حجت الاسلام علی یونسی: نوروز، شناسنامه تاریخی و هویت ملی کشور است

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: نوروز، شناسنامه تاریخی و هویت ملی کشور است و در مقاطع تاریخی مختلف ایران را به جهانیان معرفی کرده است.

 

دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی گفت: نوروز، شناسنامه تاریخی و هویت ملی کشور است و در مقاطع تاریخی مختلف ایران را به جهانیان معرفی کرده است.

حجت الاسلام علی یونسی در جلسه شورای سیاستگذاری جشن نوروز که صبح روز 23 آذرماه در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، گفت: نوروز، شناسنامه تاریخی و هویت ملی کشوراست.

وی ادامه داد: نوروز همواره ما را در مقاطع تاریخی مختلف حفظ و به جهانیان معرفی کرده است، نوروز یک سنت درخشان و پایدار تاریخی است که شاهد دگرگونی های عظیم و آمدن و رفتن های بسیاری از دولتها بوده است.

دستیار ویژه رئیس جمهور تصریح کرد: نظام های بسیاری از شرق و غرب، برای از بین بردن این سنت تلاش کردند اما آنچه در نهایت اتفاق افتاد، هضم شدن این نظام ها در چشمه عظیم هویتی و تاریخی بود که همواره ملت ایران را حفظ کرده و سایر ملل را تحت تاثیر قرار داده است.

حجت الاسلام یونسی با اشاره به اینکه، نوروز یک آئین هویت بخش و جوشان است، یادآور شد: پدران ما نوروز را آنچنان در دل مردم نفوذ داده اند که نمی توان در آن خللی ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: نوروز با دین مغایرت ندارد بلکه می توان از آن برای پیشرفت دین بهره برد، ما می توانیم ارزشهای اخلاقی را با استفاده از نوروز در کشور و منطقه اشاعه دهیم، نوروز سرآغاز زندگی و حیات طبیعت است که ما را متوجه نگاه به آینده می کند.

دستیار ویژه رئیس جمهور با اشاره به اینکه حیات اصلی گردشگری در ایام نوروز صورت می گیرد، یادآور شد: تحرک بی نظیر اقتصادی در ایام نوروز ایجاد می شود، مردم در ایام پیش از نوروز به تهیه و تدارک مایحتاج خود می پردازند و در ایام نوروز هم میلیون ها نفر با سفر به نقاط مختلف کشور موجب رونق اقتصادی می شوند.

حجت الاسلام یونسی با بیان اینکه ابعاد شادی بخش نوروز باید تقویت شود، اضافه کرد: پیرایه هایی که تناسبی با نوروز ندارند باید حذف شوند و شادی و رونقی که از روزگاران قدیم در این ایام وجود داشته را دوباره در بین مردم اشاعه دهیم.

وی افزود: برای احیاء و ایجاد شادی و رونق نوروز باید ستادی با حضور دستگاههای مختلف اعم از وزارت کشور، وزارت ارشاد، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نهادهای دیگر تشکیل شود.

دستیار ویژه رئیس جمهور گفت: امروز هم افزایی و هماهنگی بین کشورهای حوزه نوروز به درستی شکل گرفته است و امیدواریم این هماهنگی مستمر باشد.

حجت الاسلام یونسی با تاکید بر اینکه اقوام ایرانی نوروز را مقدس می دانند ادامه داد: نوروز می تواند بهترین ابزار برای نزدیکی اقوام ایرانی باشد و ما باید از این فرصت به خوبی استفاده کنیم.

همچنین در این جلسه سمیع الله حسینی مکارم معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و دبیر شورای سیاستگذاری جشن نوروز، با اشاره به اینکه این آئین بین تمام اقوام ایرانی مشترک است، توضیح داد: نوروز با مشارکت 13 کشور و با محوریت جمهوری اسلامی ایران به ثبت جهانی رسیده است.

وی ادامه داد: براساس وظایفی که سازمان میراث فرهنگی در پژوهش، معرفی و حفاظت بر عهده دارد، شورای سیاستگذاری نوروز تشکیل شد که در سال جاری به شکل هدفمند و منظم برنامه های جشن نوروز در سراسر کشور با 4 موضوع اصلی برگزار می شود.

در ادامه معاون گردشگری و دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر با ارائه توضیحاتی در رابطه با این ستاد، گفت: با توجه به اینکه رویکرد ستاد در 2 سال گذشته موفق بوده است، مدیریت فرهنگی و نظام مند کردن آداب سفر، امسال در دستور کار ستاد هماهنگی خدمات سفر قرار گرفته است.

مرتضی رحمانی موحد تصریح کرد: تلاقی نگاه آئینی به نوروز و کارکرد ستاد هماهنکی خدمات سفر با استعداد اجرایی، ما را در مسیر درستی برای حفظ و معرفی این آئین قرار می دهد.

اسدالله درویش امیری معاون امور مجلس، حقوقی و استانها در این جلسه، گفت: نوروز به ایجاد وحدت ملی در کشور کمک می کند، این آئین نقطه اشتراک مردم کشور است و ما باید از آن به نحو درستی استفاده کنیم.

همچنین در این جلسه بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی با بیان اینکه، نوروز یک اتفاق بی نظیر است، یادآور شد: این میراث ارزشمند نشان از درایت نیاکان ما در نگرش به زندگی دارد که ما باید آن را حفظ کنیم.

وی اضافه کرد: گرچه نوروز در ایجاد وحدت ملی و همچنین استحکام بنیان خانواده نقش دارد اما مضامین اصلی آن نباید نادیده گرفته شود.

یادآور می شود، برنامه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای نوروز در 4 موضوع برگزار خواهد شد.

این جشن در قالب چهار کمیته، شامل کمیته همایش علمی، نوروز بازار، عروسک های نوروز و اجرای فعالیتهای تبلیغاتی فرهنگی با هدایت و راهبری مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان دبیرخانه نوروز برگزار خواهد شد.

گفتنی است در قالب کمیته همایش علمی که ریاست آن را حسن زاده رئیس پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی بر عهده دارد، 'همایش نوروز، میراث صلح و دوستی شامل بخش های فراخوان مقاله، افتتاحیه، پنل های علمی موازی، نمایشگاه عکس نوروز در کشورهای اکو، نمایشگاه عکس سلام های نوروزی، نمایشگاه عروسک های نوروزی، تقدیر از نوروزشناسان، چاپ کتاب سلسله مقالات ارائه شده به همایش، چاپ کتابهای ' نوروز و محیط ریست'، ' بازی های نوروز' و ' نان و شیرینی های نوروز'، برگزار می شود.

همچنین در کمیته نوروز بازار که راهبری آن را میرشکرایی عضو کمیته ثبت میراث فرهنگی ناملموس و فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار سازمان بر عهده دارند، نوروز بازار در 12 شهر کشور شامل، تهران، اصفهان، کرمان، گنبد کاووس، چابهار، لاهیجان، تبریز، سنندج، آبادان، قشم و بوشهر در دهه سوم اسفند ماه بر پا می شود.

در کمیته عروسک های نوروزی به ریاست یدالله پرمون مدیرمرکز میراث ناملموس تهران، پنل های علمی موازی با همایش نوروز با موضوع عروسک نوروزی و همچنین نمایشگاه عروسک های نوروزی، نمایش عروسکی، نمایش فیلم، نمایشگاه عکس، کارگاه ساخت عروسک های بومی و محلی در سطح ملی و بین المللی در کاخ جهانی گلستان اجرا می شود.

در کمیته اجرایی با با هدایت حمید ضیایی پرور رئیس روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طرح های ساخت انیمیشن ویژه گردشگری نوروز، استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی و اطلاع رسانی، همکاری با شهرداری ها و صدا و سیما، برگزاری دومین جشنواره فیلم و عکس نوروز، چاپ تمبر نوروز، انتشار نشریه نوروز، انجام امور تبلیغاتی و اطلاع رسانی در فضای مکتوب و مجازی و سایت سازمان، چاپ کتب مرتبط با همایش نوروز و چاپ پوستر، اجرایی می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، اعضای شورای سیاستگذاری جشن نوروز اعم از سمیع الله حسینی مکارم معاون توسعه مدیریت، حمید ضیایی پرور رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی، سیدمحمد میرشکرایی، احمد محیط طباطبائی، یدالله پرمون، علیرضا حسن زاده، حجت الاسلام صابری، محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه ها و فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار، در این جلسه حضور داشتند.

منبع: ایرنا