اندیشه


ادعاهای پسااسلام‌گرایی و فقه سیاسی در ایران معاصر / سیدعلی میرموسوی | ۹:۳۶,۱۳۹۵/۱۲/۲۵|

دهمین همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران با موضوع «وضعیت فکر سیاسی در ایران معاصر» پنجشنبه پنجم اسفندماه ۱۳۹۵ با حضور اساتید و پژوهشگران برجسته حوزه اندیشه سیاسی و سایر حوزه‌های مرتبط، در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

دیدگاه نسفی دربارۀ سلوک عرفانی / احسان رئیسی | ۱۱:۴۸,۱۳۹۵/۱۲/۲۳|

سیر و سلوک را می توان مهمترین رکن عرفان و وجه ممیزۀ آن از دیگر نظامهای معرفتی دانست. بر این اساس این موضوع همواره در کانون توجه اهل عرفان و تصوف قرار داشته است و به همین دلیل بخش معظمی از متون عرفانی به تبیین چگونگی سیر و سلوک اختصاص یافته است.

از حکمت اسلامی تا حکمت هنر اسلامی / سید محمدحسین هاشمیان - حوریه بزرگ | ۱۱:۱۲,۱۳۹۵/۱۲/۲۳|

مسئلۀ «جذابیت» در هر فرایند ارتباطی یکی از نخستین دغدغه های دوسوی ارتباط یعنی فرستنده و گیرندۀ پیام است؛ پیامی که واجد جذابیت باشد تضمین کنندۀ استمرار ارتباط و شکل گیری ارتباطی اثرگذار خواهد بود.

طراحی نظریه معناداری نزد ملاصدرای شیرازی / جنان ایزدی - مهدی قائدشرف | ۱۱:۴,۱۳۹۵/۱۲/۲۳|

پرسش اساسی این جستار ناظر به این مطلب است که چگونه می توان نظریه معناداری نزد ملاصدرا را طراحی کرد.

مروری بر کتاب‌های برگزیده سال 95 | ۱۰:۷,۱۳۹۵/۱۲/۲۳|

کتاب‌هایی که در ادامه معرفی مختصری از آنان خواهید خواند، از جمله مهم‌ترین کتاب‌هایی هستند که در سال 1395 چاپ شده‌اند؛ کتاب‌هایی که «مؤلفانی شاخص» دارند که برخی برش خاص از تاریخ ایران یا جهان را ارائه می‌کنند و برخی هم در دسته کتاب‌های کلاسیک قرار می‌گیرند؛ اما استقبال مخاطبان و رسانه‌ها از این آثار نشان‌دهنده جایگاه ویژه آنها در بازار کتاب ایران است.

ضرورت و آزادی از نظر باروخ اسپینوزا / ژان هرش - مترجم: شهرام انصاری | ۸:۳۵,۱۳۹۵/۱۲/۲۳|

رابطه ضرورت و آزادی، قلب فلسفه اسپینوزاست، چون موضوع ما تحیر فلسفی است، ما اجازه داریم قبول کنیم که منشاء طرز تفکر فلسفی وی تعجب او به جهت قرار گرفتن دو مقوله وجود خداوند از یک طرف و آزادی مطلق در «من» از طرف دیگر در کنار یکدیگر است.

جنبه های نمایشی مناظرۀ فطرت بخارایی | ۸:۲۲,۱۳۹۵/۱۲/۲۳|

فطرت بخارایی از سران جنبش بیداری در آسیای مرکزی است که در بنیادگذاری نثر نوآیینِ فارسیِ تاجیکی نقش مهمی ایفا کرده است.

حکمت نظری و حکمت عملی در آثار سعدی / غلامحسین ابراهیمی دینانی | ۱۱:۴,۱۳۹۵/۱۲/۲۲|

سعدی، حکمت دانی است برجسته که شخصیتش آمیزه ای از مدرسه، محیط، سفر و استعداد خدادادی است. سعدی اهل نظر است و حکمت عملی و نظری در همة آثارش جایگاه ویژه ای دارد و اگرچه در نظامیه بغداد فقه شافعی و کلام اشعری خوانده است، اما به مدد اندیشه و عرفان از آنان گذشته و خود صاحب اثر و نظری ماندگار در حکمت دینی و زبان فارسی شده است.

زوال اسطوره‌ها و تاریخ‌ها | ۹:۳۵,۱۳۹۵/۱۲/۲۲|

بحثم را با مقدمه‌ای نسبتاً طولانی از انگیزه‌های سخنرانی در باب شاهنامه آغاز می‌کنم. باید بر این موضوع تاکید کنم آنچه گفته می‌شود از چند ماه پیش تنظیم شده و سر آن ندارم به نقدهایی که اخیراً در یکی از مجلات چاپ شده پاسخ دهم. در این چند روز نیز مجله مذکور را نخوانده‌ام تا تغییری در بحث امروز ندهم. اصولاً به نشریات و نهادهایی که می‌کوشند با آتش‌بیار معرکه‌شدن تیراژ خود را بالا ببرند مشکوکم و گمان نمی‌کنم ورود به چنین بگو‌مگوهایی در شرایطی که همه بحث‌ها و نقدها شخصی و روانی است سودی داشته باشد.

نقش زبان در نمود واقعیت‌ها / محمد عموزاده مهدیرجی | ۹:۳۲,۱۳۹۵/۱۲/۲۲|

رابطه بین زبان و واقعیت که از دیرباز مورد توجه فلاسفه بوده، در سده اخیر به دیگر حوزه‌های علوم انسانی خصوصاً روانشناسی و زبانشناسی نیز راه یافته است. اغلب فیلسوفان، روانشناسان و معناشناسان تا دهه‌های اخیر زبان را منفک از مقوله شناخت و واقعیت فرض می‌کردند.

آغاز فصل تازه مرجعیت و سیاست | ۷:۳۶,۱۳۹۵/۱۲/۲۲|

سال 1340 سالی عجیب برای تاریخ معاصر ایران بود. زمانه‌ای که هر چند در پژوهش‌های تاریخی به آن پرداخته شده اما تاکنون بازخوانی مناسبی از آن صورت نگرفته است.

فرسایش در نگارش و پژوهش / غلامرضا گلی زواره - بخش دوم | ۷:۳۶,۱۳۹۵/۱۲/۲۲|

به گفته مینوی از میان نمایش‌های سی و پنجگانه‌ی شکسپیر، شاید یکی هم نباشد که داستان را خود او اختراع کرده باشد. «تاجر ونیزی» از نمایشی اقتباس گردیده که بیست سال قبل از نگارش آن، شخص دیگر ساخته و نمایش داده بود.

مجموعه فیلسوفان مسلمان، روایتی انسان‌شناختی از فلسفه اسلامی به دست می‌دهد | ۱۱:۵۵,۱۳۹۵/۱۲/۲۱|

از مجموعه فیلسوف مسلمان، کتاب‌های «کندی» و «ابن رشد» تازگی منتشر شده است. این مجموعه روایتی از اندیشه و زندگی فیلسوفان مسلمان به دست می‌دهد. درباره این مجموعه با عباس ذهبی گفت‌وگو کردیم.

هنجارهای اجتماعی یا احکام اخلاقی؟ / محمدرفیع محمودیان | ۱۲:۱۲,۱۳۹۵/۱۲/۱۸|

آیا نیازی به اصول اخلاقی برای تنظیم روابط اجتماعی هست؟ آیا کسی در جهان بر مبنای اصول اخلاقی رفتار و برخورد می‌کند یا حتی اصلاً کسی می‌تواند بر آن مبنا رفتار و برخورد کند؟ آیا انسان ها به خودی خود، در سازگاری با هنجارهای اجتماعی، درست و اخلاقی رفتار نمی‌کنند و نیازی به اصول قطعی جهان شمول دارند؟

نظریه احوال از کلام تا فلسفه / علی طباطبایی نجفی - قاسم پورحسن درزی | ۱۰:۱۳,۱۳۹۵/۱۲/۱۸|

نظریه حال نخستین بار به صورت رسمی توسط متکلم معتزلی، ابو هاشم جبایی مطرح شده است. این بحث که ناظر به مسئله صفات باری تعالی بوده، در مواجهه با محذور شرک ارائه گردیده.

ورود

نام کاربری (ایمیل) :
کلمه عبور :
رمز عبور را فراموش کرده اید؟
کاربر جدید هستید ؟ ثبت نام در تارنما