آرشیو سردرهای ایرانی در قالب یک جشنواره عکاسی

جشنواره عکاسی از سردرهای ایرانی با هدف غنابخشی به آرشیوی از میراث فرهنگی کشور برگزار می شود.

 

جشنواره عکاسی از سردرهای ایرانی با هدف غنابخشی به آرشیوی از میراث فرهنگی کشور برگزار می شود.

کانون عکاسان ایران درنظر دارد با برگزاری جشنواره عکاسی از سردرهای ایرانی "رواق منظر" فرصتی فراهم کند تا عکس های گرفته شده از سردر خانه‌ها ی تار یخی و قدیمی علاوه بر غنی شدن آرشیوی از میراث کشور به حفظ میراث و ارائه الگویی برای معماران کشور برای طراحی سردرهای ابنیه فعلی با توجه به هویت ایرانی و اسلامی باشد.

به گفته "نازنین کاظمی نوا" دبیر جشنوراه رواق منظر این جشنواره با هدف بررسی علت وجودی سردرها در ابنیه قدیمی، شناسایی و معرفی نقش سردرها در معرفی ایرانی اسلامی شهرها، بررسی نقش سردرها در زیبایی بصری و معنوی شهرها برگزار می شود و عکاسان حرفه ای و حتی غیر حرفه ای تا هشتم شهریور مهلت دارند که آثار خود را به پایگاه الکترونیکی www. Photosardar.ir ارسال کنند.

"داریوش محمدخانی" عکاس و یکی از داوران جشنواره رواق منظر در نشستی خبری در فرهنگسرای شفق برگزار شد، گفت: در گذشته سردرها با کلمات عربی حک می‌شدند و به‌دلیل اعتقادات مذهبی اهالی خانه با توسل به ائمه اطهار و توکل بر خداوند به خانه‌های خود ورود و خروج می‌کردند که این مسئله نشان از پویایی و اعتقادات زیبای گذشتگان است که در عصر حاضر کمتر دیده می‌شود. چنانچه جای بسیاری از سردرهای ایرانی را المان‌های ناهنجار گرفته است.

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه افزود: هم‌اکنون با از بین‌رفتن سردرها و کوبه‌ها بخشی از فرهنگی که متعلق به ایرانیان است نابود و به‌فراموشی سپرده شده و این اتفاق را می‌توان آشکارا در معماری ناهمگون شهر مشاهده کرد.

کوروش یزدانی، از دیگر داوران این جشنوراه نیز اظهار کرد:کتیبه اثر هنری است که در بستر فرهنگ بوجود آمده و تابع مرزبندی‌های امروزی که زاییده اتفاقات گوناگون و عمدتا سیاسی سده‌های اخیر نیست.

وی افزود: کتیبه‌ها را می‌توان از زوایای گوناگون و در محدوده‌های مختلف مورد بررسی قرار داد. در بررسی کتیبه‌ها گاهی میدان تحقیق می‌تواند به یک مکان مشخص خلاصه شود و یک نوع خط، چون کتیبه‌های نستعلیق مسجد و مدرسه عالی شهید مطهری (سپهسالار). گاهی نیز وسعت این میدان یک شهر یا یک کشور و یا منطقه می‌تواند باشد.

بخش‌های موضوعی جشنواره به سردرهای نوشتاری با مضامین قرآنی، ادعیه و اشعار و سردرهای منقش به‌طرح‌واره‌های ایرانی ـ‌ اسلامی مربوط می‌شود و بخش ویژه به سردرهایی با مضامین مربوط به امیرالمونین اختصاص داده شده است.

هیات انتخاب و داوری این جشنوراه را افرادی چون، افشین بختیار، داریوش محمدخانی، علیرضا قهاری، کوروش یزدانی و آرش حمیدی به‌عهده دارند.

منبع: هنرآنلاین