نگرانی از آینده موسیقی ایرانی و ادبیات فارسی

همکاری دو چهره جوان و خلاق خانواده شجریان و پورناظری در سال‌های اخیر اتفاق خوبی را در موسیقی ایرانی رقم زده است. کنسرت «خداوندان اسرار» به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری از استقبال خوبی روبه‌رو شد و حالا از امروز آلبوم تصویری این کنسرت به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد در سراسر کشور توزیع می‌شود.

 حضور همایون شجریان و سهراب پورناظری آلبوم«خداوندان اسرار» رونمایی شد

 مهربانو ابدی‌دوست : همکاری دو چهره جوان و خلاق خانواده شجریان و پورناظری در سال‌های اخیر اتفاق خوبی را در موسیقی ایرانی رقم زده است. کنسرت «خداوندان اسرار» به خوانندگی همایون شجریان و آهنگسازی سهراب پورناظری از استقبال خوبی روبه‌رو شد و حالا از امروز آلبوم تصویری این کنسرت به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد در سراسر کشور توزیع می‌شود. دیروز، سه‌شنبه سوم اسفندماه همایون شجریان و سهراب پورناظری در تالار خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران از این آلبوم رونمایی کردند و از آن سخن گفتند. سهراب پورناظری در نشست رسانه‌ای با اهالی مطبوعات توضیح داد که همکاری رخشان بنی‌اعتماد و گروهش که متشکل از باران کوثری، سپیده عبدالوهاب، هایده صفی‌یاری و مجتبی میرطهماسب است، از سال 91 و در قالب پروژه «آیینه‌ها» شروع شد. بنابر گفته سهراب پورناظری، باران کوثری طراحی صحنه این آلبوم را برعهده داشته است. در این نشست همایون شجریان از دغدغه‌هایش برای آشنایی مخاطبان ایرانی با موسیقی ایرانی سخن گفت: «نسل آینده کشورمان باید این موسیقی را بشنود و با آن زندگی کند و این موسیقی نیز بتواند نیازهای روزمره این نسل را پاسخگو باشد. نسل امروز ما، نسل بچه‌های من و شما هستند و شما خوب می‌دانید که هم‌اکنون در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که پیوند دادن نسل جدید به ریشه اصیل موسیقی کار بسیار مشکلی است. شما برای اینکه بتوانید این پیوند را ایجاد کنید، کار بسیار سختی پیش رو دارید تا بتوانید این موسیقی اصیل ایرانی را به گوش نسل جدید برسانید. بنابراین من به‌عنوان یک خواننده، تمام تلاش خود را کرده‌ام که کاری کنم تا این ارزش‌ها به نسل آینده موسیقی انتقال داده شود و از سوی دیگر، کاری کنم که آن اثر، ارزش انجام دادنش را داشته باشد.»

 سهراب پورناظری: ادبیات ایران در حال حذف شدن است
سهراب پورناظری نیز از نگرانی‌هایش درباره از بین رفتن ادبیات ایران گفت: «متاسفانه ادبیات ایران در حال حذف شدن است و ما باید تمام تلاش خود را انجام دهیم که با کمک موسیقی، این پیوند را با گذشته عمیق‌تر و گسترده‌تر کنیم. ما هم‌اکنون در شرایطی هستیم که ادبیات و شعر، زبان زنده جامعه ما نیست و این یک هشدار است که باید مسئولان به آن توجه کنند. من بر این باورم فاجعه‌ای در حال رخ دادن است که در طی آن، فلان شبکه ترکیه‌ای می‌آید و به‌عنوان تعیین‌کننده فرهنگ یک جامعه نقش ایفا می‌کند. ما باید به این موضوع آگاه باشیم که چنین فضایی، یک هشدار است و یک علامت سوال بزرگ که چرا خیلی از مردم حتی یک بیت حافظ را هم حفظ نیستند.»
این آهنگساز در ادامه گفت: «باور کنید بعد از ساخت موسیقی فیلم‌هایی چون «رگ خواب» و «آرایش غلیظ»، به همان اندازه که تعریف و تمجید شدم، به همان اندازه نیز در فضای مجازی فحش خوردم که چرا دست به کاری زده‌ام که مقداری ساختارشکنانه است، در حالی که من به‌عنوان یک هنرمند فعال موسیقی تمام تلاش خود را انجام دادم تا بتوانیم با رویکردهایی جدید و منطقی به معرفی و پرهیز از مهجوریت ادبیات کمک کنیم.»

 شجریان: پدرم هم‌اکنون در سلامتی به سر می‌برد
پرس‌وجو از احوال محمدرضا شجریان یکی از محورهای پرسش‌های خبرنگاران بود تا او بگوید: «هم‌اکنون مشغول آماده‌سازی یک آلبوم از کارهای پدرم هستیم که تاکنون در جایی منتشر نشده و متعلق به دو سال پیش است. به هر حال ایشان فعلا امکانی برای بازگشت روی صحنه ندارد اما همگی امیدواریم که این مسیر درمان به خوبی و خوشی طی شود و ما نیز علاوه‌بر تولید آثار موسیقایی شاهد حضورش روی صحنه باشیم.»او درباره اوضاع جسمانی پدرش- محمدرضا شجریان- ادامه داد: «پدرم هم‌اکنون در سلامتی به سر می‌برد و نسبت به چند ماه گذشته اوضاع جسمانی بهتری دارد، اما چون طی ماه‌های گذشته ۱۵ جلسه رادیوتراپی کرده و درگیر آسیب‌های عصبی این فرآیند پزشکی است بنابراین احتیاج به استراحت دارد و پس از آن باید به مرحله شیمی درمانی وارد شود. خوشبختانه پیشرفت بیماری او تغییری نکرده اما سرطان همیشه در کمین است و ما باید مراقب باشیم تا تغییری در مکانیسم سلامت او به وجود نیاید تا پس از عبور از این دوره بتوانیم شیمی درمانی را آغاز کنیم.» همکاری همایون شجریان با ارکستر ملی و اجرای آثار پدرش موضوعی بود که چند ماه پیش فریدون شهبازیان به آن اشاره کرده بود. همایون شجریان در این باره به خبرنگاران گفت: «من بسیار خوشحال می‌شدم که در خدمت این استاد مسلم موسیقی برای اجرای آثار پدرم باشم اما به دلیل تراکم کاری بسیار بالایی که دارم و اینکه شنیده بودم دوستان می‌خواهند یک هفته‌ای کار را برای اجرای برنامه آماده کنند از این جهت امکان حضور در این پروژه را پیدا نکردم.»

 همایون شجریان: موسیقی ایرانی این پتانسیل را دارد که مانند موسیقی هندی در جهان مطرح شود
همایون شجریان در حاشیه نشست رونمایی از آلبوم «خداوندان اسرار» در پاسخ به این پرسش که موسیقی ایرانی چقدر قابلیت جهانی شدن دارد، گفت: «هر چه قدر هنرمندان ایرانی تلاش بیشتری بکنند و خلاقیت بیشتری نشان دهند، ما به این اتفاق نزدیک‌تر می‌شویم. موسیقی ایرانی این پتانسیل را دارد که مانند موسیقی هندی در جهان مطرح شود. یکی از چیز‌هایی که می‌تواند راه موسیقی را برای بین‌المللی شدن باز کند ریتم است، ریتم در موسیقی می‌تواند مخاطب را جذب کند. موسیقی ایرانی برای کسانی که حس موسیقایی دارند جالب است. حتی اگر شعر را متوجه نمی‌شوند اما حس موسیقی را می‌گیرند و از آن فضا لذت می‌برند.»