دلم برای خودم تنگ می‌شود، آری

بی تردید سخن گفتن از استاد محمدعلی بهمنی غزلسرای شهیر معاصر در چند سطر خلاصه نمی‌شود. صدای شعر او از حنجره خوانندگان بسیاری به گوش می‌رسد اما حرف‌های دلش را آنجا که می‌گوید: «دلم برای خودم تنگ می‌شود، آری / همیشه بی‌خبر از حال خویشتن بودم» در میان اشعار پنهان کرده است.


گزارش  از آیین زادروز استاد محمدعلی بهمنی
 

ندا سیجانی: بی تردید سخن گفتن از استاد محمدعلی بهمنی غزلسرای شهیر معاصر در چند سطر خلاصه نمی‌شود. صدای شعر او از حنجره خوانندگان بسیاری به گوش می‌رسد اما حرف‌های دلش را آنجا که می‌گوید: «دلم برای خودم تنگ می‌شود، آری / همیشه بی‌خبر از حال خویشتن بودم» در میان اشعار پنهان کرده است.
او را شاعر مهربانی می‌نامند و حالا در هفتاد و پنجمین بهارزندگیش با همان شور وعشقی که در اشعارش نیز به چشم می‌خورد از هفتاد و پنج آرزویش می‌گوید و با نگاه مهربانش و لبخندی که برلبانش جاری‌ست مهم‌ترین خواسته دلش را برای مردم کشورش می‌خواهد و می‌گوید اگر بخواهم از میان آرزوهایم  یکی را انتخاب کنم باید بگویم آرزویم این است که همه مردم دنیا بخصوص مردم سرزمینم برخلاف دوران گذشته سالی دلخواه داشته باشند.
به گزارش «ایران»؛ آیین زادروز استاد محمدعلی بهمنی عصر روز دوشنبه ٢٨ فروردین، به روال دوشنبه‌های شعرنگارستان در مجموعه نگارستان شهر برگزار شد.
ابتدای مراسم به اجرای قطعاتی از اشعار استاد بهمنی اختصاص داشت که پیش از این با صدای زنده یاد ناصرعبداللهی به گوش رسیده بود و پس از آن محمود اقبالی از دوستان این شاعرعزیز به بیان صحبت و خاطراتی از استاد بهمنی پرداخت وضمن آرزوی سلامتی و طول عمر اظهار کرد: در روزگاری که بسیاری معتقدند قافیه، سجع و ردیف پایان یافته است و شعرای قدیم را شاعر نمی‌شناسند، اشعار بهمنی توانسته پذیرش عام داشته باشد و به نظر من محبوب ترین شاعر امروز ما  نزد جوانان و مردم جامعه محمد علی بهمنی است.
در ادامه به درخواست مردم و هنرنمایی هادی منتظری با ساز کمانچه، تعدادی از اشعار استاد بهمنی و قطعه شعری از زنده یاد حسین منزوی با صدای این شاعر بزرگ خوانده شد. محمدعلی بهمنی پیش از اجرا درجمع حاضرانی که در فضای باز«بوستان گفت‌و‌گو» دورهم جمع شده بودند، گفت: باعث خجالت است که نزد بزرگواران زبان باز کنم اما جا دارد در این برنامه یاد افشین یداللهی عزیز و حسین منزوی را زنده نگاه داریم.
وی ضمن تقدیم شعر «می آمد از برج ویران، مردی که خاکستری بود...» به حسین منزوی اظهار کرد: اگرچه به لحاظ سنی چهار سال از     زنده یاد منزوی بزرگتر هستم اما وقتی می‌سنجم 4 قرن از او عقب ترم.
ادامه برنامه که حاضران را به وجد آورده بود اجرای استاد حسین خواجه امیری(ایرج) بود.هنرمندی که سال‌های سال است در پایتخت صدایی از او به گوش نمی‌رسد و فعالیت اجرای صحنه‌ای نداشته است.
آخرین بخش مراسم هفتادومین زادروز محمد علی بهمنی به سخنرانی بهروز رضوی گوینده و نویسنده پایان یافت.
 وی دراین برنامه ضمن تبریک و آرزوی طول عمر برای استاد بهمنی اظهار کرد: اگر بگویم از روزهای اول شاعری با بهمنی آشنا شدم و امروز باورم به او و صمیمیتش در شعر و شاعری بیشتر شده است اغراق نیست. بهمنی با زبان خودش به مردم نزدیک است؛
بی تکلف و خیلی روان به همین خاطر عموم مردم با آثار او ارتباط خوبی برقرار می کنند.
رضوی افزود: بهمنی شاعر زمان‌ها و دوران‌های دور و درازی خواهد بود و این را آینده هم نشان خواهد داد که چه تأثیرات و اثراتی از خود برجای گذاشته است. اگر بگوییم بهمنی نان صمیمیت خود را می‌خورد دروغ نگفته‌ایم البته اگر بتوان گفت شاعری هم نان دارد؛باید برویم از شاعران بپرسیم این نان آغشته به خون و جگر را چگونه می‌خورند. وی پیش از خواندن شعری از اشعار استاد محمد علی بهمنی گفت به دیوان ایشان تفألی می‌زنیم تا بدانید که می‌توان به دیوان شعرا نیز تفأل زد.
استاد حسین خواجه امیری، کیوان ساکت، هادی منتظری، محمد رضا فروتن، سیدعباس سجادی، مونا برزویی، میدیا فرج‌نژاد، سیامک عباسی، کامران رسول‌زاده و محمد سلمانی از میهمانان این برنامه بودند.

 

منبع: ایران