«آیت اشراق» از مجموعه فلسفه و کلام منتشر شد

1394/6/8 ۱۳:۱۴

«آیت اشراق» از مجموعه فلسفه و کلام منتشر شد

مؤلف «آیت اشراق: تفسیر و تأویل قرآن کریم در آثار سهروردی» همه تفسیرها و تأویل‌های آیات قرآن به بیان شیخ شهاب‌الدین سهروردی را در یک کتاب گردآوری و مرتب کرده است.

مؤلف «آیت اشراق: تفسیر و تأویل قرآن کریم در آثار سهروردی» همه تفسیرها و تأویل‌های آیات قرآن به بیان شیخ شهاب‌الدین سهروردی را در یک کتاب گردآوری و مرتب کرده است.

«آیت اشراق» از مجموعه فلسفه و کلام منتشر شد

  کتاب «آیت اشراق: تفسیر و تأویل قرآن کریم در آثار سهروردی» به عنوان یکصدودومین کتاب از مجموعه «فلسفه و کلام» نشر هرمس منتشر شد. سیماالسادات نوربخش ــ سهروردی‌پژوه ــ در این کتاب به نقل، بررسی و تنظیم موارد تفسیر و تأویل آیات قرآن از نگاه سهروردی پرداخته است.

نویسنده در پیشگفتار خود بر این کتاب، به صفاتی نظیر حکمت و علم اشاره کرده است که قرآن حکیم موصوف به آن است و می‌گوید که در حقیقت، این خیر و حکمت است که به صورت وحی نازل شده است.

در بخشی از این پیشگفتار می‌خوانیم: «وحی، اشاره سریع، الهام و کلام خفی و در اصطلاح، حقیقتی باطنی است که به دیگری تفهیم شود و تنها به رسولان، علی نبینا و آله و علیهم السلام، اختصاص دارد. این حقیقت گاه نیازمند تفسیر است که اندیشمندان مسلمان آن را بیان معانی الفاظ و عبارات دانسته‌اند و گاه به تأویل نیاز دارد. تأویل، رجوع به اصل است و با معانی متفاوت، مانند گزارش، تعبیر خواب، عاقبت، فرجام کار یا تحقق امری و فرارسیدن موعدی، هفده بار در قرآن به کار رفته است. طریق تأویل، سازگاری عقل با شهود و وحی است. برخی مفسران، تأویل را ناشی از مراتب حقایقی می‌دانند که در آیات متشابه یا در همه قرآن هست و مفسر در پرتو اشراق و مکاشفه، علاوه بر قبول معنای ظاهر، به دنبال معنا یا معانی باطنی آن نیز می‌باشد.» (ص 3)

نوربخش در این کتاب تفسیرها و تأویل‌های سهروردی بر آیات قرآن را از آثار گوناگون وی گردآوری کرده و به ترتیب سوره‌ها و آیات مصحف شریف، پیش‌روی خوانندگان قرار داده است. به عنوان نمونه‌ای از مطالب این کتاب، آیه 8 سوره تحریم با تفسیر مؤسس فلسفه اشراق این گونه نقل شده است:

«اگر در این عالم معقولات لذت نیابیم و از رذایل و جهل دردناک نشویم، از آن باشد که سکر عالم طبیعت بر ما غالب است و از عالم خویش مشغولیم و چون این شواغل برخیزد، آن کس که کمالی دارد، لذتی یابد بی‌نهایت به مشاهدت واجب‌الوجود و ملأ اعلی و عجایب عالم نور، و دائم در آن لذت بماند «فی مَقعَدِ صِدقٍ عِندَ مَلِیکٍ مُقتَدِر» (قمر، 55) و عقلی شود نورانی و از فرشتگان مقرب شود و هرگز این خاکدان پلید را یاد نیارد و از نگریستن بدو ننگ دارد: «وَ اِذَا رَأیتَ ثَمَّ رَأیتَ نَعِیماً وَ مُلکاً کَبِیراً» (دهر، 20) و حق تعالی از انوار جلال خویش او را شربت‌ها دهد روحانی چنان که گفت: «وَ سَقَیهُم رَبُّهُم شَرَاباً طَهُورا» (دهر، 21) و این طایفه از مرگ شواغل طبیعت برهند و از ظلمات بیرون شوند و به سرچشمه زندگی و دریاهای نور حقیقی روحانی پیوندند که :«لَهُم أجرُهُم وَ نُورُهُم» ...» (حدید، 19). (ص 495)

«آیت اشراق: تفسیر و تأویل قرآن کریم در آثار سهروردی» در 604 صفحه با شمارگان هزار نسخه، به بهای 35 هزار تومان از سوی نشر هرمس منتشر شده است.

ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: