تدریس زبان کردی، رؤیایی که رئیس جمهوری به آن رنگ واقعیت داد

1394/5/18 ۱۰:۰۷

تدریس زبان کردی، رؤیایی که رئیس جمهوری به آن رنگ واقعیت داد

فرزاد نویدی: با اعلام رئیس جمهوری مبنی بر تدریس زبان کردی در دانشگاه کردستان این خبر بازتاب‌ گسترده‌ای در داخل و خارج از کشور داشت و همه از آن حمایت کردند و از آن به عنوان دستاورد بزرگ دولت تدبیر و امید یاد شد.

 

 

قدردانی شخصیت‌های علمی و فرهنگی کردستان از ایجاد رشته زبان کردی

 فرزاد نویدی: با اعلام رئیس جمهوری مبنی بر تدریس زبان کردی در دانشگاه کردستان این خبر بازتاب‌ گسترده‌ای در داخل و خارج از کشور داشت و همه از آن حمایت کردند و از آن به عنوان دستاورد بزرگ دولت تدبیر و امید یاد شد. دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهوری چهارم مرداد ماه در نشست خبری پس از پایان سفر خود به کردستان در سنندج تدریس رشته زبان کردی در دانشگاه را به صورت رسمی اعلام کرد و گفت: در راستای اقدام‌ها و برنامه‌های دولت و تحقق وعده هایم به مردم، تدریس زبان و ادبیات کردی از ابتدای مهر ماه امسال در دانشگاه کردستان شروع می‌شود. رئیس جمهوری همچنین در این نشست از راه‌اندازی بخش کردی خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز خبر داد. اکنون 48 نشریه در کردستان به دو زبان فارسی و کردی مجوز فعالیت گرفته و برای انتشار بیش از 180 عنوان کتاب کردی نیز در دو سال اخیر مجوز صادر شده که این آمار و ارقام نشان دهنده میزان توجه به حفظ و تقویت زبان کردی در ایران است. مردم مناطق کردنشین کشور از این اقدام دولت حمایت کردند و برخی از صاحبنظران نیز ضمن قدردانی از نگاه ویژه دولت خواستار تدریس زبان کردی در سطح مدارس شدند و آن را اقدامی تأثیرگذار در راستای حفظ زبان مادری اعلام کردند. دانش‌آموزان و آموزگاران مدرسه «صلاح‌الدین ایوبی» سقز امسال برای نخستین بار از کتاب آموزش زبان کردی رونمایی کردند و «سالار فتحی» مدیر گروه ادبیات آموزش و پرورش این شهرستان اعلام کرد: تدوین این کتاب آموزشی بر اساس سرفصل ادبیات بومی درس ادبیات پایه‌های هفتم، هشتم و نهم صورت گرفته است. علاوه بر دانشگاه کردستان که دانشگاه دولتی و مادر در کردستان محسوب می‌شود، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز از مهرماه امسال دو واحد درس زبان و ادبیات کردی را به صورت اختیاری در میان دروس خود گنجانده است.

 

آموزش زبان و ادبیات کردی، دستاورد علمی بزرگ دولت

«فردین اخلاقیان» رئیس دانشگاه کردستان صدور مجوز آموزش زبان و ادبیات کردی را دستاورد علمی بزرگی برای دولت دانست و گفت: سرفصل‌های رشته زبان و ادبیات کردی در سال‌های 81 و 82 به تصویب رسید، اما از آن زمان تاکنون متأسفانه مجوز راه‌اندازی رشته مورد نظر صادر نشد که خوشبختانه با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و نگاه ویژه مسئولان وزارت علوم به درخواست‌های نخبگان و اصحاب فرهنگ و ادب کردستان، شاهد تحقق این آرزوی دیرینه کردزبانان ایران هستیم. براساس دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری 94 سازمان سنجش و آموزش کشور برای مهرماه سال 94 در دوره روزانه 40 دانشجو در مقطع کارشناسی زبان و ادبیات کردی با کد رشته محل 10525 پذیرش خواهندشد واین رشته تحصیلی برای نخستین بار در کشور تدریس می شود.

 

 راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان

«بختیار سجادی» رئیس شورای راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان نیز اظهارداشت: این رشته با موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایجاد شده و در مقطع کارشناسی در قالب 136 واحد درسی ارائه خواهد شد. در این رشته 9 درس پایه‌ مانند دستور زبان کردی، آواشناسی و واج شناسی، پیشینه زبان کردی، لهجه شناسی، مرجع شناسی و 30 درس اصلی مانند متون ادبی نظم و نثر کلاسیک و معاصر، ادبیات شفاهی و فولکلور، ادبیات تطبیقی، تأثیر قرآن در ادبیات کردی و 14 درس تخصصی مانند تاریخ 1 تا 4 ادبیات کردی، سبک‌های ادبی در ادبیات کردی، نقد ادبی در ادبیات کردی و ادبیات داستانی در ادبیات کردی ارائه می‌شود. «اسکندر مرادی» رئیس دانشگاه پیام نور کردستان هم با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس جمهوری به این استان، گفت: تدریس زبان و ادبیات کردی در دانشگاه‌ کردستان دستاوردی برای توسعه فرهنگی این دیار است.

 

 قدردانی مردم کردستان از ایجاد رشته زبان کردی

«حامد قادرمرزی» نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی نیز با اعلام اینکه مردم کردستان از ایجاد رشته زبان کردی در دانشگاه کردستان قدردانی می‌کنند، گفت: رئیس جمهوری در یک اقدام انقلابی قبول کرد که تحصیل در رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان در یک رشته محل تحصیلی در مقطع کارشناسی صورت گیرد. براساس اصل 15 قانون اساسی این اقدام باید در گذشته انجام می‌گرفت و از آغاز انقلاب تا امروز اجرای آن جزو مطالبات مردم کردستان بوده است.

 

 راه اندازی بخش کردی خبرگزاری ایرنا محقق شد

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: از گذشته تاکنون این مطالبه را از همه دولت‌ها داشتیم، اما هیچ یک با این موضوع موافقت نکردند البته در دولت اصلاحات دو واحد درسی به صورت اختیاری در دانشگاه تدریس می‌شد.

«جلال جلالی زاده» نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی حوزه سنندج، دیواندره و کامیاران هم اعلام کرد: سفر دکتر روحانی به کردستان و راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان و همچنین راه‌اندازی بخش کردی خبرگزاری ایرنا بخشی از انتظارات فرهنگی مردم استان را محقق کرد. به گفته وی از زمان شروع به کار دولت تدبیر و امید توجه به زبان، ادبیات و فرهنگ کردی بیشتر شده و در قالب جشنواره‌های متعدد فرهنگی از جمله تئاتر و طنز کردی، داستان نویسی، موسیقی و جشنواره اقوام به این مهم توجه شده است.

ë ایجاد فضایی نویدبخش در حوزه فرهنگ کردستان

«عارف رحیمی» مدیر مسئول نشریه محلی «سوران» چاپ سنندج نیز گفت: وعده‌های دکتر روحانی در حوزه زبان و ادبیات کردی و رسانه حرکتی رو به جلو و فضایی نویدبخش در حوزه فرهنگ کردستان است. خوشبختانه پس از مدت‌ها انتظار خواسته مردم کردستان و فرهنگ دوستان و اصحاب فرهنگ و ادب محقق شد و راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان مایه چشم روشنی برای کردستانی هاست. «سید معروف صمدی» یک فعال سیاسی و نماینده اسبق سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای اسلامی هم در این باره بیان کرد: تدریس زبان کردی در دانشگاه کردستان حرکتی مثبت است و می‌تواند نقش مهمی در توسعه فرهنگی این استان داشته باشد. حجت‌الاسلام «محمود صفی زاده» معاون فرهنگی دانشگاه کردستان هم گفت: هر چند در سنوات گذشته نیز در این دانشگاه به صورت غیر رسمی و برای دانشجویان، کلاس‌های آموزش زبان کردی برگزار می‌شد و نشست‌های تخصصی در این خصوص دایر بود، اما راه‌اندازی رشته تحصیلی زبان و ادبیات کردی می‌تواند حرکتی نو و تخصصی باشد. «محمود محمودی» مسئول امور استان‌های خانه مطبوعات کشور نیز با قدردانی از نگاه ویژه نظام و دولت به کردستان، افزود: رهبر معظم انقلاب زبان کردی را از سرمایه‌های ملی کشور اعلام فرمودند و دولت نیز با درایت و در لبیک به بیانات رهبری، رشته زبان و ادبیات کردی را در دانشگاه کردستان راه‌اندازی کرد. سردبیر هفته نامه «ئاگرین روژ» چاپ سنندج دستاوردهای دولت را در حوزه فرهنگی قابل ستایش دانست و گفت: دکتر روحانی با ایجاد رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان پایبندی خود به بیانیه 10 ماده‌ای اقوام و مذاهب را ثابت کرد.

روزنامه ایران

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: