ولایتی : اقدامات مثبت دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه اقتصاد دانش‌بنیان

ولایتی در ابتدای سخنانش از زحمات و فعالیت‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی(ره) در تاسیس و همچنین رشد و پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی صحبت به میان آورد و با بزرگداشت او که انصافا اساسی‌ترین نقش را در تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی ایفا کردند، گفت: «آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی(ره) اساسی‌ترین نقش را در تاسیس و پیشرفت این دانشگاه ایفا کرد.


ولایتی در ابتدای سخنانش از زحمات و فعالیت‌های آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی(ره) در تاسیس و همچنین رشد و پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی صحبت به میان آورد و با بزرگداشت او که انصافا اساسی‌ترین نقش را در تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی ایفا کردند، گفت: «آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی(ره) اساسی‌ترین نقش را در تاسیس و پیشرفت این دانشگاه ایفا کرد. امید این بود که او سال‌های طولانی بتواند خدماتی را که در حوزه‌های مختلف به‌خصوص عرصه علم و فرهنگ ایفا کرده بود، ادامه دهد. امیدواریم ما قدردان زحمات او و سایر افرادی باشیم که برای رشد و پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی تلاش کرده‌اند.» او ادامه داد: «آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی(ره) از زمانی که رئیس‌جمهور بود تا زمانی که رئیس مجمع تشخیص بود زحمات زیادی را کشید و بنده از مقام معظم رهبری و اعضای هیات‌موسس تشکر می‌کنم که اینجانب را در فقدان آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی به‌عنوان عضو هیات‌امنا انتخاب کردند.»
او گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی فعالیت خود را از صفر شروع کرد و بنده از همان روزهای اول با این مجموعه آموزش عالی همکاری داشتم و شاهد زحمات مدیران و مسئولان بودم.» به اعتقاد ولایتی، یکی از مهم‌ترین نقش‌های دانشگاه این است که مروج علم و دانش بوده و فراگیری علم و دانش را در سراسر کشور تسهیل کند.
به گفته رئیس هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی، امروزه ما با صندلی‌های خالی در دانشگاه‌های کشور و دانشگاه آزاد اسلامی مواجه هستیم. ولایتی همچنین مردم ایران را علم‌دوست و طرفدار دانش معرفی کرد و گفت: «شرایط در جامعه ما به‌گونه‌ای است که هر کسی با هر شغلی که دارد و هر زحمت و مرارتی که هزینه‌های زندگی خود را تامین می‌کند، مایل است فرزندانشان تحصیلات عالی داشته باشند. چنین نگرشی در کشورهای دیگر وجود ندارد. نظام جمهوری اسلامی ایران این دانشگاه را تدارک دید که پاسخگوی علم‌جویی و علم‌خواهی در این مرز و بوم باشد. این جزء فطرت ایرانی‌هاست که از قدیم به‌دنبال علم بودند. همچنین در حدود ۸۰ جای قرآن کریم علم و مشتقات علم آمده است و در هیچ دینی این مقدار به ارزش و اعتبار علم تکیه نشده است.» به گفته او، مقام معظم رهبری به دلیل عنایتی که برای دانشگاه آزاد اسلامی به‌طور خاص و دانشجویی به‌طور عام دارند سال‌هاست که پرچمدار علم‌آموزی و فناوری و اقتصاد مقاومتی هستند. رئیس هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «از اینکه به بنده عنایت کردند تشکر می‌کنم و امیدوارم طوری عمل کنیم که خواسته‌های ایشان محقق شود.» به اعتقاد او، افراد زیادی در این دانشگاه برای پیشرفت علم تلاش کرده‌اند و تا کسی به فعالیت‌های این دانشگاه آگاه نباشد، نمی‌داند برای تاسیس و پیشرفت آن چه اقداماتی صورت گرفته است. ولایتی ابراز امیدواری کرد در دانشگاه آزاد اسلامی به گونه‌ای عمل کند تا خواسته‌های مقام معظم رهبری محقق شود.

 میرزاده شخصیتی شناخته‌شده در جهان در حوزه علم و فناوری
رئیس هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سخنانش تاکید کرد: «این دانشگاه ظرفیت زیادی دارد و از همه کسانی که برای این دانشگاه زحمت زیادی کشیده‌اند، از آقایان جاسبی تا دانشجو و میرزاده تشکر می‌کنم.» او ادامه داد: «الحمدالله سکان هدایت دانشگاه در حال حاضر به دست حمید میرزاده است که خودش یک محقق تمام‌معنا بوده و در حوزه پلیمر نیز با کارهای تحقیقاتی او آشنا هستم. میرزاده یک شخصیت شناخته‌شده در سطح جهان در حوزه دانش به‌خصوص در علم و فناوری پلیمر است و دارای درجه علمی بسیار بالاست.» ولایتی ابراز امیدواری کرد با همکاری همگان دست به دست هم بدهیم و اهداف دانشگاه را محقق کنیم.  رئیس هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بر علم و فناوری و اقتصاد مقاومتی تکیه داشتند و دارند، گفت: «زمانی که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی حضور داشت، ایشان خاطرشان جمع بود که آیت‌الله در این مسئولیت حضور دارد و دلیل اینکه با این فاصله کوتاه حکم بنده را صادر کردند این بود که خللی یا خدشه‌ای در مسیر دانشگاه ایجاد نشود و من امیدوارم کاری کنیم که دانشگاه آزاد اسلامی با ظرفیت‌هایی که دارد در پژوهش و علم و فناوری حرف اول را بزند.» به گفته او، آنچه بارها تاکید شده و دولت به دنبال آن است، اقتصاد مقاومتی است و بخشی از آنچه که تولید می‌شود مربوط به پژوهش‌های دانشگاه‌هاست.
ولایتی با تاکید بر اینکه باید گام بلندی با همکاری مردم، مسئولان دانشگاه و... برداریم، ادامه داد: «پژوهش مقدم بر آموزش است، یعنی افراد باید کار کنند و حاصل پژوهش‌ها را تدریس کنند. ما باید خدمتگزار خوبی برای این مردم باشیم که هزینه‌های دانشگاه را داده‌اند.»
او در ادامه با اشاره به اینکه هدف ما پیاده‌کردن منویات مقام معظم رهبری و افزایش پژوهش و علم‌اندوزی در جامعه است، گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی بیش از دیگران ظرفیت آن را دارد که در اقتصاد دانش‌بنیان و شکل‌دهی اقتصاد دانش‌محور وارد شود که جزئیات برنامه‌های آن را اعلام خواهیم کرد.» به گفته او، براساس آمار اجمالی حدود ۹۰ درصد کسانی که می‌خواهند وارد دانشگاه شوند نیازی به شرکت در کنکور ندارند، اما در دانشگاه‌هایی که دارای درجه اعتبار بالاتری هستند همچنان در حوزه پزشکی و علوم تجربی کنکور وجود دارد. او گفت: «شاید این‌طور عمل کنیم که تجدیدنظری در رشته‌های مختلف انجام دهیم و ببینیم چه رشته‌هایی بیشتر مورد نیاز جامعه است، رشته‌های جدیدی که دانشگاه آزاد اسلامی یا دانشگاه‌های دیگر آن را ندارند یا کم دارند که البته این ایده خامی است، بنابراین باید دید چه رشته‌هایی بیشتر مورد اقبال و مورد توجه مردم است.»

 از هزینه‌های غیرضروری جلوگیری شود
رئیس هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی بر ضرورت شفاف‌سازی مالی در دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و گفت: «این دانشگاه هیچ هزینه‌ای جز هزینه‌های پژوهشی، آموزشی و خدماتی ندارد بنابراین باید از لحاظ مالی وضعیت این دانشگاه شفاف شود و از اسراف و تبذیر و هزینه‌های غیرلازم جلوگیری شود.» به اعتقاد او، کارهای بسیار ارزشمندی در دانشگاه آزاد اسلامی صورت گرفته و خواهد گرفت، گفت: «ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی خیلی بیشتر از اینهاست. دست دانشگاه آزاد اسلامی برای پژوهش‌های کاربردی باز است.»

 درج مقالات در مجلات معتبر شناسنامه دانشگاه است
ولایتی نوشتن مقالات با کیفیت بالا و درج آن در مجلات معتبر را شناسنامه دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: «باید تولید مقالات علمی را با سرعت بیشتر و گستردگی فراتر انجام دهیم.» او بر لزوم توجه به علوم انسانی در دانشگاه تاکید کرد و گفت: «در حوزه علوم تجربی موفقیت‌های خوبی در کشور ما صورت گرفته و مقالات بسیاری در این زمینه در عرصه جهانی منتشر شده است، اما متاسفانه در حوزه علوم انسانی کمبودهایی احساس می‌شود و نه در دانشگاه آزاد اسلامی و نه دانشگاه‌های سراسری مطلوب کار نشده است.»
او ولایتی با بیان اینکه براساس اساسنامه دانشگاه آزاد اسلامی، اعضای هیات‌امنا به هرکس که رای بدهند همان فرد رئیس هیات‌امنا خواهد شد، گفت: «ان‌شاءالله به‌زودی رئیس هیات‌امنا نیز مشخص می‌شود.»
به گفته رئیس هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی، در جلسه بعدی هیات‌موسس تلاش می‌شود روی کاندیداهای مختلف فکر و مشورت شود و نتیجه برای نهایی‌شدن به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی خواهد شد. علی‌محمد نوریان، دبیرکل هیات‌موسس دانشگاه آزاد اسلامی هم در پایان این نشست، گزارشی از فعالیت‌های علمی و آموزشی علی‌اکبر ولایتی، رئیس جدید هیات‌موسس دانشگاه ارائه داد.


منبع: فرهیختگان