اربعین در یونسکو ثبت می شود

1394/9/9 ۱۲:۱۳

اربعین در یونسکو ثبت می شود

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت ملی و جهانی مراسم اربعین حسینی بطور مشترک با کشور عراق،به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار معنوی یونسکو خبرداد.

 

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ثبت ملی و جهانی مراسم اربعین حسینی بطور مشترک با کشور عراق،به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار معنوی یونسکو خبرداد.

مسعود سلطانی فر افزود: اربعین به عنوان بزرگترین تجمع مسلمانان در کربلای معلی و یکی از مکان های زیارتی مهم جهان که به لحاظ معنوی، مسیر های زیارتی و پیاده روی، سابقه طولانی، آیین و مراسم های ویژه با خاطرات مربوطه در طول تاریخ اهمیت و ارزش ویژه و بی بدیلی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این شور ، شوق و معرفت حسینی در تجمع میلیونی امروز تبدیل به یک رزمایش با عظمت برای پیروان و علاقه مندان اباعبدالله الحسین علیه السلام در میان مسلمانان و همه افراد آزادیخواه جهان شده است و آیین و مراسم با عظمت آن یک رویداد بی نظیر و معنوی جهانی را رقم زده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تصریح کرد: با توجه به سفارش امامان معصوم(ع) و اهمیت زیارت اربعین حسینی در ایران و عراق از دیر باز رسم است که هیات ها، دسته ها، کاروان ها و افراد علاوه بر عبور از مسیرهای مختلف در روز اربعین فاصله 83 کیلومتری نجف تا کربلا را راهپیمایی کنند ، البته نقش مسلمانان عراقی در پذیرایی از زایران و مومنان ایرانی در مسیر راه که رفتاری مخلصانه و ایثارگرانه و برکت آور است را در ساختار این مراسم و خاطره احیای این سنت مهم را نباید نادیده گرفت.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: پرونده میراث معنوی(ناملموس) این مراسم و مسیر زیارتی در سطح ملی و جهانی به طور مشترک با کشور عراق، شامل تمامی راهها و محورهای زیارت در مسیر خسروی، مهران، چذابه و شلمچه و استان های مرزی به همراه تمام آیین های و مراسم های مربوطه و تمام اتفاقات معنوی توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آماده خواهد شد.

سلطانی فر افزود: این میراث معنوی با عظمت که به لحاظ معنی و مفهوم و به لحاظ آیینی، با اشتیاق و شور روزافزون ، یکی از بی نظیرترین میراث معنوی زنده بشری را رقم زده است. حفظ این میراث ارزشمند در جنبه های مختلف به ویژه به لحاظ سنت های فرهنگی و دینی و اهمیت ملی و جهانی آن در قالب پرونده ای جامع و مصور ابتدا در سطح ملی و سپس با کمک کشور عراق بصورت مشترک در سطح جهانی برای ثبت در یونسکو ارایه خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی،معاون رییس جمهوری یادآور شد: ثبت ملی و جهانی این میراث معنوی با هدف حفظ و حراست از این ارزش های معنوی و انتقال آن به نسل های آینده به طور ویژه پیگیری و انجام می شود.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: