کتاب «مردم در سیاست ایران» یرواند آبراهامیان زیر ذره‌بین نقادان می‌رود

1394/9/3 ۱۳:۱۹

کتاب «مردم در سیاست ایران» یرواند آبراهامیان زیر ذره‌بین نقادان می‌رود

کتاب «مردم در سیاست ایران» نوشته یرواند آبراهامیان با ترجمه بهرنگ رجبی در خانه اندیشمندان علوم انسانی نقد می‌شود. نشست نقد و بررسی کتاب «مردم در سیاست ایران» نوشته یرواند آبراهامیان با برگردان بهرنگ رجبی برگزار می‌شود.

 

کتاب «مردم در سیاست ایران» نوشته یرواند آبراهامیان با ترجمه بهرنگ رجبی در خانه اندیشمندان علوم انسانی نقد می‌شود.

نشست نقد و بررسی کتاب «مردم در سیاست ایران» نوشته یرواند آبراهامیان با برگردان بهرنگ رجبی برگزار می‌شود.

در این نشست، دکتر علیرضا ازغندی (استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران) و دکتر حسین آبادیان (استاد گروه تاریخ دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) قزوین) و بهرنگ رجبی (مترجم کتاب) حضور خواهند داشت.

در این کتاب پنج پژوهش موردی از آبراهامیان گردآوری شده که عناوین آنها شامل «نقش جمعیت‌های مردمی در انقلاب مشروطه‌ی ایران»، «نقش جمعیت‌های مردمی در سیاست ایران؛ ۱۳۳۲ـ ۱۲۸۵»، «نقش جمعیت‌های مردمی در انقلاب ایران»، «کمونیسم و مسئله‌ی اشتراک در ایران: حزب توده و فرقه‌ی دموکرات» و «شکل‌گیری پرولتاریا در ایران مدرن، ۱۳۳۲ـ۱۳۲۰» است.

آبراهامیان مقالات این کتاب را در دوره‌های مختلف زندگی خود نوشته و برخی از آنها مقالاتی قدیمی و مربوط به دوره جوانی او و برخی هم جزو نوشته‌های متاخرش به شمار می‌آیند. ضمن این‌که بهرنگ رجبی این پنج مقاله را برگزیده و در کتابی گرد هم آورده و ترجمه روان وساده وی باعث جذب خوانندگان بسیاری به این اثر شده است.

با این حال مشاهده این مقاله‌ها و دنبال کردن یک خط مشترک (اهمیت به مردم) نشان می‌دهد آبراهامیان از دیر باز به جای آن‌که به تغییر و تحولات سیاسی در پشت اتاق‌های در بسته توجه داشته باشد به متن جامعه و حضور مردم در دل آن چشم دوخته است.

انتشار چاپ مجدد کتاب «مردم در سیاست ایران» در یک هفته، جدا از موضوع آن و شهرت مولفش، نشان می‌دهد که کیفیت ترجمه و حرفه‌ای‌گری ناشر در رساندن کتاب به دست مخاطبانش، نقش بسیار مهمی در موفقیت یک اثر دارد. از این مهم که بگذریم این کتاب، چنان‌چه از نام اثر نیز پیداست به نقش مردم و تغییر و تحولات سیاسی این دیار چشم دوخته و در واقع همین مساله نکته محوری کتاب و تفاوت آن با پژوهش‌های مشابه آن است.

نشست نقد و بررسی کتاب «مردم در سیاست ایران» پنجشنبه پنجم آذر ماه ساعت 15 در خانه اندیشمندان علوم انسانی به نشانی خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلا)، نبش ورشو برپا می‌شود.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: