گفت‌و‌گو با مانی هاشمیان درباره فراخوان انتشار کتاب‌های گویا، فرصت ها و چالش ها

نزدیک به یک سال از اعلام فراخوان پیوستن به کمپین «واو» می‌گذرد، فراخوانی که برای جلب مشارکت و همراهی مردم، اهالی نشر و کتاب در راستای تولید کتاب‌های گویا به راه افتاده و مهم‌ترین هدف آن هم نزدیک شدن مردم به کتاب و کتابخوانی و فراتر از آن، صاحبان آثار است. از این طریق هم مردم امکانی برای مکاتبه با نویسنده و مترجم کتاب‌های مورد علاقه خود پیدا می‌کنند و هم اهالی کتاب از فرصتی برای اطلاع از سلیقه مخاطبان کتاب برخوردار می‌شوند.

 


اهل قلم هنوز<کتاب گویا> را باور ندارند

مریم شهبازی: نزدیک به یک سال از اعلام فراخوان پیوستن به کمپین «واو» می‌گذرد، فراخوانی که برای جلب مشارکت و همراهی مردم، اهالی نشر و کتاب در راستای تولید کتاب‌های گویا به راه افتاده و مهم‌ترین هدف آن هم نزدیک شدن مردم به کتاب و کتابخوانی و فراتر از آن، صاحبان آثار است. از این طریق هم مردم امکانی برای مکاتبه با نویسنده و مترجم کتاب‌های مورد علاقه خود پیدا می‌کنند و هم اهالی کتاب از فرصتی برای اطلاع از سلیقه مخاطبان کتاب برخوردار می‌شوند. در این یک سال بیش از چهار هزار نفر برای مشارکت در تولیدکتاب‌های گویا ثبت‌نام کرده‌اند. افرادی که در میان آنان هم تعداد بسیاری از مردم جای دارند و هم چهره‌های آشنایی از میان اهالی هنر، کتاب و حتی ناشران دیده می‌شوند. آن طور که «مانی هاشمیان»، مدیر مؤسسه «واو» که مدیریت مؤسسه «رها فیلم» را هم بر عهده دارد می‌گوید، علاوه بر استفاده از همراهی گوینده‌هایی که در سایت این تشکل ثبت‌نام کرده‌اند برخی کتاب‌ها هم با صدای مترجم یا مؤلف آنها و حتی بازیگران، صوتی می‌شود. از طریق این فراخوان تا به امروز بیش از یک صد عنوان کتاب گویا شده و متولیان آن قول انتشار روزی یک کتاب گویا را هم داده‌اند. البته هاشمیان تأکید دارد که پای این وعده می‌ایستند و علاقه مندان نه تنها در حوزه ادبیات، بلکه در سایر حوزه‌های کتاب هم شاهد انتشار روزی یک کتاب گویا خواهند بود.

 

از فراخوانی که برای ساخت اپلیکیشن و تولید کتاب‌های گویا راه افتاده و هدف آن بگویید.
کمپین دعوت به ساخت کتاب‌های صوتی 26 اسفند ماه سال گذشته شکل گرفت که بیش از چهارهزار نفر برای همکاری و حضور در آن اعلام آمادگی کردند.
 

 فکر می‌کنید علت استقبال مردم برای حضور در این فراخوان آن هم در شرایطی که سرانه مطالعه در کشورمان وضعیت مطلوبی ندارد چیست؟
برخلاف تصور رایج، مردم به فعالیت‌های فرهنگی علاقه دارند. از سویی دیگر شاید بخشی از این مسأله ناشی از این دلیل باشد که مؤسسه «رها فیلم»، با در دست داشتن تجربه‌های ناشی از پانزده سال فعالیت در حوزه فرهنگ و هنر پشت این فراخوان بود. بخشی از فعالیت‌های این مؤسسه از گذشته به حوزه کتاب اختصاص داشت که به شکل انتشار چند کتاب گویا خود را نشان داد. با وجود این از آن جایی که با یک یا دو گل نمی‌توان انتظار بهار داشت ما هم تصمیم به راه‌اندازی این فراخوان و بهره گرفتن از همراهی دیگر علاقه مندان گرفتیم. دلمان می‌خواست کاری اساسی در حوزه کتاب انجام بدهیم و هدفمان از انجام این کار این بود که با کمک دیگران فرصتی برای گویا کردن کتاب‌هایی از حوزه‌های مختلف و با دیدگاه‌های متفاوت فراهم کنیم. باید شرایطی فراهم شود که مخاطبان از میان کتاب‌های گویا و چاپی حق انتخاب داشته باشند.

 اعلام عمومی برای پیوستن به این فراخوان چگونه صورت گرفت؟
شاید باورتان نشود اما همه این استقبال‌ها تنها بواسطه ساخت و پخش دو ویدئو کلیپ بود. وقتی حرف خوبی زده شود مردم به آن توجه می‌کنند، حالا فرقی ندارد از طریق یک فراخوان مردمی و با ساخت ویدئویی کوتاه به گوش مردم برسد یا از طریق دیگری باشد.
 

 حتی در شرایط فعلی نشر و اوضاع نابسامانی که از یک دهه قبل گریبان آن را گرفته؟
بله همان طور که اشاره شد حرف خوب، حتی در این شرایط هم شنیده می‌شود. انتشار ویدئو کلیپ‌های مذکور از طریق شبکه‌های مجازی و کانال‌هایی نظیر تلگرام انجام شد. البته برخی رسانه‌ها هم با انتشار خبرهای مرتبط با این فراخوان به معرفی آن کمک‌های شایانی کردند. شاید باورتان نشود اما حتی یک ریال هم برای ساخت دو ویدئو کلیپ مذکور خرج نشد و ساخت آنها با همکاری افراد علاقه‌مند صورت گرفت.. خوشبختانه این دو ویدئو کلیپ معرفی فراخوان، بارها میان افراد مختلف رد و بدل شده که همین نشان از علاقه‌مندی مردم در مشارکت با چنین اقداماتی خبر می‌دهد.
 

گفته‌های شما برخلاف انتقادهای برخی متولیان از بی‌توجهی مردم به کتاب و فعالیت‌های مرتبط با آن است! شما می‌گویید حتی در این شرایط هم مردم مشتاق و علاقه مندند؟
با وجود آنکه حمایت یا بودجه خاصی پشت این طرح نیست اما از آن استقبال بسیاری شده، این حمایت جز علاقه‌مندی مردم چه دلیل دیگری می‌تواند داشته باشد؟ بی‌اغراق کارهای این فراخوان از سوی خود مردم و با حمایت آنان است که پیش می‌رود. واقعیت این است که کلام و هدف فراخوان «واو» گسترش فعالیت‌های فرهنگی در حوزه کتاب است و شاید به همین دلیل بوده که این فراخوان توانسته مردم را از هر قشر و گروهی به خود جذب کند.
 

 چرا کتاب‌های گویا؟
کتاب از سایر هنرها تأثیر بیشتری بر مردم و وضعیت جامعه بر جای بگذارد. گمان می‌کنم برای دستیابی به این هدف و تلاش به بهبود حال خودمان و اطرافیانمان کمک به تولید کتاب‌های گویا اقدام مفیدی باشد. شاید اغلب ما در شرایط فعلی زندگی امکان مطالعه کتاب‌های چاپی را نداشته باشیم اما در همین اوضاع و احوال اگر امکان دسترسی به کتاب‌های گویا را داشته باشیم می‌توانیم در زمان‌های مرده به آنها گوش بدهیم. از سوی دیگر کتاب‌های گویا می‌تواند به مرور باعث علاقه‌مند شدن مردم به مطالعه کتاب‌های چاپی هم بشود که این در طولانی مدت اتفاق خوبی است.
 

  در گستره جهانی، انتشار کتاب‌های گویا اتفاق تازه‌ای نیست اما در کشور خودمان هنوز از سوی اهالی کتاب و نشر چندان پذیرفته نشده است؛ با توجه به این نکته فکر می‌کنید این فراخوان در کار خود موفق شود؟
گمان می‌کنم با انجام فعالیت‌هایی از این دست بتوان به مرور مردم را به تهیه و استفاده از کتاب‌های گویا علاقه‌مند کرد. حتی افرادی که مطالعه کمتری دارند هم با این روش به مطالعه جذب می‌شوند؛ شاید نتوان گفت که مخاطبان کتاب‌های گویا به اندازه فیلم‌های سینمایی هستند اما بی‌شک این دسته از کتاب‌ها هم مخاطبان خاص خود را دارند. حتی اگر با این قبیل طرح‌ها موفق به جذب یک نفر به مطالعه بشویم هم اتفاق خوبی است و می‌تواند سرآغاز تحولات مثبتی باشد.
 

در انتشار کتاب‌های چاپی از نظر موضوعی محدودیت چندانی وجود ندارد این در حالی ست که اغلب کتاب‌های گویایی که در کشورمان در دسترس هستند بیشتر به نمایش نامه، شعر و یکسری داستان‌های کوتاه محدود می‌شوند. با این موانع چگونه روبه‌رو شده اید؟
به هر حال نمی‌توان این نکته را نادیده گرفت که یکسری از کتاب‌ها برای صوتی شدن مناسب نیستند. به‌عنوان نمونه هیچگاه نمی‌توان کتاب‌های مصور را در دایره این آثار قرار داد چراکه بدون تصویر بخشی از ماهیت خود را از دست خواهند داد. از این مسأله گذشته گمان می‌کنم بخشی از محدود بودن موضوعات و آثاری که برای گویا کردن کتاب‌ها به سراغ آنها می‌روند به سبب بی‌اعتمادی ناشران و صاحبان آثار به این کار است. متأسفانه هنوز برخی اهالی نشر گمان می‌کنند انتشار کتاب‌های گویا به کتاب‌های چاپی آنان لطمه می‌زند.
 

بحث ترس درمیان است یا حق و حقوق مادی صاحبان آثار؟
اتفاقاً در این فراخوان تلاش شده تا هر فردی که به همکاری با فراخوان« واو» بپردازد حق و حقوق وی به طور کامل پرداخت شود. اما همان گونه که اشاره شد به هر حال در ارتباط با برخی کتاب‌ها حساسیت‌ها و سخت گیری‌هایی وجود دارد که مانع صوتی شدن آنها می‌شود. ای کاش اهالی کتاب و نشر باور کنند که صوتی شدن آثارشان هیچ ضرری در پی ندارد. حتی می‌توان گفت که این کار منجر به دسترسی راحت‌تر به کتاب‌های آنان می‌شود. حتی انتشار کتاب صوتی منجر به کاهش یکسری از هزینه‌ها می‌شود که برای ناشران هم صرفه اقتصادی بسیاری به دنبال دارد. در انتشار کتاب‌های صوتی یکسری از موارد مورد نیاز آثار چاپی همچون کاغذ، جوهر، هزینه‌های مرتبط با چاپ و لیتوگرافی حذف می‌شود که رقم قابل ملاحظه می‌شود.
 

 البته انتشار کتاب‌های گویا هم بی‌هزینه نیست!
بله، کتاب گویا هم هزینه‌های خاص خود را دارد با این همه نمی‌توان منکر این شد که تفاوت هزینه‌های انتشار این دو شیوه کتاب قابل مقایسه با یکدیگر نیست. به هر حال برخی مخاطبان به مطالعه کتاب‌های چاپی علاقه‌مند هستند و برخی دیگر هم ترجیح می‌دهند از کتاب در قالب‌های جدید بهره‌مند شوند که این دو منافاتی با هم ندارند.
 

شاید برخی نگرانی‌ها هم از احتمال جایگزین شدن کتاب‌های چاپی با کتاب‌های گویا باشد!
چنین اتفاقی هیچ گاه رخ نمی‌دهد، شما به کشورهای دیگر که سال‌هاست کتاب‌های گویا در آنها منتشر می‌شود نگاه کنید. کتاب‌های چاپی هم در کشورهای مذکور همچنان با شمارگان بالایی منتشر می‌شوند از همین رو تأکید دارم که این نگرانی کاملاً بی‌مورد است. کتاب گویا رقیب کتاب چاپی نیست، بلکه با توجه به تغییرات زندگی در جهان امروز مکملی برای آن به شمار می‌آید. کتاب صوتی یکی از بهترین گزینه‌ها برای ما انسان‌هایی است که گرفتار زندگی شتابزده امروز شده‌ایم. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کتاب‌های صوتی در مقایسه با کتاب‌های چاپی قابل استفاده بودن آنها برای شهروندان نابینا است. این کتاب‌ها حتی برای ایرانیان خارج از کشور که نمی‌خواهند فرزندانشان زبان فارسی را فراموش کنند هم مفید است. اغلب افرادی که در کشورهای دیگر متولد شده و بزرگ می‌شوند ناخودآگاه با زبان فارسی قدری بیگانه می‌شوند که این قبیل کتاب‌ها برای آنان هم مفید است. البته در همین شرایط هم ناشران بسیاری به این فراخوان پیوسته‌اند، البته شاید قدری دست به عصا باشند اما به هر حال ریسک امتحان کردن آن را به جان خریده‌اند.
 

موافقت ناشران را چطور جلب کردید؟
در یک سال گذشته گفت‌و‌گوهای بسیاری با ناشران داشتیم و تعداد بسیاری از افرادی که در تعامل با آنان بودیم در این رابطه اقناع شده‌اند. به هر حال این مسیر سخت هم در حال هموار شدن است و تصور مذکور برای همیشه پابرجا نخواهد ماند.
 

یکی از مهم‌ترین موانع پیش روی صوتی کردن کتاب‌ها، نگرانی صاحبان آثار و ناشران از انتشار غیرقانونی آنها در فضای مجازی است؛ بویژه که ما هنوز به معاهده کپی رایت نپیوسته‌ایم و سازوکار قانونی آن در بازار نشرمان رواج نیافته است. برای این نگرانی اهالی نشر چه کرده اید؟
به نکته خوبی اشاره کردید چراکه بخش عمده‌ای از مقاومت‌های صاحبان آثار و ناشران برای صوتی کردن آثارشان، ترس از انتشار غیرقانونی کتاب‌ها در فضای مجازی است. برای جلوگیری از انتشار غیرقانونی کتاب‌های گویا در فضای مجازی، این اپلیکیشن به گونه‌ای طراحی شده که تنها برای فردی که کتاب را خریداری کرده و کد آن را در اختیار دارد قابل استفاده باشد. در حال حاضر تنها اپلیکیشن موجود در بازار کتاب که فایل‌های آن قابل انتقال نیست همین اپلیکیشن است. فردی که کد اپلیکیشن را در اختیار دارد برای همیشه آن کتاب را در کتابخانه مجازی خود خواهد داشت و امکان انتقال آثار مذکور به دیگران برای وی فراهم نیست. تلاش بسیاری برای حفاظت از حقوق مادی و معنوی اهالی کتاب و نشر در ساخت این اپلیکیشن انجام شده که گمان می‌کنم در این مسیر موفق هم بوده‌ایم.
 

نخستین کتاب صوتی این فراخوان کی منتشر شد؟
تقریباً حدود 100 عنوان کتاب گویا در این فراخوان تا به امروز منتشر شده است و به مخاطبان خود قول انتشار روزانه یک کتاب را هم داده‌ایم. شاید برخی گمان کنند که با توجه به چنین حجم کاری، نتیجه کار چندان حرفه‌ای نشود. این در حالی است که در انتخاب گوینده‌ها و کتاب‌ها حساسیت بسیاری به خرج می‌دهیم تا کم و کاستی‌های احتمالی را به حداقل برسانیم. تا همین حالا بیش از چهار هزار گوینده برای آغاز همکاری خود در سایت «واوخوان» ثبت نام کرده‌اند.  البته همه این افراد حرفه‌ای نیستند و شاید درصد بسیاری از این افراد نیاز به آموزش و کسب تجربه داشته باشند. از همین رو امیدوارم با کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی بتوانیم از همکاری افراد بسیاری بهره ببریم. از افراد علاقه‌مند به حضور در این کارگاه‌ها هزینه‌ای دریافت نمی‌شود. در همین زمینه امیدواریم قادر به جذب همکاری سازمان و ارگان‌های فرهنگی بشویم تا هر ماه به یک استان سفر کرده و از علاقه مندان برای شرکت در کارگاه‌های آموزشی دعوت کنیم. امیدواریم شرایطی فراهم شود که در هر استان امکان صوتی کردن آثار به طور مستقل فراهم شود چراکه ظرفیت بسیاری در این زمینه در شهرستان هایمان وجود دارد. امیدواریم افرادی که دغدغه فرهنگی دارند و از امکانات مادی و معنوی بیشتری برخوردارند به این فراخوان بپیوندند.
 

با نهاد یا ارگان‌های فرهنگی هم تعاملی داشته‌اید؟
با خیلی از سازمان‌های فرهنگی صحبت کرده ایم، اما متأسفانه این گفت‌و‌گوها تنها به وعده و وعیدهای بی‌سرانجام ختم شده است. با وجود این هنوز ناامید نشده‌ایم و امیدواریم سازمان‌هایی که کاری از عهده‌شان ساخته است این فراخوان را همراهی کنند، بویژه که در این درخواست حمایت، نیاز چندانی به بحث مادی نداریم و تنها در بحث سفر به استان‌ها به همراهی بیشتری نیاز داریم.
 

مبنای انتخاب‌ها چیست؟ قبل از آغاز کار، اطلاعاتی در ارتباط با مخاطب شناسی داشته اید یا تنها  هیأت انتخاب این فراخوان دست به گزینش آثار می‌زنند؟
تلاش می‌شود تا کتاب‌هایی بر اساس نیاز روز جامعه در این گستره بگنجد. با وجود این به فرهنگ‌سازی هم توجه ویژه‌ای داریم. هدفمان تنها سرگرم کردن صرف مخاطبان نیست. هدف این فراخوان تجارت نیست و بر همین مبنا آثاری گویا می‌شوند که تأثیر فرهنگی مناسبی داشته باشند.
 

این فرهنگ‌سازی بر چه مبنایی انجام می‌شود؟ چه فرهنگ خاصی مد نظرتان است!
بی شک مهم‌ترین هدفمان انتشار کتاب‌هایی است که برای سلامت جامعه مفید باشند. از همین رو هر کتابی که تأثیر فرهنگی و هنری خوبی بر مخاطبان برجای بگذارد گویا می‌شود.
 

تشخیص این مسأله به عهده شماست؟
نه! برای این مسأله یک هیأت به ریاست مسعود شهریاری، از میان افرادی که خود اهل کتاب هستند تشکیل شده است. از همین رو به طور حتم از همراهی کارشناسان فرهنگی- هنری بهره گرفته می‌شود. تألیفی و ترجمه بودن کتاب‌ها یا سال انتشار آنها تأثیری در انتخاب‌ها نخواهد داشت.
 

گویا کردن کتاب‌ها از طریق خوانش عادی آثار است یا کاری شبیه نمایشنامه‌های رادیویی را انجام می‌شود؟
انتشار کتاب‌های گویا بر خلاف تصور عامه مردم کار راحتی نیست، کتاب‌های گویا در جهان به دو شیوه اصلی صوتی می‌شوند که شما به هر دو مورد آن در سؤالی که پرسیدید اشاره کردید. نخست، شیوه خوانش نمایشی و دوم خوانش روایت گونه و عادی کتاب است. آنچه که در دنیا در ارتباط با این کتاب‌ها رخ می‌دهد خوانش روایت گونه کتاب‌ها است. البته برخی از کتاب‌ها هم مانند نمایشنامه‌های رادیویی اجرا می‌شوند که حتی ممکن است کاراکتر هم داشته باشند. با وجود این خوانش روایتی اغلب به اجرای نمایشی کتاب‌ها ترجیح داده می‌شود چراکه در غیر این صورت به نمایش رادیویی تبدیل می‌شود. در کتاب گویا باید صوتی شدن به گونه‌ای باشد که کتاب به شیوه‌ای صحیح روایت شود تا مخاطب بتواند خود به تصویر‌سازی کتاب در ذهنش دست بزند.
 

 با این تفاسیر باید گوینده‌هایی دست به روایت آثار بزنند که خود درک درستی از ادبیات داشته و اهل مطالعه باشند. در انتخاب گوینده چقدر به این مسأله توجه دارید؟
توجه به این مسأله از اهمیت بسیاری برخوردار است. ما گوینده‌های حرفه‌ای بسیاری داریم که در کار خود صاحب تجربه هستند اما همین افراد نمی‌توانند گوینده خوبی برای کتاب‌های صوتی باشند. خوشبختانه در این فراخوان اغلب، افرادی درخواست گویندگی برای کتاب‌های گویا را داده‌اند که خود اهل مطالعه هستند. شاید این افراد گوینده‌های حرفه‌ای نباشند اما با قدری آموزش، بواسطه درکی که از ادبیات دارند می‌توانند بخوبی از پس کار برآیند. کتابخوان بودن با گوینده بودن فرق دارد، متقاضیان این کار باید قبل از هر کاری کتاب را بدرستی درک کرده باشند.
 

 تا به امروز میزان استقبال مردم چطور بوده و چه تعداد از آنان از فراخوان شما باخبر شده اند؟
دو ویدئویی که برای اعلام فراخوان ساخته شده از سوی مردم بارها در کانال‌ها و شبکه‌های مجازی بازنشر شده که این نشان از استقبال آنان دارند. علاوه بر این پیغام‌های بسیاری از سوی مردم دریافت کرده ایم، هم از سوی ایرانیان خارج از ایران که خواهان دراختیار گرفتن این آثار هستند و هم از سوی علاقه مندانی که می‌خواهند به نوعی در این کار شریک شوند. البته در بحث متقاضیان خارج از ایران هنوز با برخی موانع بواسطه مشکلات مبادلات بین بانکی در ایران با کشورهای دیگر روبه‌رو هستیم که برای حل آنها باید چاره‌ای اندیشید.

 

چرا فراخوان «واو»؟
برای ما«واو» حرفی است که می‌خواهیم از طریق آن افراد را به هم متصل کنیم. «واو بوک» می‌خواهد همه را به هم مرتبط کند، نویسنده و مترجم را به مردم و مخاطبان را هم به صاحبان آثار نزدیک سازد.  به همین واسطه هم مخاطبان این کتاب‌ها از امکان گفت‌و‌گوی مکاتبه‌ای در فضای مجازی با نویسنده یا مترجم اثر برخوردار هستند. این نه تنها برای مخاطبان جذاب خواهد بود بلکه به مؤلفان و مترجمان هم امکان اطلاع از سلیقه و خواسته خوانندگان را می‌دهد که اتفاق بسیار مثبتی به شمار می‌آید. شاید با ایجاد این ارتباط بتوان حتی بازگشتی به سال‌های قبل داشت، زمانی که مردم در تعامل بیشتری با یکدیگر کار می‌کردند و محصولات بهتری در تمام حوزه‌های تولید می‌کردند.
 

 


کتاب صوتی همگام با کتاب چاپی/ رضا رضایی
یکی از کتاب‌هایی که ترجمه کرده‌ام «خطابه نوبل باب دیلن» است، کتابی که با صوتی شدن آن در فراخوان «واو خوان» موافقت کرده‌ام، حتی کتاب با صدای خودم گویا شده چرا که در ارتباط با برخی آثار گمان می‌شود اگر با صدای مترجم یا نویسنده آن باشد از اثرگذاری بیشتری برخوردار خواهد بود. گاه شنیده می‌شود که برخی دوستان ناشر، نویسنده یا مترجم از همکاری با مؤسساتی که آثار آنان را صوتی می‌کنند ابراز نگرانی می‌کنند. گمان می‌کنند کتاب‌های گویا منجر به بی‌توجهی به کتاب‌های چاپی می‌شود در صورتی که چنین تصوری اشتباه است. شاید عمر انتشار کتاب در قالب‌های جدید در کشور ما چندان قدیمی نباشد اما سابقه تولید این قبیل کتاب‌ها در کشورهای اروپایی به سال‌ها قبل باز می‌گردد. در آن کشورها هم در ابتدا چنین نگرانی‌هایی وجود داشت؛ آنان هم گمان می‌کردند انتشار کتاب‌های گویا به انتشار کتاب‌های چاپی لطمه می‌زند. در صورتی که هیچگاه چنین اتفاقی رخ نداد و دیدند که کتاب‌های گویا هیچگاه رقیب کتاب‌های چاپی نخواهند بود. در ارتباط Ebookهم این مسأله صدق می‌کند. هیچ کدام از کتاب‌هایی که با تکنولوژی‌های نوین پیوند خورده‌اند نمی‌توانند رقیب کتاب‌های چاپی باشند. شاید بهتر باشد بگوییم که آنها مکمل کتاب‌های چاپی هستند از سویی مردم را به مطالعه جدی‌تر دعوت می‌کنند.یکی از دلایلی که با راه‌اندازی چنین فراخوانی موافق هستم به این مسأله بازمی گردد که حتی فردی که اهل مطالعه نیست هم ممکن است با گوش فرا دادن به کتاب‌های گویا به مطالعه کتاب‌های جدی‌تر علاقه‌مند شود. در شرایط زندگی امروز می‌توان حداقل در زمان‌های مرده به کتاب‌های گویا گوش فرا داد.به‌عنوان نمونه شما وقتی از تهران به سمت اصفهان حرکت می‌کنی حداقل سه- چهار ساعت در مسیر هستید و می‌توانید در این زمان کتاب گویا گوش بدهید. از همین رو نه تنها این فراخوان، بلکه هر فراخوان دیگری که در راستای کارهای فرهنگی باشد از آن استقبال می‌کنم.

 


ضرورت گسترش طرح درسطح ملی/ بهزاد فراهانی
در بسیاری از کارهای فرهنگی یا حتی اجتماعی حضور پیدا می‌کنیم، کارهایی که بعضی هایشان موفق می شوند و شاید برخی از آنها نتیجه موفقیت آمیزی کسب نکنند اما این تقصیر ما نیست. به هر حال بحث حضور و حمایت از فعالیت‌های اینچنینی وظیفه‌ای است که هر یک از ما به‌عنوان شهروند برعهده داریم.از همین رو نگرانی از اینکه نتیجه برگزاری چنین طرح‌هایی به موفقیت ختم می‌شود یا نه نباید مانع انجام وظیفه‌مان بشود. علاقه من به کتاب و فعالیت‌های مرتبط با آن به سال‌های دوره نوجوانی‌ام باز می‌گردد، زمانی که کارگر کتابفروشی بودم، کاری که شاید بعدها از آن فاصله گرفتم اما علاقه‌ام به کتاب  هیچ گاه ترک نشد.تمام دوستان آن سال هایم که مانند من در کتابفروشی‌ها مشغول فعالیت بودند حالا هر یک صاحب یک مؤسسه نشر کتاب هستند که البته هنوز هم دوستی هایمان ادامه دارد. به واسطه همین علاقه هم بیش از 160 هزار کتاب در کتابخانه شخصی‌ام در ارتباط با موضوعات و حوزه‌های مختلف دارم.علاقه من به کتاب و کتابخوانی، علاقه یک هنرمند به فرهنگ، سیاست، روانشناسی، فلسفه و... هست. از همین رو با جدیت اعلام می‌کنم در هر فراخوانی که با هدف کمک به وضعیت مطالعه تشکیل شود اگر بتوانم شرکت خواهم کرد.البته با وجود اینکه تشکیل این فراخوان را اقدام خوبی می‌دانم اما خودم هنوز کتاب گویا گوش نداده ام. با وجود این از هر اقدامی برای کمک به افزایش مطالعه باشد حمایت می‌کنم، گرچه خودم همچنان به کتاب‌های چاپی علاقه‌مند هستم چرا که بخش عمده‌ای از لذت مطالعه برای من و هم‌نسلانم به لمس صفحات کاغذی کتاب و مطالعه آن در شرایط دلخواه باز می‌گردد.اقداماتی از این دست بویژه اگر در سطح ملی انجام شوند قابل تقدیر هستند اما ای کاش رسانه ملی هم قدری در اینگونه مسائل همراهی می‌کرد. به عقیده من از وقتی که تلویزیون ، ملی شد و از دست بخش خصوصی درآمد، بیش از آنکه متوجه فرهنگ و مسائل مرتبط با آن باشد تبدیل به رسانه‌ای سیاسی شد. از همین رو معتقدم قبل از هر اقدامی و تشکیل هر فراخوانی باید رسانه ملی متوجه وظیفه‌ای که در امر فرهنگ دارد بشود و بعد از آن انتظار همکاری از مردم و دیگر ارگان‌ها داشت.
 

 

پویشی برای علاقه‌مند کردن مردم به مطالعه/ پرویز پورحسینی

 به «کمپین واو» پیوسته‌ام چراکه معتقدم  راه‌اندازی چنین فراخوان‌هایی در شرایط امروز نشر و حتی جامعه می‌تواند اثر‌گذار باشد. زندگی در جهان امروز به گونه‌ای شده که اغلب مردم در گیرودار زندگی و مشکلات امرار معاش گرفتار شده‌اند.
از همین رو چندان عجیب نیست اگر ببینیم فرصت چندانی برای مطالعه نداشته باشند. در چنین اوضاع و احوالی تلاش برای تولید و انتشار کتاب‌های گویا می‌تواند اقدامی مؤثر برای علاقه‌مند شدن مردم به مطالعه باشد. می‌توان مردم را با تبلیغات به سوی استفاده از زمان‌های مرده آنان در هنگام رانندگی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و... با گوش دادن به کتاب‌های صوتی و گویا تشویق کرد. زندگی در شرایطی که اغلب مردم ناچار به چند شیفت کار کردن هستند دیگر زمان آزاد چندانی برایشان باقی نمی‌ماند که بخواهند به کتاب خواندن روی بیاورند. باید با راهکارهای اینچنینی دوباره آنان را جذب کتاب و کتابخوانی کرد. سرانجام این فراخوان را نمی‌توانم پیش‌بینی کنم اما امیدوارم برگزار‌کنندگان آن موفق شوند. تلاش می‌کنم خودم هم نگاه جدی تری به کتاب‌های گویا داشته باشم وگوش فرا دادن به آنها را در برنامه روزانه‌ام بگنجانم. نکته‌ای که در انتها باید به آن اشاره کنم تلاش برای اطلاع‌رسانی کافی و بموقع برای باخبر شدن مردم درباره این فراخوان است. تا زمانی که تبلیغات کافی صورت نگیرد مردم از انجام چنین طرح‌ها و فراخوان‌هایی باخبر نمی‌شوند و این در نتیجه نهایی کار تأثیر منفی می‌گذارد.

منبع: ایران