام هتل بریج گشایش یافت. زمین این هتل متعلق به شخصی به نام تابعان بود، اما چون سرمایۀ کافی برای ساخت هتل نداشت، با شرکت مهندسی صداقت به‌صورت مشارکتی اقدام به ساخت آن کرد. گفته می‌شود شرکت صداقت نیز برای تأمین بخشی از هزینه‌های ساخت، با یک شرکت پیمانکاری اسرائیلی شریک شد. در نخستین سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تابعان این هتل را به نصرالله محمدزاده فروخت و چندی پس از آن نام این هتل به آپادانا تغییر یافت.
هتل آپادانـا در زمینی با مساحت 000‘1 مـ2، در 3 طبقه بـا زیربنـای 200‘2 مـ2 سـاخته شـده اسـت. این هتـل در سالهای پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به‌سبب نزدیک‌بودن به سفارت آمریکا، محل اقامت بسیاری از مهمانان خارجی این سفارت بود.
ساختمان بنا با آجرهای قرمزرنگ تزیین شده است. ورودی هتل با قابی هلالی‌شکل به 3 پلۀ کوچک منتهی می‌شود؛ پس از آن، در نیم‌طبقۀ پایین سرسرای هتل، آسانسور، ورودی حیاط، و ورودی رستوران و کافی‌شاپ قرار دارد. سرسرا با سنگ و ستونهای چوبی تزیین شده است. مجسمه‌هایی با طرح سربازان هخامنشی بر دیوارهای سمت چپ ورودی، جلوه‌ای ویژه به فضا بخشیده است. این مجسمه‌ها از آغاز ساخت هتل در همین قسمت بوده‌، و در 1390 ش مرمت شده‌اند. در همان سال، نمای بیرونی هتل بازسازی شد و در طراحی داخلی آن نیز تغییراتی صورت گرفت.
هتل آپادانا هم‌اکنون (1394 ش) 20 کارمند دارد. رستوران هتل با غذاهای متنوع ایرانی که غذاهای محلی ایرانی را نیز شامل می‌شود و همچنین غذاهای عربی، از مهمانان پذیرایی می‌کند. رستوران گنجایش 100 مهمان، و کافی‌شاپ گنجایش 50 تن را دارد و با رزروکردن، آمادۀ پذیرایی از مجالس، مراسم و جشنها ست. در حیاط هتل مجموعه‌ای با عنوانِ فودکورت (سرای غذا) قرار دارد. سالن بیلیارد هتل نیز برای تفریح و سرگرمی مهمانان در نظر گرفته شده است. هتل آپادانا به‌سبب مناسب‌بودن فضای رستوران، قابلیت برگزاری همایشهای کوچک را دارد؛ برای نمونه، بیشتر جلسه‌های فدراسیون ورزشی بانوان همراه با پذیرایی از اعضای آن، در این هتل صورت می‌گیرد.
در طبقات اول و دوم هتل درمجموع، 12 اتاق با امکاناتی مناسب مانند یخچال، تلویزیون، حمام، اینترنت، و لوازم بهداشتی موجود است. در طبقۀ سوم نیز 7 اتاق قرار دارد که مجموعه‌ای از اتاقهای یک‌تخته و دوتخته را تشکیل می‌دهد. در طبقۀ بالای هتل یک اتاق وجود دارد که از دیگر اتاقها بزرگ‌تر است و در مواقع لازم در اختیار مسافران و مشتریان هتل قرار می‌گیرد.
هتل آپادانا پارکینگ اختصاصی ندارد، اما در نزدیکی هتل پارکینگی عمومی دایر است و افزون‌برآن، این هتل با مراکز اجارۀ خودروها قرارداد دارد؛ ازاین‌رو، تسهیلاتی برای رفت‌و‌آمد مهمانان هتل فراهم آمده است. این هتل به‌سبب برخورداری از استانداردهای اتحادیۀ هتلداری، محلی مناسب برای اقامت کوتاه‌مدت مهمانان است. هتل آپادانا به‌سبب قرارداشتن در مرکز شهر تهران، امکان 
 دسترسی به وسایل نقلیۀ عمومی و مراکز اداری و اماکن مختلف را دارد؛ همچنین به‌دلیل وجود قرارداد همکاری با مراکز گردشگری تهران، برنامه‌های مسافرتی کوتاه و کاملی را همراه با راهنما برای مهمانان هتل برگزار می‌کند. 

مآخذ

سلطانی، مریم (کارمند هتل آپادانا)، گفت‌و‌گو با مؤلف؛ محمدزاده، نصرالله (مدیر هتل آپادانا)، گفت‌و‌گو با مؤلف.

سارا طباطبایی
 

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: