دانش تفسیر در سنت یهودی – مسیحی» به بوته نقد می‌رود

1394/7/21 ۱۳:۵۴

دانش تفسیر در سنت یهودی – مسیحی» به بوته نقد می‌رود

گروه مطالعات قرآنی، خانه اندیشمندان علوم انسانی کتاب «دانش تفسیر در سنت یهودی – مسیحی» را با حضور کارشناسان علوم قرآنی نقد و بررسی می‌کنند.

 

 گروه مطالعات قرآنی، خانه اندیشمندان علوم انسانی کتاب «دانش تفسیر در سنت یهودی – مسیحی» را با حضور کارشناسان علوم قرآنی نقد و بررسی می‌کنند.

هاجرخاتون قدمی‌جویباری، دبیر نشست‌های گروه مطالعات قرآنی خانه اندیشمندان علوم انسانی، ضمن اعلام خبر نشست نقد و بررسی کتاب «دانش تفسیر در سنت یهودی – مسیحی» به خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: این کتاب اثر فهیم عزیر است و علی‌نجفی‌نژاد نیز آن را به فارسی برگردانده است.

وی اظهار کرد:‌ کتاب حاضر، با حضور مترجم اثر و دکتر محمدکاظم شاکر، استاد دانشگاه قم، نقد و بررسی می‌شود.

 

نگاهی به کتاب

کتاب حاضر که ترجمه کتاب «علم التفسير» است، به معرفي جامع تاريخچه، مکاتب و روش‌هاي تفسيري کتاب مقدس از آغاز پيدايش تا عصر حاضر پرداخته است. امروزه براي درک قرآن کتاب‌هاي مربوط به روش تفسيري قرآن اهميت مضاعفي يافته است و اولين مرحله در ورود به تفسير متون مقدس ديني پاسخ به سوالاتي از قبيل روش تفسيري و مباني تفسير است. اين مسئله اختصاصي به مفسران قرآن ندارد بلکه در سنت يهودي مسيحي و تفسير عهد قديم و جديد نيز براي فهم کامل تر و دقيقتر نيازمند اطلاع از روش‌هاي تفسيري، مباني تفسيري، و تاريخچه تفسير عهدين هستند.

کتاب «علم التفسير» نوشته کشيش دکتر فهيم عزيز از کتاب‌های ارزشمند در اين زمينه است که براي محققان در زمينه اديان يهود و مسيحيت و فهم عهدين راهگشاست و براي پژوهشگران در زمينه تفسير قرآن کريم نيز اشارات و تنبيهات مفيدي دارد. تاريخ و مکاتب تفسير کتاب مقدس، قواعد عمومي تفسير کتاب مقدس، تفسير خاص (شيوه‌ها و روش‌هاي تفسير کتاب مقدس) گام‌های عملي در تفسير بخش‌هاي چهارگانه اين کتاب را تشکيل مي‌دهند.

کليات، تفسير کتاب مقدس از آغاز تفسير يهودي تا پايان عصر کليساي نخستين، دوران مکاتب تفسيري بزرگ و قديمي، تفسير کتاب مقدس از قرون وسطي تا عصر اصلاحات، دوران بعد از اصلاحات تا عصر حاضر، کتاب مقدس، زبان کتاب مقدس، پيشينه تاريخي فرهنگي کتاب مقدس، سياق، زبان تصويري، صورت‌هاي مجازي، نماد و عمل نمادين، مثال و تفسير مثالي، نوشته‌هاي شعري و چگونگي تفسير آنها، نوشته هاي مکاشفه‌اي و تفسير آنها، مَثَل‌ها و تفسير آنها، نبوت‌ها و تفسير آنها، تفسير الهياتي کتاب مقدس، تفسير عبادي و رفتاري کتاب مقدس و روش عملي از جمله فصل‌های کتاب است.

بنا به گفته قدمی، نشست نقد و بررسی کتاب «دانش تفسیر در سنت یهودی – مسیحی» یکشنبه، 26 مهرماه سال‌جاری از ساعت 16 و 30 دقیقه در محل خانه اندشمندان علوم انسانی، واقع در خیابان استاد نجات‌اللهی، نبش خیابان ورشو، برگزار می‌شود.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: