کشف آثاری مربوط به6هزارسال قبل ازمیلاد درسردشت

مدیر پروژه کاوشگری محوطه باستانی سردشت گفت: باستان شناسان در کاوش های انجام شده در این منطقه آثاری از دوران نوسنگی مربوط به شش هزار سال قبل از میلاد را کشف و شناسایی کردند.

 

مدیر پروژه کاوشگری محوطه باستانی سردشت گفت: باستان شناسان در کاوش های انجام شده در این منطقه آثاری از دوران نوسنگی مربوط به شش هزار سال قبل از میلاد را کشف و شناسایی کردند.

یوسف فلاحیان افزود: این آثار در محوطه های پنجگانه نیسک آباد، بریسو، بالان، باغی و بروه این شهرستان پیدا شده که شامل آثار زندگی، استقرارگاه ها، تدفین و اشیایی است که در محل زندگی ساکنان قدیمی این منطقه یافت شده است.

وی اضافه کرد: 30 نفر از کارشناسان باستان شناسی به همراه متخصصان مردم شناسی عملیات کاوش را از 20 روز پیش در این منطقه آغاز کرده اند که در زمینه ادوار پیش از تاریخ و دوران تاریخی این منطقه مطالعات خود را انجام می دهند.

فلاحیان بیان کرد: تا به حال در این شهرستان، تنها در تپه باستانی ربط حفاری و کاوش های باستان شناسی انجام شده و از نظر باستان شناسی این شهرستان بسیار حائز اهمیت است.

وی هدف از عملیات کاوش در این منطقه را شناسایی فرهنگ دوران تاریخی معاصر میلاد مسیح و قبل از آن، شیوه زندگانی مردمان آن دوران و کمک به شناخت دوران گذشته عنوان کرد.

مدیر پروژه این کاوشگری گفت: در تداوم این عملیات قرار است لایه های دیگری نیز حفاری و شناسایی شود که اشیای یافته شده در آن ها برای تحقیقات بیشتر به موزه ارومیه منتقل می شود.

کارشناس باستان شناسی میراث فرهنگی آذربایجان غربی نیز گفت: بررسی های باستان شناسی و ثبت آثار تاریخی در سردشت در دهه 1340 انجام شده و برای اولین بار تپه ربط یک که تپه بسیار مهم در حوزه باستان شناسی ایران است، در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.

رضا حیدری افزود: در سال 1384 شمسی نیز کاوش های باستان شناسی به صورت سیستماتیک در تپه ربط 2 آغاز شد که سنگ فرش هایی از هزاره اول قبل از میلاد و آجرهای لعابدار که برخی از آنها دارای کتیبه های خط میخی بودند نیز در این منطقه پیدا شد.

وی اضافه کرد: با بررسی و شناسایی این آثار مشخص شد این منطقه یکی از دولت شهرهای حوزه سرزمین ایران در سه هزار سال پیش بوده است.

حیدری افزود: کاوش ها و مطالعات تپه بالان نیز مشخص کرد که در این تپه نیز آثاری مربوط به هزاره اول قبل از میلاد و دوران ساسانی وجود دارد.

به گفته این کارشناس باستان شناسی، ساختار معماری از دوران ساسانی، خمره هایی گچ، خشت و سفال، سر دوک ها و پیکرک هایی که برای تزئین بوده در این منطقه به دست آمده است.

حیدری افزود: در بررسی های حوزه رودخانه زاب نیز 30 محوطه مورد شناسایی قرار گرفته که بخشی از آنها مورد کاوشگری و بررسی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: لازم است با همکاری سازمان میراث فرهنگی آذربایجان غربی و مسئولان دستگاههای اجرایی یک موزه فاخر برای نگهداری آثار باستانی مکشوفه این منطقه راه اندازی شود.

 شهرستان مرزی سردشت با 111 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با کشور عراق است.

منبع: ایرنا