اجباری‌شدن تعلیمات ابتدایی پس از مشروطه

1394/6/30 ۰۹:۵۹

اجباری‌شدن تعلیمات ابتدایی پس از مشروطه

اثر مهم اعلام مشروطه و تأسیس مجلس این شد که از بانیان مدارس جدید و پیشقدمان معارف تازه که تا آن زمان مورد تحقیر و اهانت و ایذاء جهال و متعصبین و مرتجعین بودند تجلیل و قدردانی به‌عمل آمد و موفقیت ملیون را در تأسیس حکومت ملی تا حدی مرهون فداکاری و زحمات آنان دانستند و عده‌ای از آنان را بنمایندگی مجلس و تصدی امور انتخاب کردند. تنها قدمی که مجلس اول در راه نشر افکار و پیشرفت معارف نمود وضع قانون مطبوعات بود که در محرم ١٣٢٦ به تصویب رسید و آزادی جراید را تأمین کرد. در نتیجه بر عده روزنامه‌ها در تهران و ولایات افزوده شد و بیشتر آنها به بیداری مردم و ترویج اشعار جدید با مضامین تازه و پیدایش سبک نوین در روزنامه‌نگاری کمک بزرگ کردند. در مدت سه‌سال مذکور چند مدرسه ملی مانند زردشتیان و قاجاریه و تدین و ثروت و اشراف و یکی دو مدرسه دخترانه در تهران به‌وجود آمد.

 

 عیسی صدیق: اثر مهم اعلام مشروطه و تأسیس مجلس این شد که از بانیان مدارس جدید و پیشقدمان معارف تازه که تا آن زمان مورد تحقیر و اهانت و ایذاء جهال و متعصبین و مرتجعین بودند تجلیل و قدردانی به‌عمل آمد و موفقیت ملیون را در تأسیس حکومت ملی تا حدی مرهون فداکاری و زحمات آنان دانستند و عده‌ای از آنان را بنمایندگی مجلس و تصدی امور انتخاب کردند. تنها قدمی که مجلس اول در راه نشر افکار و پیشرفت معارف نمود وضع قانون مطبوعات بود که در محرم ١٣٢٦ به تصویب رسید و آزادی جراید را تأمین کرد. در نتیجه بر عده روزنامه‌ها در تهران و ولایات افزوده شد و بیشتر آنها به بیداری مردم و ترویج اشعار جدید با مضامین تازه و پیدایش سبک نوین در روزنامه‌نگاری کمک بزرگ کردند. در مدت سه‌سال مذکور چند مدرسه ملی مانند زردشتیان و قاجاریه و تدین و ثروت و اشراف و یکی دو مدرسه دخترانه در تهران به‌وجود آمد.

پس از خلع محمدعلی شاه از سلطنت در ١٣٢٧ و افتتاح مجلس دوم چند مدرسه ملی دیگر از طرف معارف‌خواهان در تهران و ولایات تأسیس گردید. در ١٣٢٨ مجلس قانون اداری وزارت فرهنگ را تصویب کرد و سازمان آن وزارتخانه و رئوس وظایف آن را معین کرد. در ١٣٢٩ چند قدم مهم به پیشنهاد دولت و تصویب مجلس نسبت بتوسعه معارف برداشته شد. والا قانون اساسی فرهنگ تصویب گردید و تمام دستگاه تعلیم و تربیت اعم از دولتی و ملی در تحت نظارت وزارت فرهنگ درآمد و مقرر شد تعلیمات ابتدائی برای همگی اطفال از هفت سالگی اجباری باشد. ثانیا قانونی برای اعزام سی نفر محصل باروپا بتصویب رسید که ١٥ نفر در رشته آموزش و پرورش و بقیه در رشته نظام و کشاورزی تحصیل کنند. وزارت فرهنگ با آقای ابراهیم حکیمی بود و داوطلبان با امتحان مسابقه انتخاب و بفرانسه و انگلستان اعزام شدند و نگارنده سطور یکی از آنها بود. ثالثا نخستین قانون برای تأسیس دبستان (٩باب) بخرج دولت در مرکز و تبریز و مشهد و شیراز و کرمان بتصویب رسید باین ترتیب که هرکدام شش کلاس داشته باشند و نصف شاگردان از اشخاص بی‌بضاعت برایگان تحصیل کنند و نصف دیگر مبلغ جزیی که در قانون تصریح شده بپردازند. رابعا دوره تعلیمات متوسطه بشش‌سال معین و برنامه تفصیلی آن تهیه و طبع شد و باین ترتیب دوره تعلیمات عمومی دوازده‌ سال تعیین گردید.

* کتاب «سیر فرهنگ در ایران و مغرب‌زمین»

روزنامه شهروند

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: