سرای ایران‌‌شناسی نشست بزرگداشت آدام میتسکیه‌ویچ را برگزار می‌کند

1394/9/7 ۱۱:۳۷

سرای ایران‌‌شناسی نشست بزرگداشت آدام میتسکیه‌ویچ را برگزار می‌کند

همزمان با یک‌صدمین سال درگذشت آدام میتسکیه‌ویچ، شاعر ملی لهستان نشستی در کتابخانه ملی برگزار می‌شود. سرای ایران‌شناسی با همکاری اداره کل اطلاع‌رسانی کتابخانه ملی به مناسبت یک‌صدمین سال درگذشت آدام میتسکیه‌ویچ، شاعر ملی لهستان، نشستی را برگزار می‌کند.

 

همزمان با یک‌صدمین سال درگذشت آدام میتسکیه‌ویچ، شاعر ملی لهستان نشستی در کتابخانه ملی برگزار می‌شود.

  سرای ایران‌شناسی با همکاری اداره کل اطلاع‌رسانی کتابخانه ملی به مناسبت یک‌صدمین سال درگذشت آدام میتسکیه‌ویچ، شاعر ملی لهستان، نشستی را برگزار می‌کند.

در نشست بزرگداشت آدام میتسکیه‌ویچ، شاعر ملی لهستان دکتر محسن جعفری مذهب، عضو هیات علمی کتابخانه ملی، علیرضا دولتشاهی، لهستانی‌پژوه و پیام شمس‌الدینی، پژوهشگر سخن می‌گویند.

آدام برنارد میتسکیه‌ویچ (به لهستانی: Adam Bernard Mickiewicz) (زاده ۲۴ دسامبر ۱۷۹۸، درگذشته ۲۶ نوامبر ۱۸۵۵) شاعر ملی، مقاله‌نویس، مترجم، ناشر و نویسنده سیاسی لهستانی بود.

وی یکی از نخستین نمایندگان رومانتیسم در لهستان، یکی از سه شاعر کشور و بزرگ‌ترین شاعر ادبیات لهستان در همه زمان‌هاست. همچنین وی را یکی از برترین شاعران اسلاو و اروپایی می‌دانند. میتسکیه‌ویچ از پیشگامان نمایشنامه‌نویسی رومانتیک بود و در لهستان و اروپا با گوته و بایرون مقایسه می‌شد. او را پیش از هر چیز با رمان شاعرانه ژیادی و حماسه ملی پن تادئوس می‌شناسند.

آدام میتسکیه‌ویچ در مبارزه برای استقلال کشورش که در آن زمان بخشی از امپراتوری روسیه بود، شرکت فعالانه داشت و به دلیل فعالیت‌های سیاسی‌اش پنج سال را در روسیه مرکزی در تبعید گذراند.

وی در سال ۱۸۲۹ امپراتوری روسیه را ترک کرد و باقی عمرش را مانند بسیاری از هموطنانش در کشورهای دیگر سپری کرد. وی ابتدا در رم ساکن شد، سپس به پاریس رفت و به عنوان استاد ادبیات اسلاو در کولژ دو فرنس مشغول به کار شد. میتسکیه‌وویچ زمانی که برای کمک به سازماندهی نیروهای لهستانی برای مبارزه با روسیه در نبرد کریمه به قسطنطنیه در امپراتوری عثمانی سفر کرد احتمالا به دلیل ابتلا به بیماری وبا درگذشت. بقایای جسد او بعدا به کلیسای جامع واول در کراکف لهستان منتقل شد.

این نشست شنبه هفتم آذرماه ساعت 10 تا 12 در کتابخانه ملی به نشانی میدان ونک، بزرگراه غرب به شرق بعد از مترو حقانی بلوار کتابخانه ملی، سالن همایش ایران‌شناسی برگزار می‌شود.

 

 

 

 

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: