نقش جام سفالین شهر سوخته جان گرفت

تصاویر نقش بسته بر جام سفالین شهر سوخته به بهانه روز جهانی پویانمایی به دست مقداد اخوان هنرمند ایرانی و از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به پویانمایی کوتاه تبدیل شد.

 

تصاویر نقش بسته بر جام سفالین شهر سوخته به بهانه روز جهانی پویانمایی به دست مقداد اخوان هنرمند ایرانی و از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به پویانمایی کوتاه تبدیل شد.

 این هنرمند به مناسبت ششم آبان (28 اکتبر) و دوازدهمین سالروز جهانی پویانمایی به تصویر بز کوهی نقش بسته بر جام سفالین تاریخی شهر سوخته ایران در قالب یک پویانمایی یک دقیقه ای تحرک بخشید.

باستان شناسان ایرانی این جام متعلق به پنج هزار سال پیش را در کاوش های باستانی شهر سوخته پیدا کردند و به همین دلیل نقاش آن را نخستین انیماتور و فریم های نقش بسته بر این اثر تاریخی می داند.

بز نقش بسته بر این جام تاریخی در حال حرکت و پرش به سمت درختی برای جویدن برگ است و دستان هنرمند ایرانی با ظرافتی بی سابقه این نقاشی را به تصویر کشیده است.

این جام دارای ارتفاع 10 و عرض هشت سانتی متر است و هنرمند طراح این نقش توانسته در پنج حرکت، بزی را به تصویر بکشد که به سمت درختی حرکت کرده و از برگ آن تغذیه می کند.

این جام نخودی رنگ در گوری باستانی و در کنار اسکلت مردی 41 ساله کشف شد که به احتمال زیاد تصویرگر این اثر باستانی است.

بر همین اساس اکنون به پاس قدردانی از هنرمندی که ظرافت انگشتان هنرمندش، ایران را به خاستگاه نخست پویانمایی جهان تبدیل کرد و به مناسبت روز جهانی پویانمایی، یک هنرمند جوان همان تصاویر را به حرکت درآورد تا هنر ناب ایرانی بیش از پیش به جهانیان معرفی شود.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل کانون پرورش فکری، مقداد اخوان متولد سال 1364 فیلم نامه نویس، و فیلم سازی است که تاکنون ساخت چندین فیلم بلند و کوتاه و سریال پویانمایی را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است.

نام او به عنوان طراح شخصیت و استوری برد و انیماتور در شناسنامه فیلم قلب مترسک به کارگردانی بهزاد کزازی اثر دیگری از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چشم می خورد.

کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان به مناسبت روز جهانی پویانمایی ساخت این فیلم کوتاه را به اخوان سفارش داد و این فیلم تنها در مدت سه ساعت از سوی مقداد اخوان ساخته شده است.

منبع: ایرنا