بررسی انتخاب دو اثر برای ثبت در فهرست حافظه جهانی

1394/9/4 ۱۱:۱۴

بررسی انتخاب دو اثر برای ثبت در فهرست حافظه جهانی

دبیر کمیته ملی حافظه جهانی از بررسی انتخاب دو اثر برای پیشنهاد ثبت در فهرست حافظه جهانی خبر داد. نود و ششمین کمیته ملی حافظه جهانی روز دوشنبه با حضور رئیس و اعضای آن در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

 

دبیر کمیته ملی حافظه جهانی از بررسی انتخاب دو اثر برای پیشنهاد ثبت در فهرست حافظه جهانی خبر داد.

 نود و ششمین کمیته ملی حافظه جهانی روز دوشنبه با حضور رئیس و اعضای آن در محل سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

انتخاب آثار برای پیشنهاد ثبت در فهرست حافظه جهانی، گزارش ارسال پرونده 'عرفات العاشقین' برای حافظه منطقه ای از جمله دستور اصلی این جلسه بود.

فرهاد نظری دبیر کمیته ملی حافظه جهانی درباره این نشست و در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا افزود: حافظه جهانی یک برنامه ای است که یونسکو برای حفظ میراث مستند تبیین کرده و کشورهای عضو آن میراث مستند خود را برای ثبت در فهرست حافظه بشری پیشنهاد می کنند.

وی اظهار داشت: ایران تاکنون 9 اثر در این فهرست به ثبت رسانده که شامل شاهنامه بایسنقری، وقف نامه ربع رشیدی، التفهیم (ابوریحان بیرونی)، خمسه نظامی، مجموعه نوشته های اداری دوره صفویه( آستان قدس)، نقشه های ایران در دوره قاجار (وزارت خارجه) ذخیره خوارزمشاهی، کلیات سعدی و المسالک و الممالک است.

دبیر کمیته ملی حافظه جهانی کار این کمیته را ثبت آثار در فهرست حافظه ملی، منطقه ای و جهانی عنوان و اضافه کرد: رئیس این کمیته سید رضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و اعضای آن نمایندگانی از سازمان های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، صدا و سیما، وزارت امور خارجه، آستان قدس، کتابخانه مجلس و نماینده کمیسیون ملی یونسکو هستند.

وی با بیان اینکه کار این اعضا پرداختن به سیاست گذاری برای ثبت است، افزود: کمیته در جلسه امروز انتخاب نهایی دو اثر را برای ثبت منطقه ای و جهانی و گزارش پیشرفت آن را در دستور کار داشت.

** معرفی یک اثردر سال

نظری با بیان اینکه هر دو سال دو اثر را برای ثبت معرفی می کنیم، گفت: تا 10 فروردین سال 95 (31 مارس2016 ) برای ارسال آثار جهت ثبت فرصت وجود دارد.

وی افزود: از جمله کتب پیشنهادی برای ثبت که دارای پرونده اولیه هستند، صحیفه سجادیه، دانشنامه علایی، دیوان صائب تبریزی و اسناد تصویری دفاع مقدس است.

منبع: ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: