هر روز افول فرهنگ و انحطاط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بیشتر به چشم می‌آید/ اکبر ثبوت
هر روز افول فرهنگ و انحطاط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بیشتر به چشم می‌آید/ اکبر ثبوت

پنجاه سال قبل، وقتی متن مکتوب سخنرانی شادروان استاد مجتبی مینوی را در دانشگاه مشهد خواندم، در آغاز آن یکی دو جمله نظرم را جلب کرد: [اگر از بنده بپرسند درخشنده‌ترین دوره‌ی تاریخ ملت ایران کدام است؟ عرض خواهم کرد که بر حسب آثار و اسناد و مدارک به‌جا مانده، مسلماً دوره‌ی ما بین ۳۵۰ و ۵۰۰ هجری است.] این دو جمله‌ی استاد مینوی مرا بر آن داشت که اولا چهره‌های درخشان فرهنگی را که در این یک قرن و نیم از میان ایرانیان برخاسته‌اند بشناسم، ثانیاً عواملی را که ظهور آن چهره‌های درخشان، معلول آن عوامل بوده مشخص کنم.

1399/12/13 ۱۰:۳۸
فلسفه اخلاق کانت / انشاء‌الله رحمتی
فلسفه اخلاق کانت / انشاء‌الله رحمتی

یکی از رقیب‌های اصلی فایده‌گرایی، اخلاق کانتی است. در حقیقت فلسفه اخلاق کانت ذیل وظیفه‌گرایی قرار می‌گیرد. در اینجا سعی خواهم کرد نظریه کانت را عمدتاً بر مبنای اثر اصلی او در زمینه فلسفه اخلاق، یعنی نقد عقل عملی(نقد دوم) تشریح کنم.

1399/12/12 ۰۹:۵۱
از بهشت و دوزخ در قلمرو دینی تا اتوپیا و دیستوپیا در هستی اجتماعی (10)
از بهشت و دوزخ در قلمرو دینی تا اتوپیا و دیستوپیا در هستی اجتماعی (10)

به نظر می‌رسد، از مهمترین انواع شهرهای نادانِ فارابی، «شهر گنهکار» باشد؛ شهری که شهروندانش، به خوبی با اندیشه های شهروندان آرمان شهری آشنایی دارند و آنرا می‌شناسند، اما اعمال و رفتارهایشان همچون شهروندانِ «شهر نادان» است

1399/12/11 ۱۰:۵۸
ادامه مطلب
انباذقلس ‏/ محمد خوانساری
انباذقلس ‏/ محمد خوانساری

پزشک یا جادوگر، شاعر یا سخنور، خدا یا انسان، دانشمند یا هنرمند، مرد سیاست یا مرد دین، فیثاغورس یا ذیمقراطیس. شخصیتی که بین این قطب های مختلف نوسان دارد.

1399/12/12 ۱۱:۰۸
تحریرات خواجه نصیرالدین طوسی / ذبیح الله صفا
تحریرات خواجه نصیرالدین طوسی / ذبیح الله صفا

حضار محترم به خوبی آگاهند که علوم عقلی از اوایل قرن دوم هجری در تمدن اسلامی راه جست. در این امر رجال نام آوری از ممالک وسیع اسلامی شرکت کرده اند که بیشتر آنان از قوم ایرانی یا از عیسویان نواحی شمالی عراق بوده و مجموعاً در تشکیل حوزۀ علمی بغداد که جانشین مراکز علمی ایران و حوضۀ علیای دجله و فرات گردید تاثیر داشته اند.

1399/12/5 ۱۳:۰۸
ورقی از تاریخ سلاح در ایران (زین ابزار) / ابراهیم پورداود
ورقی از تاریخ سلاح در ایران (زین ابزار) / ابراهیم پورداود

در میان نوشته های باستانی که بیگانگان به جای گذاشته اند تاریخ هرودوت بیش از دیگران از ابزار های جنگی لشکریان ایران سخن رفته است به ویژه در جائیکه این نویسنده سدۀ پنجم پیش از میلاد از لشکرکشی خشیارشن به سوی یونان یاد می کند آنچنان که می دانیم این لشکر کشی در بهار سال 480 پیش از مسیح روی داد و هرودوت در آن هنگام کودکی بود سه ساله یا چهار ساله.

1399/11/20 ۱۰:۱۴
ادامه مطلب
اولین عکس از تخت جمشید در قاب دوربین یک عکاس ایتالیایی
تهران قدیم در یک قاب
نسخه‌ای به خط پدر شیخ بهائی ره (شیخ حسین عاملی ره )
نسخه‌ای به خط پدر شیخ بهائی ره (شیخ حسین عاملی ره )

نسخه 211 مجموعه سنا شامل دو رساله اشکال التاسیس، تالیف محمد سمرقندی( متوفای 600 قمری ) و دیگری شرح آن، اثر قاضی‌زاده رومی (متوفای 815 قمری) در علم هندسه است. این مجموعه به خط عالم جلیل القدر شیخ حسین بن عبدالصمد عاملی، پدر شیخ بهائی (متوفای 984ق) است که در سال 943 ق در قاهره کتابت نموده و شیخ بهائی آن را مطالعه و وقف کرده و دستخط او نیز در نسخه دیده می‌شود. در آغاز نسخه مهر وی ظاهراً با این نقش حک شده است: « هذا مما وقفه العبد بهاء الدین محمد علی الطلبه الامامیه بتولیه ابن اخیه و سمی ابیه حسین بن عبدالصمد ثم الاتقی من بنیه و بنیهم و لو کان ابعد».

1399/5/29 ۰۴:۳۰
ادامه مطلب
افول و سقوط شاهنشاهی ساسانی در گفت‌وگو با پروفسور پروانه پورشریعتی
افول و سقوط شاهنشاهی ساسانی در گفت‌وگو با پروفسور پروانه پورشریعتی

افول و سقوط ساسانیان یكی از بحث‌برانگیزترین و حساس‌ترین برهه‌ها در طول تاریخ كهن ایران‌زمین است كه پیامدها و تاثیرات درازدامن و اساسی در ذهن و ضمیر ایرانیان به جای گذاشته و با گذشت بیش از 14 قرن، همچنان محل پرسش و تامل است؛ به گونه‌ای كه تاریخ ایران‌زمین را به دو دوره باستانی و اسلامی تقسیم كرده است. بی‌تردید برای علل و عوامل و زمینه‌های این رخداد بزرگ باید به وضعیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایران در عصر ساسانی پرداخت تا به درك درستی از زمینه‌های شكست ساسانیان و فتح ایران به دست اعراب دست یافت.

1399/12/13 ۰۹:۱۸
«فارسی خط» درگفت‌وگو با ایرج کابلی
«فارسی خط» درگفت‌وگو با ایرج کابلی

واقعیت این است که همیشه حسرت‌های ما واقعی‌تر از آرزوهای ماست و حال ما مانده‌ایم و واقعیت نبودن ایرج کابلی.ایرج کابلی، نویسنده، مترجم، خط و زبان‌شناس و وزن‌شناس، متولد 1317 در کرمان بود. او که تحصیل‌کرده معماری بود، خیلی زود به علاقه اصلی‌اش زبان و خط فارسی رجعت کرد و پژوهشگری جدی در زبان‌شناسی و عروض‌شناسی شد.

1399/12/12 ۱۰:۱۵
مطالعات صفویه در ایران در گفت وگو با رسول جعفریان
ادامه مطلب
گزارش تصویری اعطای جایزۀ گنجینۀ پژوهشی ایرج افشار
گزارش تصویری اعطای جایزۀ گنجینۀ پژوهشی ایرج افشار

پنجمین و ششمین مراسم اعطای جایزۀ گنجینۀ پژوهشی ایرج افشار صبح روز سه شنبه 22 مهرماه 1399 با حضور تنی چند از اعضای هیئت داوری ، نمایندۀ بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار یزدی و برندگان این دوره در مرکز دائرۀ المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

1399/7/23 ۱۱:۰۳
گزارش تصویری آیین رونمایی از مجموعۀ پنج جلدی جغرافیای جامع ایران
گزارش تصویری آیین رونمایی از مجموعۀ پنج جلدی جغرافیای جامع ایران

آیین رونمایی از مجموعهٔ پنج‌جلدی «جغرافیای جامع ایران»، به‌صورت آنلاین، با حضور آقایان کاظم موسوی بجنوردی، دکتر عباس سعیدی، دکتر فرهاد عزیزپور و مهندس احمد آرین‌نیا صبح روز دوشنبه ۱۴ مهر در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

1399/7/14 ۱۶:۱۲
گزارش تصویری از رونمایی از نسخۀ‌برخط دانشنامه‌های مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
گزارش تصویری از رونمایی از نسخۀ‌برخط دانشنامه‌های مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی

آیین رونمایی از نسخۀ‌برخط (آنلاین) دانشنامه‌های مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی روز سه شنبه، یکم مهر ماه 1399، با سخنرانی کاظم موسوی بجنوردی، اشرف بروجردی، علی بهرامیان، محمدمهدی محمودی، علی موسوی بجنوردی و مسعود تاره در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

1399/7/13 ۰۸:۲۴
ادامه مطلب

مداخل برگزیده

  • دهخدا
    محمد دبیرسیاقی

    علی‌اکبر (1258 ق-1334 ش / 1879-1956 م)، ادیب، شاعر، و از منتقدان اجتماعی معاصر.

    ادامه مطلب
  • ابن بواب
    محمد آصف فکرت

    اِبْنِ بَوّاب‌، ابوالحسن‌ علی‌ بن‌ هلال‌ (د 413 ق‌/ 1022 م‌)، خوشنويس‌ و مُذَهَّب‌ معروف‌، منابع‌ متأخر لقب‌ علاءالدين‌ را هم‌ به‌ نام‌ او افزوده‌اند (GAL, S, I/ 434؛ هوار، 80). زادروز و زادگاهش‌ را نمی‌دانيم‌، ولی‌ معلوم‌ است‌ كه‌ بيشتر زندگی‌ را در بغداد گذرانيده‌ است‌. پدرش‌ هلال‌، دربانِ‌ آل‌ بويه‌ (ابن‌تغری‌ بردی‌، 4/ 257) بود و به‌ همين‌ سبب‌ علی‌ بن‌ هلال‌ به‌ ابن‌بواب‌ و يا ابن‌ستری‌ معروف‌ شد (ابن‌خلكان‌، 3/ 342). حتی‌ در آن‌ روزگار كه‌ در اوج‌ شهرت‌ بود و بزرگان‌ او را استاد خطاب‌ می‌كردند، دربانی‌ پدر را به‌ رخش‌ می‌كشيدند (ابن‌جوزی‌، 8/ 10)، چنانكه‌ شاعران‌ نيز به‌ اين‌ موضوع‌ اشاره‌ كرده‌اند (ياقوت‌، 15/ 129). استادش‌ در ادب‌، ابوالفتح‌ عثمان‌ بن‌ جنی‌ (ه‍ د، ابن‌جنی‌) بود و ابوعُبیدالله‌ مرزبانی‌ (ابن ‌دمياطی‌، 203) و ابوالحسين‌ محمد بن‌ سمعون‌ واعظ را نيز از استادان‌ او ياد كرده‌اند (ابن‌جوزی‌، همانجا؛ ابن‌كثير، 12/ 14). ابن بواب‌ خوشنويسی‌ را از محمد بن‌ اسد (ابن‌خلكان‌، 3/ 342-343) و محمد بن‌ سمسانی‌ آموخت‌ و آنان‌ اين‌ هنر را از ابن‌مقله‌ (ه‍ م‌) فراگرفته‌ بودند (قلقشندی‌، 2/ 13). قاضی‌ احمد منشی‌ قمی‌ می‌نويسد (صص‌ 17- 18) كه‌ دختر ابن‌مقله‌ به‌ علی‌ ابن‌هلال‌ تعليم‌ خوشنويسی‌ داد. ابن‌بواب‌ پيش‌ از آنكه‌ خوشنويس‌ شود، به‌ نقاشی‌ و نگارگریِ خانه‌ها اشتغال‌ داشت‌، سپس‌ به‌ تذهيب‌ كتب‌ پرداخت‌ و سرانجام‌ به‌ كتابت‌ روی‌ آورد (ذهبی‌، سير، 17/ 316). در خوشنويسی‌ به‌ چنان‌ پايه‌ای‌ رسيد كه‌ يگانۀ روزگار خويش‌ گرديد، به‌ گونه‌ای‌ كه‌ نوشته‌اند: از متقدمين‌ و متأخرين‌ كسی‌ را نمی‌توان‌ يافت‌ كه‌ چون‌ او يا نزديك‌ به‌ خط او بنويسد (ابن‌خلكان‌، 3/ 342). ذهبی‌ ( العبر، 2/ 224) اورا صاحب‌ خط منسوب‌ (خطی‌ كه‌ هر يك‌ از حروف‌ آن‌ از لحاظ وضع‌ و اندازه‌ با حرف‌ الف‌ متناسب‌ است‌) خوانده‌، اما ابن‌خلكان‌ (همانجا) وضع‌ اين‌ خط را به‌ ابن‌مقله‌ نسبت‌ داده‌ و نوشته‌ است‌ كه‌ ابن‌بواب‌ به‌ تهذيب‌ و تنقيح‌ اين‌ شيوه‌ پرداخت‌ و به‌ آن‌ زيبايی‌ و جلوه‌ بخشيد. رايس‌ (صص 77-78) می‌گويد كه‌ تناسب‌ هندسی‌ حروف‌ خط منسوب‌ را ابن‌مقله‌ به‌ وجود آورد، اما ابن‌بواب‌ كه‌ خود پيش‌ از خوشنويس‌ شدن‌ با هنر تذهيب‌ و نگارگری‌ آشنا بود، با بينشی‌ هنرمندانه‌ به‌ اين‌ تناسب‌ زيبايی‌ هنری‌ بخشيد. هندوشاه‌ (ص‌ 208) آورده‌ است‌ كه‌ ابن‌طقطقی‌ از كتابی‌ ياد می‌كند كه‌ ابتدا می‌پنداشته‌ به‌ خط ابن‌مقله‌ است‌، اما نظر ياقوت‌ مستعصمی‌ را دربارۀ آن‌ جويا می‌شود، ياقوت‌ با ديدن‌ نسخه‌ و تأمل‌ در آن‌ در می‌يابد كه‌ به‌ خط ابن‌بواب‌ است‌ و می‌گويد كه‌ وی‌ آن‌ را به‌ شيوۀ ابن‌مقله‌ نوشته‌ است‌ و می‌افزايد كه‌ چون‌ ابن‌ بواب‌ پس‌ از كوشش‌ بسيار نتوانسته‌ همچون‌ ابن‌مقله‌ بنويسد، طريق‌ خويش‌ را اختراع‌ كرده‌ است‌. اين‌ سخن‌ تقريباً به‌ رأی‌ ابن‌خلكان‌ (3/ 342) و قلقشندی‌ (3/ 13) شباهت‌ دارد. در يك‌ نسخۀ خطی‌ مربوط به‌ سدۀ 9 ق‌/ 15 م‌ به‌ نام‌ رسالة فی‌ علم‌ الكتابة كه‌ مؤلف‌ آن‌ ناشناخته‌ است‌ و در برلن ‌نگهداری ‌می‌شود (آلوارت‌، I/ 7)، مطالبی‌ راجع‌ به‌ ابن‌بواب‌ آمده‌ كه‌ رايس‌ آنها را نقل‌ كرده‌ است‌. مؤلف‌ اين‌ رساله‌ می‌نويسد كه‌ ابن‌بواب‌ دريافت‌ كه‌ بيش‌ از او خطاطان‌ در اصلاح‌ خط كوفی‌ كوشيده‌اند و نيز بنومقله‌ (ابن‌مقلۀ وزير و برادرش‌) در بهتر ساختن‌ توقيع‌ و نسخ‌ كوشش‌ كرده‌، اما در رسانيدن‌ آن‌ خطوط به‌ درجۀ كمال‌ توفيق‌ نيافته‌اند. از اين‌ رو خود به‌ تكميل‌ كار آنان‌ پرداخت‌. همچنين‌ ابن‌ بواب‌ دريافت‌ كه‌ استادش‌ ابن‌اسد اشعار را به‌ خط نسخ‌ شبيه‌ به‌ محقق‌ می‌نويسد. او اين‌ خط را نيز به‌ درجۀ كمال‌ رسانيد (رايس‌، 78-79). از ديگر خطوطی‌ كه‌ ابن‌بواب‌ در اتقان‌ و تحسين‌ آنها كوشيد، خطوط نرگس‌، ريحان‌، لؤلؤی‌، مُرصّع‌، وشی‌ و چند نوع‌ ديگر را نام‌ برده‌اند (جبوری‌، 165). 

    ادامه مطلب
  • اخلاق ناصری
    جواد طباطبایی

    اَخْلاقِ ناصِری‌، مهم‌ترین رساله‌ در حكمت‌ عملی‌ در دورۀ اسلامی‌. خواجه نصیر طوسی‌ (د 672ق‌/ 1273م‌) این كتاب‌ را زمانی‌ نوشت‌ كه‌ در قُهستان‌ و در خدمت‌ حاكم‌ آنجا، ناصرالدین‌ عبدالرحیم‌، محتشم‌ اسماعیلی‌ بود و همو كه‌ از خواجه‌ دعوت‌ كرده‌ بود تا به‌ اطرافیان او بپیوندد، از او درخواست كرد تا تهذیب‌ الاخلاق‌ ( طهارةالاعراق‌ ) ابوعلی‌ مسكویه‌ (ه‍ م‌) را به‌ فارسی‌ ترجمه‌ كند (نك‍ : نصیرالدین‌، 34-36). با توجه‌ به‌ تاریخ‌ اتمام‌ تحریر كه‌ در پایان‌ یكی‌ از نسخه‌های‌ اخلاق‌ ناصری‌ آمده‌ (633ق‌/ 1236م‌)، می‌توان‌ گفت‌ كه‌ این‌ اثر قدیم‌ترین‌ نوشتۀ خواجه‌ است كه به دست ما رسیده، و از آثار آغاز دورۀ پختگی‌ اوست‌ (مینوی‌، 15-16). 

    ادامه مطلب
  • اسپندارمذ
    پرویز رجبی

    اِسپَندارمَذ \ espandārmaz\ ، یا سپَندارمَذ (اسفند)، یکی از 7 امشاسپند آیین زردشت، از گروه امشاسپندبانوان سه‌گانۀ باور زردشتی: اسپندارمذ، خرداد و امرداد. اسپندارمذ نماد بردباری و فروتنی اهوره‌مزداست؛ همچنین نام پنجمین روز از هر ماه شمسی در تقویم زردشتیان. اسپندارمذ در اوستا به‌صورت سپِنتا آرمَیتی آمده است و آن را می‌توان «بجااندیشِ مقدس» معنی کرد. نیبرگ سپنته را «آراسته به نیروی اثربخش» و «اثربخش» ترجمه می‌کند («دینها...»، 93). همو در جای دیگر برای سپنتا آرمَیتی، «اندیشۀ بهنجار» را برمی‌گزیند (همان، 394). از همین‌‌روی است که در تقسیم اندامهای مردمان به امشاسپندان، مغز آدمی از آن اسپندارمذ است (بندهش، 125-126). اسپندارمذ به دو صورت به زبان ارمنی راه یافته است: سپاندارامِت، برای خدای باروری که برابر دیونوسوس است، و ساندارامِت به معنی دوزخ (نیبرگ، همان، 92). موسى خورِنی نیز از اسپندارمذ به صورت ساندارامِت یاد می‌کند (کتاب سوم، بند 62). ساندارامت را ارمنیان به معنی اندرون زمین، جایی که روان مردگان گرد می‌آیند، معادل پلوتون رومی، به کار می‌بردند (نعلبندیان، 322، حاشیۀ شم‍ 212؛ راسل، 201, 251، نیز دربارۀ نقش اسپندارمذ در ارمنستان، نک‍ : 323 ff.). در اوستا و ادبیات زردشتی، گاه واژۀ اسپندارمذ مترادف زمین است. 

    ادامه مطلب
  • اسفند
    احمد تفضلی

    اسفند \ esfand\ ، نام دوازدهمین ماه از سال، و سومین ماه از فصل زمستان در سال شمسی در تقویم کنونی ایرانیان، و نیز نام پنجمین روز هر ماه شمسی در تقویم ایرانیان باستان. اسفند مخفف اسفندارمد (نک‍ : ه‍ د، اسپندارمذ) است که در پهلوی به صورت سپَندَرمَد آمده، و آن خود از صورت اوستایی سپِنتا آرمَیتی، امشاسپند موکل بر زمین (بارتولمه، 335, 1619)، مشتق شده است. این نام به صورت اسفندارمذ بارها در متنهای عربی (بیرونی، آثار...، 229، قانون...، 266) و فارسی (همو، التفهیم، 260؛ گردیزی، 247؛ شهمردان، 38؛ قزوینی، 84)، به‌کار رفته است. 

    ادامه مطلب

تازه های نشر مرکز

اخبار و گزارش

  • باززایی الهیات در عصر پساکرونا

    احمد پاکتچی: سنت‌های دینی به لحاظ ماهیتِ سنت بودن همواره گرایش به ماندگاری دارند و این ویژگی در دایره باورها و کنش‌های دینی مصداق دارد؛ اما واقعیت آن است که همواره نیروهای محرکی گاه از بیرون و گاه از درون سنت‌های دینی وجود دارند که آن‌ها را با چالش ماندگاری و با تلاطم مواجه می‌کنند و جریان‌های دینی را به سوی تحول و درافکندن طرحی نو سوق می‌دهند.

    ادامه مطلب
  • رضا داوری اردکانی: آینده نگری یک کار صرفا پژوهشی نیست، فهم قانون حاکم بر زمین است

    رییس فرهنگستان علوم با اشاره به آینده پاندمی کووید ۱۹ گفت: برای آینده‌ نگری توسعه باید قانون و نظم آن را شناخت، غلبه بر کرونا، آینده‌نگری نیست اما اگر این کار بزرگ و دشوار صورت گیرد، آینده از خطر بزرگی که تهدیدش می‌کند، در امان می‌ماند. آینده نگری هم قانون حفظ آینده است و هر کاری و علمی که با آن آینده حفظ شود، می تواند مقدمه‌ای یا جزئی از آینده‌نگری باشد.‌

    ادامه مطلب
  • كار مردان روشنی و گرمی است*

    چرا حال‌ بسیاری از ما خوب نیست؟ چرا با وضعیت مطلوب به معنای برخورداری از آرامش و خوشی فاصله داریم؟ چرا با وجودی كه می‌دانیم از وضعی كه داریم رضایت نداریم و خوش نیستیم به ایجاد تغییر در زندگی‌مان فكر نمی‌كنیم؟ چرا در محاصره اضطراب و ناآرامی قرار می‌‌گیریم و چگونه می‌توانیم از آن رها شویم؟ چرا از تنهایی گریزان هستیم و گاهی با خود به خلوت نمی‌رویم؟

    ادامه مطلب
  • لزوم بازخوانی مقوله قیاس اقترانی شرطی در قرن اخیر

    چهارمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره بوعلی سینا به «ابن سینا و ابداعات تاسیسی ـ استنتاجی» اختصاص داشت که با سخنرانی دکتر لطف‌الله نبوی چهارشنبه ۶ اسفند به صورت مجازی پخش شد.

    ادامه مطلب
  • حدادعادل: ادبیات فارسی، کمال اول مرحوم سعادت بود‌

    مراسم بزرگداشت مجازی مرحوم استاد اسماعیل سعادت، نویسنده و مترجم فقید، دیروز به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد.‌

    ادامه مطلب

کارگاه و سمینار

مقالات دائرة المعارف بزرگ اسلامی براساس موضوع

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: