نقاشیخط از جان ایرانى مایه می‌گیرد / آرش میرزایی، هنرمند نقاشیخط

1394/6/17 ۰۹:۵۴

نقاشیخط از جان ایرانى مایه می‌گیرد / آرش میرزایی، هنرمند نقاشیخط

ارائه مجموعه آثارى از استاد زنده‌یاد رضا مافى در گالرى شکوه سبب شد چشم‌ها بار دیگر براى دیدارى عمیق‌تر از این هنر معنوى، شست‌وشو یابد. آنچه پیش از این از مافى ارائه می‌شد تک اثرهایى در حراجى‌هایى مانند تهران، کریستیز، بونامز و... یا معدود نمایشگاه‌هاى گروهى بود که براى نسل نوظهور مجال مناسبى براى دقت در ظرافت‌هاى بى بدیل یک استاد مسلم نقاشیخط ایرانى نبود.

 

 

به بهانه نمایش آثاری از استاد زنده‌یاد رضا مافى در گالرى شکوه

1 ارائه مجموعه آثارى از استاد زنده‌یاد رضا مافى در گالرى شکوه سبب شد چشم‌ها بار دیگر براى دیدارى عمیق‌تر از این هنر معنوى، شست‌وشو یابد. آنچه پیش از این از مافى ارائه می‌شد تک اثرهایى در حراجى‌هایى مانند تهران، کریستیز، بونامز و... یا معدود نمایشگاه‌هاى گروهى بود که براى نسل نوظهور مجال مناسبى براى دقت در ظرافت‌هاى بى بدیل یک استاد مسلم نقاشیخط ایرانى نبود.  در نمایشگاه «ترنم شکوه» که در گالرى شکوه به تماشاست، در طبقه فوقانى سه طیف تا به امروز دیده نشده از مافى ارائه شده است که نقاشیخط مورد توجه او را به ساحت‌هاى تازه‌اى می‌رساند که حتما کارشناسان این عرصه را نیز به خود جلب خواهد کرد. یک «مرغ بسمل» ناب و خاص که از این مجموعه تنها سه اثر وجود خارجى دارد؛ اثرى که ظرافت‌هاى تصویرى آن از منش هنرى صیقل‌خورده‌اى برمى‌آید که در سایه‌سار نگاهى عرفانى و عقیدتى اسلوب‌هاى درهم‌آمیختن نقش و خط را به نیکى و غایت زیبایى‌شناسى بازتاب داده است. دو کار با ادبیات ترکى از هنرمندى که خود زاده مشهد است و بیانگر شوق او براى ارائه آثارى نو با کنش‌هاى حروف و خطوط متفاوت است و در این میانه یک سیاه‌مشق فیگوراتیو که نبوغى ناب از یک هنرمند مدرنیست را به اثبات می‌رساند. شناسایى گوشه‌هاى هنرمندانه آثار استادان، خلأ بزرگ روزگار ماست. در فقدان موزه دائمى محلى وجود ندارد که نسل جوان امروز این گنجینه‌هاى گرانبها را که هویت و ریشه امروز ماست از نزدیک ببیند و بداند بر مدار چه خط سیرى می‌تواند نوآورى کند که پایبند اصالت‌هاى خود باشد.

2 ترنم شکوه بخش دومى هم دارد که آثار غلامرضا ماهرویى در سالن همکف گالرى شکوه به تماشاست. نمایش همزمان نقاشیخط‌هاى دو هنرمند دیروز و امروز، نوعى تطبیق و ملاقات از دو نسل هنرى است که به نوعى استمرار گفتمانى از هنر را یادآورى می‌کند. آبا و اجداد ایرانى دارد و هنوز چشمه‌اى جوشان و خلاق دارد که از آن تلالو خط خوش بازتاب می‌یابد. ماهرویى طلایه‌دار نسل نوین نقاشیخط و از  پیشگامان و پیشکسوتانى در تراز مافى است که می‌توانند این راه بزرگ را نمایندگى کنند. سرمایه راستین هنر ایران که توانسته آن را به مرتبه‌اى خاص در خاورمیانه برساند، وجود همین چهره‌هاى تازه است.

3 نقاشیخط به برند درخشان هنر ایران بدل شده و در فرامرزها این گونه هنرى هنرمندان ما، خواهان بى‌شمار دارد. تماشاى ترنم شکوه و دقت در آثار مافى بزرگ تا ماهرویى بیانگر این نکته ذی‌قیمت است که هنرمندان این وادى چون از جان مایه می‌گذارند لاجرم بر جان می‌نشینند و قدر می‌بینند.

روزنامه فرهیختگان

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: