«تاریخ پیدایش غرب مسیحی»

1394/5/26 ۱۲:۴۷

«تاریخ پیدایش غرب مسیحی»

كتاب «تاریخ پیدایش غرب مسیحی (اروپا چگونه مسیحی شد)»، نوشته «پتر بروان» با ترجمه و شرح بهاءالدین بازرگانی گیلانی منتشر شده است. این پنجمین اثر از مجموعه بررسی‌های تاریخی اروپایی موسوم به احداث اروپا است.

 

كتاب «تاریخ پیدایش غرب مسیحی (اروپا چگونه مسیحی شد)»، نوشته «پتر بروان» با ترجمه و شرح بهاءالدین بازرگانی گیلانی منتشر شده است. این پنجمین اثر از مجموعه بررسی‌های تاریخی اروپایی موسوم به احداث اروپا است.

  پرداختن به تاریخ دور و دراز و فرآیند پر فراز و نشیب «پیدایش دین مسیحیت در غرب» در محدوده تنها یك كتاب، كار سترگ و بلندپروازانه‌ای است كه مورخ برجسته‌ای چون پتر براون شاید توانسته از عهده آن بر آید و كتاب را از اقبال مورخان و اروپا شناسان فراوانی در سطح جهانی برخوردار سازد.

مورخ ایرلندی، استاد تاریخ دانشگاه‌های آكسفرد، لندن، بركلی و پرینستون است و حوزه تخصصی‌اش تاریخ اواخر عهد باستان و رابطه دین و جامعه در دوران انتهایی امپراتوری روم و اوایل قرون وسطاست. او در این كتاب، مسیر پر ماجرای پیدایش دین مسیحی را از شروع عهد وسطای اولیه تا سال هزار میلادی به بررسی نشسته است، مسیری كه از عصر امپراتوری روم غربی و گرویدن قسطنطین اول امپراتور روم به مسیحیت در سال 312 میلادی آغاز می‌شود و نهایتا با پذیرش مسیحیت توسط سكنه جزیره ایسلند در سال هزار میلادی، مسیحی شدن سراسر قاره اروپا را به فرجام می‌رساند.

براون به هیچ وجه بررسی تاریخ طولانی كلیسای مسیحی را موضوع اصلی اثر خود قرار نداده و كتاب هرگز شرحِ سرگذشت پاپ‌ها، اسقف‌ها، كشیش‌ها و كلیساها نیست. اوضاع و تحولات بغایت متغیر تاریخی و محیط‌های هیجانی و دنیاهای رنگارنگی كه آئین مسیحیت در سرزمین‌های ایرلند، بریتانیا، شمال ُگل، آلمان و بالاخره ممالك اسكاندیناوی تجربه كرده و خود را هرآینه با شرایط مختلف زمانی و مكانی تطبیق داده، مورد تحقیق و تتبع مورخ قرار گرفته است.

نویسنده روایات كهن و اقوال آباء كلیسایی را كه معتقدند گویا نصرانیان اقلیتی دائما تحت آزار و تعقیب بودند و یا زندگانی مخفی و با صعوبتی داشتند با واقعیات آن دوران هیچ سازگار نمی‌بیند. حتی اقوال جدیدتر كه گسترش مسیحیت را به عنوان دین رحمت و برابری در میان مردمان ضعیف و عقب نگاه داشته توصیف می‌كند كمتر قرین واقعیت می‌داند و با ارائه آیات و نشانه‌های واقعی و با استناد به مدارك و شواهد متقنِ تاریخی نتیجه می‌گیرد كه مسیحیت به هیچ وجه كیش بردگان و مردمان ضعیف و فرودست نبوده است.

به اعتقاد نویسنده، قابلیت سازش و همكاری متفكران و مروجان آئین نصرانی با سلاطین، امیران، روسای قبائل و سركردگان نظامی اقوام مختلف در سرزمین‌های بدوی و فاقد فرهنگِ غرب و شمال اروپا و مساعی سایر آباء كلیسایی در تطبیق مسیحیت با رسوم و آئین های باستانی، عامل اصلی در بازداشتن تدریجی حاكمان از بت پرستی و مناسك كافری بوده و در فرآیندی منعطف و صبورانه نهایتا تخریب معابد و بتخانه ها و گروش به كیش جدید را به همراه آورده است.

نویسنده با اتخاذ مواضع بیطرفانه میان آئین‌های كهن مشركان و بت پرستان و مسیحیت جدید، تأثیرپذیری متقابل این دو را با هنر نقالی تاریخی و نگاه نافذ كهن‌شناسانه به گونه‌ای ارائه می‌كند كه خواننده در مواردی عاجز از تمیز این مطلب می‌شود كه به واقع كدام یك از دیگری تأثیر بیشتری پذیرفته است.

مترجم کتاب می‌گوید: كتاب را از مجموعه آثار برجسته اروپایی موسوم به «احداث اروپا» انتخاب كرده‌ام. احداث اروپا عنوان ابتكار بیش از دو دهه گذشته پنج ناشر معتبر آلمانی، انگلیسی، ایتالیایی، فرانسوی و اسپانیایی است كه دست‌اندركار گردآوری و انتشار تاریخ اروپا از جنبه‌های مختلف و از منظری جدید و محققانه شده‌اند، آنچه كه تمایزات ساختاری با تاریخ‌نویسی‌های متعارف معاصر در مغرب زمین دارد. در این ابتكار حداقل 20 مورخ و جامعه‌شناس ممتاز غربی به سرپرستی ژاك لوگوف مورخ برجسته فرانسوی تاكنون 24 عنوان كتاب در بررسی‌های تاریخی پیرامون قاره اروپا را در یك كار مشترك چاپ و منتشر كرده‌اند تا پاسخگوی چالش‌های تازه و سنگینی باشد كه اروپا در زمانه حاضر در عرصه جهانی با آن مواجه است.

بهاءالدین بازرگانی در مدت بیش از یك دهه گذشته تاكنون پنج اثر از سلسله آثار احداث اروپا را با عناوین «انقلاب‌های اروپایی» نوشته چارلز تیلی مورخ و جامعه‌شناس فقید آمریكایی؛ «اروپا مولود قرون وسطی» اثر ژاك لوگوف؛ «تاریخ پیدایش علوم جدید در اروپا» نوشته پائولو روسی مورخ فقید ایتالیایی؛ «تاریخ روابط اسلام و اروپا» نوشته فرانكو كاردینی مورخ ایتالیایی و بالاخره كتاب پیش رو را به فارسی برگردانده و به چاپ رسانده است.

وی در حال حاضر ترجمه و شرح كتاب «تاریخ تقدیر زن در اروپا» اثر گیزلا بوك مورخ آلمانی را از همین گروه در دست اتمام دارد و مصمم است آثار دیگر این گروه را در آینده به این مجموعه اضافه كند تا مورد استفاده بیشتر علاقه‌مندان، دانش‌پژوهان و دانشجویان علوم تاریخی و اجتماعی قرار گیرد و بتواند در غنا بخشیدن به منابع جدید تاریخی و اجتماعی پیرامون باختر زمین در مملكت‌مان كه متاسفانه در مقایسه با موضوعات دیگر تا حدودی نازل است مدد رسانده باشد.

كتاب «تاریخ پیدایشِ غرب مسیحی» در 485 صفحه، شمارگان 550 نسخه در قطع وزیری به بهای 42 هزار و 500 تومان از سوی نشر علم منتشر شده است.

ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: