مرحله دوم مرمت بازار تاریخی نایین آغاز شد

1394/5/7 ۱۲:۳۷

 مرحله دوم مرمت بازار تاریخی نایین آغاز شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نایین گفت: مرحله دوم مرمت، بازسازی و احیای بازار تاریخی این شهرستان از سوی سازمان میراث فرهنگی آغاز شد.


رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نایین گفت: مرحله دوم مرمت، بازسازی و احیای بازار تاریخی این شهرستان از سوی سازمان میراث فرهنگی آغاز شد.
به گزارش ایرنا محمود مدنیان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: با توجه به اهمیت بازار تاریخی شهر نایین و لزوم احیای آن به عنوان قلب بافت تاریخی شهر نایین کار مرمت این اثر از جمله سبک سازی، ایزوله و آجر فرش بام، بدنه سازی، کف سازی، استحکام بخشی و بازسازی بخش های فروریخته در سال های اخیر انجام شده است.

وی افزود: در سال 90 تصمیم به احیا و زنده سازی این بازار که حدود چهار دهه متروکه شده بود، گرفته شد که در این راستا طرحی با عنوان ایجاد بازارچه صنایع دستی و هنرهای سنتی در ابتدای بازار تاریخی نایین تهیه و از همان سال اجرای آن شروع شد.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نایین خاطرنشان کرد: در مرحله نخست 12 باب مغازه در بازار، مرمت، بازسازی و احیا شد، هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی نیز در این مغازه ها مشغول به فعالیت شدند.

وی افزود: امسال نیز با اعتباری افزون بر 700 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی و استانی، مرمت و بازسازی 10 باب مغازه دیگر بازار در دستور کار قرار گرفته است.

مدنیان بیان کرد: امیدواریم با حمایت مسوولان و مردم نایین در آینده نزدیک بافت تاریخی این شهر احیا شده و از این طریق سبب احیا و رونق صنایع دستی و هنرهای سنتی و در نهایت جذب و جلب توریست در شهر تاریخی نایین باشیم.

بازار تاریخی نایین یکی از قدیمی ترین بازارهای تاریخی ایران و به عنوان مهمترین مسیر و مرکز تجاری شهر نایین در طول تاریخ این شهر بوده است.

این بازار با طول 300 متر، 170 باب مغازه، دو چهارسو و سه کاروانسرا و بارانداز، در طول تاریخ به عنوان یکی از مهمترین مراکز تجاری منطقه محسوب می شود.

تاریخ ساخت اولیه این بازار متعلق به دوران ایلخانان بوده و ورودی اصلی آن به عنوان یکی از دروازه های اصلی ورودی شهر نایین و معروف به دروازه چهل دختران بوده که پس از عبور از خندق اصلی شهر و پل متحرک، امکان وارد شدن به بازار و شهر را داشته است.

این بازار تاریخی به شماره 1564 مرداد سال 1356 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شهرستان نایین بیش از 1200 اثر تاریخی دارد که 90 اثر آن به ثبت رسیده است.

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: