1394/5/28 ۱۰:۱۰
علیرضا فولادی: دوچرخه در قامت یکی از وسایل نقلیه ساده با پیشینه تاریخی طولانی در شهرستان بناب که به «شهر دوچرخه» ایران شهرت دارد، برای به حرکت در آوردن چرخهای توسعه اقتصادی و سلامت اهالی رکاب میخورد. حدود یک قرن پیش با ورود نخستین دوچرخه به این شهرستان در جنوب آذربایجان شرقی، اهالی این منطقه جلگهای، در زبان محلی نام این وسیله را «یل آتی» (اسب بادی) نهادند. اهالی سختکوش بناب که داد و ستد در بازار پر رونق این شهرستان را از دوران تحصیل و در تعطیلات تابستانی تجربه میکنند، دوچرخه سواری را به صورت همه گیر در کوچه و بازار فرا میگیرند. هنوز برخی از مردان بنابی سحرگاهان با دوچرخه به مسجد میروند؛ پس از اقامه نماز مسیر منتهی به محل اشتغال خود را طی میکنند و پاسی از شب گذشته، مسیر برگشت را رکاب میزنند.
علیرضا فولادی: دوچرخه در قامت یکی از وسایل نقلیه ساده با پیشینه تاریخی طولانی در شهرستان بناب که به «شهر دوچرخه» ایران شهرت دارد، برای به حرکت در آوردن چرخهای توسعه اقتصادی و سلامت اهالی رکاب میخورد. حدود یک قرن پیش با ورود نخستین دوچرخه به این شهرستان در جنوب آذربایجان شرقی، اهالی این منطقه جلگهای، در زبان محلی نام این وسیله را «یل آتی» (اسب بادی) نهادند. اهالی سختکوش بناب که داد و ستد در بازار پر رونق این شهرستان را از دوران تحصیل و در تعطیلات تابستانی تجربه میکنند، دوچرخه سواری را به صورت همه گیر در کوچه و بازار فرا میگیرند. هنوز برخی از مردان بنابی سحرگاهان با دوچرخه به مسجد میروند؛ پس از اقامه نماز مسیر منتهی به محل اشتغال خود را طی میکنند و پاسی از شب گذشته، مسیر برگشت را رکاب میزنند. زنان این شهرستان مذهبی نیز از این قضیه مستثنی نیستند و به صورت محدود ضمن توجه خاص به پوشش اسلامی در معابر روستایی و کم تردد مسیر بین منزل تا مزرعه و باغها را با دوچرخه طی میکنند. آمار 30 هزار دستگاه دوچرخه برای شهرستانی با 140 هزار نفر جمعیت نشانهای از وجود یک تا 2 دستگاه دوچرخه در هر منزل و ساخت مسیرهایی ویژه در امتداد خیابانهای جدید برای رکاب زنی، نشانهای از یک شهر پرتکاپو و زنده است.
وسیلهای کم هزینه برای ورزش و حمل و نقل
«کریم ایران نژاد» هنرمند بنابی که با دوچرخه از منزل تا محل کارش تردد میکند، میگوید: دوچرخه وسیلهای کم هزینه برای ورزش و حمل و نقل است که در شلوغترین اوقات شهر نیز قابل استفاده است. ایراننژاد، علاقه مردم بناب به دوچرخههای طرح قدیم را ناشی از نشستن اصولی فرد روی دوچرخه میداند و میافزاید: دوچرخه سوار روی این دوچرخه راست مینشیند و فشاری به کمر و گردن وی وارد نمیشود. «عباسقلی کاظم نژند» مدیر مسئول نشریه «مهر بناب» نیز در این باره میگوید: کاهش هزینههای تردد و تحرک جسمی دو دلیل برای استفاده مردم بناب از دوچرخه است. کاظم نژند، از توسعه نیافتن مسیرهای ویژه دوچرخه در خیابانهای مرکزی و بافت قدیمی شهر انتقاد کرده و اضافه میکند: فرهنگ استفاده از دوچرخه در بناب باید حفظ شود و بیش از پیش اشاعه یابد. وی توسعه محلهای استقرار دوچرخه در خیابانهای بناب را خواستار شده و میگوید: دوچرخه بخشی از فرهنگ مردم بناب به شمار میرود که با کمی توجه میتواند جذابیتی برای گردشگران داخلی و خارجی به شمار آید.
توسعه فرهنگ دوچرخه سواری
«مقصود کفشنوچی» شهردار بناب هم که سازمان متبوعش متولی اصلی حفظ و ترویج فرهنگ دوچرخهسواری در این شهرستان است، از ایجاد مسیر سلامت از پارک «فدک» تا پارک «سنجد» در این شهرستان خبر میدهد و ساخت مسیر ویژه دوچرخه به طول 8 کیلومتر را عاملی برای توسعه فرهنگ دوچرخه سواری در بناب میداند. وی با اشاره به مسیر ویژه دوچرخه در برخی خیابانهای بناب که با اعتبارات ویژه وزارت کشور ساخته شده، میگوید: برخی از اهالی خیابان را برای تردد با دوچرخه ترجیح میدهند. «سید مجید یزدانی» رئیس اداره ورزش و جوانان بناب نیز میگوید: با تقویت روزافزون هیأت دوچرخه سواری بناب برای ترویج این فرهنگ در ابعاد همگانی و قهرمانی تلاش میشود. دوچرخه سواری قهرمانی طی سالهای اخیر در بناب مورد توجه نبوده، اما با خرید دوچرخههای حرفهای و تشکیل تیم دوچرخه سواری در گروههای حرفهای، نیمه حرفهای و مبتدی به دنبال صیانت از فرهنگ دوچرخه سواری در این شهرستان هستیم.
روزنامه ایران
کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.
کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما
کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور
کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید
ارسال مجدد کد
زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:
قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید
فشردن دکمه ثبت نام به معنی پذیرفتن کلیه قوانین و مقررات تارنما می باشد
کد تایید را وارد نمایید