فقدان فلسفه مساله اصلی جامعه ایران است

اختتامیه اولین نشست بانوان فعال تشکل‌های اسلامی و سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور حسن نمازی، مدیرکل تشکل های دانشگاه آزاد اسلامی و حبیب اسماعیلی، مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، الهام امین‌زاده، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری و حمیده زرآبادی، نماینده قزوین برگزار شد.



 

اختتامیه اولین نشست بانوان فعال تشکل‌های اسلامی و سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی با حضور حسن نمازی، مدیرکل تشکل های دانشگاه آزاد اسلامی و حبیب اسماعیلی، مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی، الهام امین‌زاده، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری و حمیده زرآبادی، نماینده قزوین برگزار شد.به گزارش ایسکا نیوز مدیرکل تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم، مساله اصلی جامعه را فقدان فلسفه دانست و تاکید کرد: «انسان‌ها برای رسیدن به خدا باید اول به «خود» برسند.» نمازی همچنین ضمن قدردانی از حضور بانوان فعال در این نشست گفت: «همه می‌توانند سفیران حقوق شهروندی باشند و آن را ادارات رصد کنند. آغاز آفرینش انسان با حرکت بوده و سکون با فطرت انسان‌ها سنخیت ندارد. همه عالم از یک حرکت با عشق شروع شده است. در جامعه ما مشکلات زیادی وجود دارد؛ اما مساله واقعی فقدان فلسفه است. قبل از اینکه به افراد با دید مرد و زنی نگاه کنیم باید بدانیم همه ما انسان هستیم.» مدیرکل تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «سرچشمه همه چیز فلسفه است؛ یعنی چرایی زیستن. وقتی فلسفه نباشد تمدن‌ها، فرهنگ‌ها، سیاستگذاری‌ها، برنامه‌ریزی، نظارت‌ها و ارزشیابی‌ها ناقص‌الخلقه خواهند بود. انسان موجودی است زیبا و زیبایی را دوست دارد. ما برای اینکه زندگی زیبایی داشته باشیم باید سمت خودمان پیش رویم. همانطور که گفته‌اند کسی که می‌خواهد به خدا برسد باید ابتدا به خودش فکر کند. این موارد فرمول‌هایی هستند که باید در فرهنگ پیاده شوند.» او افزود: «فلسفه و خود‌شناسی در زندگی تحول ایجاد می‌کند و به آن معنا می‌دهد. اگر فلسفه زندگی بر اساس عشق و زیبایی باشد دیگر کسی اجازه سوءاستفاده از قدرت و فرهنگ را نخواهد داشت.»

 پیشرفت زنان بعد از انقلاب
مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست، تغییر منزلت اجتماعی زنان را مدیون امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانست و تاکید کرد: «بانوان باید برای بالا بردن سطح آگاهی‌شان تلاش کنند.» حبیب اسماعیلی طی سخنرانی خود در این مراسم افزود: «درحال حاضر یکی از فعال‌ترین بخش‌های کشور زنان هستند.درآینده بخش بزرگی از سرنوشت کشور به دست بانوان رقم می‌خورد؛ این موضوع به علت تغییر مطالبات و منزلت اجتماعی زنان اتفاق افتاده است. خوشبختانه بانوان به خود‌آگاهی رسیده‌اند و منزلت اجتماعی خود را نسبت به گذشته تغییر داده‌اند.» او با اشاره به اینکه زنان با تعهد کاری فضای مهرآمیزی را در زمینه فعالیت اجتماعی ایجاده کرده‌اند، گفت: «تغییر منزلت اجتماعی بانوان و خودآگاهی آنها مدیون تفکر امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی است. بعد از انقلاب ما شاهد پیشرفت زنان و حضور آنها در عرصه‌های اجتماعی مختلف بوده‌ایم. امام خمینی(ره) با تفکر و نگاهی که داشت این مسیر را برای بانوان کشور باز کرد و به آنها فرصت حضور را در اجتماع و منزلت اجتماعی داد.» مدیرکل امور فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: «این اتفاق مبارک است؛ اما متاسفانه شاهد آسیب‌هایی هم در حوزه فعالیت‌های اجتماعی زنان بوده‌ایم که ناشی از کم‌کاری‌هاست؛ زیرا این حوزه فاقد برنامه است و انفعالی می‌شود.» اسماعیلی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره تولید محتوا و فکر گفت: «حوزه زنان بسیار موثر است. این حوزه بعد از انقلاب و با وجود امام خمینی (ره) توسعه پیدا کرد. بانوان باید آگاهی‌شان را بیشتر کنند. با توجه به اینکه سطح مطالعه در کشور پایین است با مطالعه بیشتر می‌توان سطح آگاهی را بالا برد. ما باید جامعه را از مصرف‌کنندگی سمت تولید فکر هدایت کنیم تا به انحطاط نرویم. متاسفانه جامعه ما به شنیدن و دیدن عادت کرده است؛ در صورتی که باید با خواندن سطح این جامعه را ارتقا داد.»

 باید شایسته‌سالاری وجود داشته باشد
زرآبادی، نماینده قزوین در مجلس نیز در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از حسن نمازی، حبیب اسماعیلی و اداره تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی  تشکر کرد و گفت: «همه اتفاقات خوب در دانشگاه آزاد اسلامی مدیون تلاش آیت‌الله هاشمی(ره) است.» او ادامه داد: «متاسفانه در جامعه ما نگاه جنسیتی پر‌رنگ است و این نگاه باعث شده پارامترهای کم‌اهمیت مانند جنسیت در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تاثیر بگذارد؛ در صورتی که شایسته‌سالاری باید وجود داشته باشد. برگزاری این نشست‌ها باید باعث شناخت افراد نسبت به یکدیگر و فعالیت‌های واحدها شود تا همگی از تجربه‌های هم استفاده کرده و در منطقه خود ایده‌های جدید و راهبردی ارائه کنند.» زرآبادی افزود: «ما باید به سمت از بین رفتن نگاه جنسیتی و شایسته‌سالاری حرکت کرده و در بانوان خودباوری ایجاد کنیم. متاسفانه فرصت‌های مدیریتی به زنان کمتر داده می‌شود؛ زیرا زنان به خودباوری نرسیده‌اند. برگزاری این‌گونه نشست‌ها باعث می‌شود زنان فرهیخته و دانشگاهی خودشان را بشناسند و در جامعه به صورت پویاتری فعالیت کنند.» نماینده قزوین با اشاره به اینکه ظرفیت زنان در دنیا شناخته شده است، گفت: «موضوع زنان مختص به ایران نیست و در همه جای جهان از اهمیت زیادی برخوردار است. از ظرفیت‌ها و ساختارهایی که زنان می‌توانند در آنها تاثیرگذار باشند غفلت شده است. ما برای اینکه بتوانیم از آنها استفاده کنیم باید آنها را بشناسیم؛ شناسایی پتانسیل‌های زنان در توسعه پایدار نیز نقش زیادی دارد، زیرا ما باید از همه نیروهای انسانی برای توسعه پایدار استفاده کنیم.»

 تشکل‌ها حرف اول را در اطلاع‌رسانی می‌زنند
الهام امین‌زاده، دستیار ویژه رئیس‌جمهوری نیز در این مراسم ضمن ابراز خوشبختی از حضور در جمع بانوان فعال تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «تشکل‌ها می‌توانند در اشاعه حقوق شهروندی دولت را یاری کنند. در حال حاضر حقوق شهروندی اداری تصویب شده و شهروندان می‌توانند از حقوق خود در ادارات آگاه شوند.» او ادامه داد: «تشکل‌ها حرف اول را در اطلاع‌رسانی می‌زنند. همچنین می‌توانند با نظارت دقیق در ادارات سراسر کشور اجرای حقوق شهروندی را رصد کرده و در صورت نقض، اطلاع‌رسانی کنند.» دستیار رئیس‌جمهوری به آیاتی از قرآن اشاره کرد و گفت: «در اسلام و طبق گفته قرآن زن و مرد از نفسی واحد هستند و تبعیضی بین آنها وجود ندارد. از زنان زیادی در قرآن نام برده شده نظیر حضرت فاطمه(س) که الگوی زنان و مردان هستند. یکی از شاخص‌های زنان قرآنی این است که تک‌بعدی نیستند؛ یعنی هم در خانه و هم در اجتماع نقش خود را به خوبی ایفا می‌کنند و در هر دو اعتدال دارند. گفتمان جمهوری اسلامی هم همان گفته قرآن و اسلام بر مبنای تعادل است.» او با تاکید بر اینکه حفظ قداست خانواده، مشارکت زنان در امور اجتماعی و احقاق حقوق آنها گفتمان جمهوری اسلامی است، گفت: «متاسفانه گاهی اشتغال به تحصیل زنان به صورت شعارهایی گفته می‌شود؛ اما هیچ کس درباره بالا رفتن سن ازدواج و به‌کارگیری بانوان در پست‌های مدیریتی حرفی نمی‌زند. در برنامه‌های توسعه افزایش فرصت‌های شغلی با امکان تبعیض مثبت، مشارکت حداکثری اقتصادی زنان مساوی با مردان، مشارکت اقتصادی با اولویت اشتغال زنان سرپرست خانوار و از این دست عنوان‌ها دیده شده است. متاسفانه استعدادهای زنان ناشناخته مانده و بانوان در اکثر مواقع در صورت اشتغال کارمندان ساده باقی می‌مانند؛ در صورتی که با شناسایی استعدادهای آنها می‌توان از ظرفیت بسیاری استفاده کرد.»

منبع: فرهیختگان