جهانگیری: آخرین محموله الواح هخامنشی به کشور بازگردانده می شود

1394/6/8 ۰۹:۵۵

جهانگیری: آخرین محموله الواح هخامنشی به کشور بازگردانده می شود

گاهی باید تأسف بخوریم که غارت‌های بزرگی در آثار تاریخی ایران شکل گرفت و همچنین خوب به این بخش توجه نشد؛ سوءمدیریت‌ها در برخی بخش‌ها را شاهد بودیم

 

گاهی باید تأسف بخوریم که غارت‌های بزرگی در آثار تاریخی ایران شکل گرفت و همچنین خوب به این بخش توجه نشد؛ سوءمدیریت‌ها در برخی بخش‌ها را شاهد بودیم

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آیین گشایش موزه پیش از تاریخ و بازگشایی موزه دوران اسلامی از بازگرداندن آخرین محموله از الواح هخامنشی به کشور خبرداد. «مسعود سلطانی فر»  موزه اسلامی را پس از 9 سال تعطیلی، بازگشایی کرد.    این موزه با حضور «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری افتتاح شد.

به گزارش ایرنا، جهانگیری در این مراسم گسترش موزه‌ها را یکی از ضرورت‌ها ونیاز‌های اصلی کشور دانست و گفت: «ما می‌خواهیم با تکیه بر گذشته، آینده خوبی برای ملت ایران رقم بزنیم و در آینده دنیا نقش واقعی خود را ایفا کنیم.» وی همچنین گفت: گاهی باید تأسف بخوریم که غارت‌های بزرگی در آثار تاریخی ایران شکل گرفت و همچنین خوب به این بخش توجه نشد؛ سوءمدیریت‌ها در برخی بخش‌ها را شاهد بودیم. جهانگیری با اشاره به بازگردان سه محموله اشیا خوروین و چغامیش و ایتالیا گفت: در دولت تدبیر و امید تلاش وسیعی انجام شد و توانستیم بخشی از آثاری که به خارج از کشور رفته بود را به کشور برگردانیم و همچنین برخی از آثار را به عنوان یک اثر جهانی به ثبت برسانیم.

جهانگیری با اشاره به آنچه در عراق و سوریه می‌گذرد گفت: اقداماتی که داعش در مورد آثار تاریخی سوریه و عراق انجام داد، دل هر انسانی را به درد می‌آورد چرا که عده‌ای انسان جاهل این گونه با میراث یک ملت برخورد می‌کنند.او با ابراز خوشحالی از گشایش موزه ایران پیش از تاریخ و همچنین بازگشایی موزه دوران اسلامی،  گفت: دوران اسلامی ما، دوران فرهنگ و تمدنی و گفت‌و‌گوی زنده و دادوستدی است که به سود اسلام و ایران بود.

معاون اول رئیس جمهوری اظهار امیدواری کرد که بتوانیم موزه‌های دیگری در کشور ایجاد کنیم.

سلطانی  فر هم باز گرداندن سه محموله شیء تاریخی را یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت روحانی دانست وگفت: امری که در دوران هیچ حکومتی در ایران نظیر آن مشاهده نشده و در تلاش هستیم تا باقی مانده الواح دوره هخامنشی را نیز بزودی به میهن برگردانیم.  او گفت: در مقابل معارضین الواح هخامنشی که منتسبین و اطرافیان یک حادثه تروریستی در بیت المقدس هستند با ممارست حقوقی، احکام دادگاهی خوبی گرفتیم که این الواح در آینده نزدیک به کشور بازگردانده شود. او با اشاره به بازگشایی موزه پیش از تاریخ و دوران اسلامی گفت: اکنون خرسندم موزه ملی به شأن و جایگاه مناسبی رسیده است.

به گفته سلطانی فر  اکنون در این موزه‌ها حدود 200 هزار شیء 150هزار سکه و مقادیر قابل توجهی از اشیای فوق العاده مهم به لحاظ تاریخی و تمدنی موجود است که امیدواریم با افزودن طبقه زیرین که در حال حاضر به عنوان انبار استفاده می‌شود مجموعه موزه ملی را برای بازدید گردشگران خارجی و علاقه مندان داخلی مناسب‌سازی کنیم. او همچنین از تفاهم با ریاست کتابخانه ملی برای الحاق  ساختمان قدیمی این کتابخانه به مجموعه موزه‌های سازمان خبر داد.«محمد حسین طالبیان» معاون میراث فرهنگی کشور هم سهم ایران از 80 هزار موزه جهان را 500 موزه شامل 250 موزه زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی و 250 موزه مشارکتی با بخش‌های خصوصی دانست.

او اظهار امیدواری کرد: حمایت‌های مالی و تأمین منابع در دولت تدبیر و امید همچنان حافظ منافع و منابع مهم تاریخی و ملی قرار گیرد.

روزنامه ایران

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: