موسوی‌بجنوردی: به راهی نرویم که موسسات انتشاراتی تعطیل شوند

1394/8/26 ۱۴:۰۱

موسوی‌بجنوردی: به راهی نرویم که موسسات انتشاراتی تعطیل شوند

سیدکاظم موسوی‌بجنوردی، رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی گفت: هر کتابی، حتی کتاب‌هایی که چندان مورد پسند جوانان قرار نمی‌گیرند، ارزش مطالعه دارند زیرا کتاب‌ها یادگار هزاران سال تجربه هستند که به صورت مفاهیمی درآمده و هر کدام بیان‌کننده یک رویداد، واقعه یا جنبش هستند.

 

سیدکاظم موسوی‌بجنوردی، رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی گفت: هر کتابی، حتی کتاب‌هایی که چندان مورد پسند جوانان قرار نمی‌گیرند، ارزش مطالعه دارند زیرا کتاب‌ها یادگار هزاران سال تجربه هستند که به صورت مفاهیمی درآمده و هر کدام بیان‌کننده یک رویداد، واقعه یا جنبش هستند.

 

 نکوداشت سیدکاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی همزمان با مراسم اختتامیه بیست و دومین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی از سوی معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و با همکاری سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی و دبیرخانه دائمی کتاب و پایان‌نامه سال دانشجویی برگزار ‌شد. اگرچه تلاش و کوشش موسس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در حفظ و نشر فرهنگ و تاریخ ایران بر کسی پوشیده نیست اما با وی در زمینه توسعه کتاب و کتابخوانی در زندگی روزمره ایرانیان گفت‌وگو کردیم.

سیدکاظم موسوی‌بجنوردی به خبرنگار (ایبنا) گفت: به نظر من هر کتابی، حتی کتاب‌هایی که چندان مورد پسند جوانان قرار نمی‌گیرند، ارزش مطالعه دارند زیرا کتاب‌ها یادگار هزاران سال تجربه هستند که به صورت مفاهیمی درآمده و هر کدام بیان‌کننده یک رویداد، واقعه یا جنبش هستند.

رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی ادامه داد: باید امکاناتی فراهم کنیم تا مطالعه کتاب در جامعه بیشتر شود؛ به عبارتی اهرم‌های تشویقی تعریف شده تا کتاب در برنامه روزانه جوانان قرار گیرد. از طرفی باید از دست‌اندرکاران نشر و تولید کتاب حمایت مادی و معنوی صورت گیرد.

وی افزود: مسئولان ترتیبی اتخاذ کنند که ناشران، مولفان و مترجمان از دادن مالیات معاف شوند. همچنین به ناشران برای نشر کتاب، کاغذ ارزان قیمت داده شود. به هر صورت باید راهکارهایی اندیشید تا کتاب در جامعه منتشر شود و به راهی نرویم که به تعطیلی موسسات انتشاراتی منجر شود.

بجنوردی درباره نکوداشت مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در مراسم اختتامیه بیست و دومین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی گفت: این مرکز از زمان دایر شدن تا به امروز همواره تلاش کرده با تالیف دایره‌المعارف‌ها و دانشنامه‌ها سهمی در پاسداشت و نشر فرهنگ، تاریخ، جغرافیا و هنر ایران داشته باشد، از این رو تالیفاتی در این حوزه‌ها داشته است.

وی افزود: نخستین تالیف مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی در 21 جلد و به سه زبان، فارسی، عربی و انگلیسی منتشر شده است. همچنین دو جلد از «دانشنامه تهران بزرگ» منتشر شده، از طرفی «دانشنامه فرهنگ و مردم ایران» نیز یکی از آثاری است که مجلدهای بعدی آن در دست تالیف است و دربردارنده تمام آئین‌های ایرانی، معرف جوهر، فرهنگ و حفظ هویت ایرانی است. این پروژه در 10 جلد تعریف شده که تا کنون سه جلد آن روانه بازار کتاب شده است.

رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی اظهار کرد: اخیرا بعد از 14 سال تلاش با همکاری بیش از 107 استاد تاریخ موفق به تالیف و تدوین مجموعه 20 جلدی «تاریخ جامع ایران» شدیم که شامل تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران از باستان تا دوره قاجار است. کتابی که ارجاعات فراوانی به آثار فاخر و ارزشمند تاریخ ایران دارد و به نوعی یک مجموعه آکادمیک و می‌توان گفت این اثر سند ملی ایرانیان است.

بجنوردی بیان کرد: همچنین «دانشنامه خلیج فارس»، «دانشنامه ایران باستان»، «دانشنامه حقوق»، «دانشنامه هنر» و «دانشنامه زبان و گویش‌های ایرانی» در دست تدوین است. ضمن اینکه ما هم‌زمان با مجموعه «تاریخ جامع ایران» اقدام به تالیف «جغرافیای جامع ایران» نیز کردیم که این اثر در پنج جلد گردآوری شده و تا پایان سال منتشر خواهد شد.

وی عنوان کرد: به دلیل این تالیفاتی که شرح دادم، معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی تصمیم گرفته تا در نکوداشتی از بنده به عنوان رئیس مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی همزمان با مراسم اختتامیه بیست و دومین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی قدردانی کند. با این همه من به متصدیان این امر متذکر شدم که هنوز راه درازی برای ارتقاء فرهنگ ایران در پیش داریم و امیدوارم بتوانیم قدم‌های موثری برای حفظ و ترویج فرهنگ اصیل ایران اسلامی برداریم.

منبع: ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: