نکوداشت روز زبان مادری در «خوانسار»

به مناسبت روز زبان مادری‌، همایش گویش خوانساری با محوریت گویش های محلی با توجه به مصوبه سال 93شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوانسار با عنوان "هنگاشتمون خوساری" برگزار شد.


 


به مناسبت روز زبان مادری‌، همایش گویش خوانساری با محوریت گویش های محلی با توجه به مصوبه سال 93شورای فرهنگ عمومی شهرستان خوانسار با عنوان "هنگاشتمون خوساری" برگزار شد.
در این همایش که با حضور شخصیت‌های ‌فرهنگی کشوری و استانی و جمعی از فرهیختگان علم و ادب و هنر در خوانسار به همت شهرداری و شورای اسلامی شهر خوانسار در سالن هلال احمر شهرستان برگزار شد گروه موسیقی کودکانِ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با شیرین زبانی به گویش خوانساری سخن گفتند و خوانش اشعار "یوسف بخشی خوانساری" را با نشاطی زائدالوصف برای حضار انجام دادند.
دکتر "محمود براتی" - ‌عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان_ اولین سخنران این مراسم بود که همایش را وارد مباحث علمی نمود. ‌پس از آن "شهداد فاضلی از شخصیت‌های فرهیخته شهرستان و مدیر کتابخانه آیت الله فاضلی در باره اهمیت و حفظ زبانهای مادری سخنرانی کرد. قرائت پیام استاد یدالله کابلی خوانساری هم بخش دیگر این مراسم بود. دکتر میرجلال الدین کزازی از استادان مدعو برنامه بودند که در این همایش با تشبیهی بلیغ زبان فارسی را به یک نیا(جد بزرگ) و گویش را نواده معرفی کرد و عنوان کزد: مگر می‌شود نواده ای ‌با نیای خویش بیگانه باشد؟! نواده از اصالت، بزرگی، راستی و ژرفای عمیق تمدن و فرهنگ نیای خود هرگز بی‌بهره نیست.
و کسانی که با گویش بومی خود سخن می رانند آن پاک نهادی را از زبان پارسی دارند.
وی شعری در وصف خوانسار و مردم خوانسار سرودند که مورد تشویق مکرر همشهریان قرار گرفت.
آخرین سخنران برنامه دکتر محمد حسین فروغی بود. در پایان برنامه نیز از میهمانان ویژه همایش از جمله: مرتضی اشرفی (از فعالان عرصه نشر و پژوهش)، دکتر میر جلال الدین کزازی، دکتر محمود براتی خوانساری، دکتر محمد حسین فروغی، سهیل محمودی، شهداد فاضل مدیریت کتابخانه آیت اله فاضل، ناصر میرباقری مدیر محترم خانه فرهنگ و هنر گویا، ابراهیم حسینجانی از تجار فرهنگی بین المللی فرش، استاد رسول مرادی از خطاطان بنام کشور و فروغ بهمن‌پور از روزنامه نگاران و نویسندگان خوانساری در عرصه علم و ادب قدردانی به عمل آمد.

 

منبع: اطلاعات