انتشار اولین فرهنگ لغت فشرده یونانی- فارسی

1394/5/6 ۱۰:۰۵

انتشار اولین فرهنگ لغت فشرده یونانی- فارسی

به همت رایزنی فرهنگی ایران در یونان، نخستین فرهنگ فشرده لغت یونانی - فارسی منتشر می‌شود. این فرهنگ لغت بیش از پنج‌هزار واژه را در خود گنجانده و در طول مدت بیش از یک سال با همکاری برخی از زبان‌شناسان ایرانی و یونانی گردآوری شده است.

 

 

به همت رایزنی فرهنگی ایران در یونان، نخستین فرهنگ فشرده لغت یونانی - فارسی منتشر می‌شود.

 این فرهنگ لغت بیش از پنج‌هزار واژه را در خود گنجانده و در طول مدت بیش از یک سال با همکاری برخی از زبان‌شناسان ایرانی و یونانی گردآوری شده است.

مبنای اولیه این فرهنگ لغت بر اساس نمونه‌های فرهنگ لغت انگلیسی - فارسی است. همچنین در تدوین این فرهنگ تلاش شده تا از واژگان مهجور صرف نظر شود و کل مجموعه در یک جلد به چاپ برسد تا به سادگی قابل حمل و استفاده از آن برای علاقمندان و فارسی‌آموزان آسان باشد.

بنابر اعلام، بسیاری از آثار تاریخی، فلسفی، علمی و ادبی ایران و یونان در طول هزاران سال به زبان فارسی و یونانی برگردانده شده و مردمان این دو سرزمین را از دانش، فرهنگ و هنر یکدیگر بهره‌مند ساخته است.

از میان آثار یونانی ترجمه شده به فارسی می‌توان به آثار فیلسوفان برجسته‌ای چون افلاطون و ارسطو اشاره کرد. ادبیات یونان نیز همواره تأثیر شگرفی بر ادبیات جهان گذاشته و بسیاری از آثار ادبی و فرهنگی یونان مانند «اودیسه» و «ایلیاد» و منابع تاریخی مانند تاریخ «هرودوت»، «پلوتارخ» و «توسیدید» به زبان فارسی ترجمه شده است.

نگاهی گذرا بر آثار منتشر شده از یونانی به فارسی، جای خالی یک فرهنگ لغت را در تار و پود ظرفیت زبان‌شناختی این دو زبان تمدن‌ساز و دانش‌پرور کاملاً نشان می‌دهد. حال آنکه، مردم این دو سرزمین هزاران سال است که با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند. برای این هدف دو طرح در نظر گرفته شد، نخست تدوین فرهنگ لغت جیبی یونانی و فارسی با حدود 5 هزار واژه و دیگری تدوین فرهنگ لغت یونانی فارسی و فارسی یونانی با حدود 30 هزار واژه.

رایزنی فرهنگی ایران در یونان از سید رشید موسوی و غزاله موسوی، دعوت کرد تا به صورت مشترک تدوین فرهنگ فشرده لغت جیبی یونانی فارسی را به انجام برسانند.

از طرفی اونگلوس ونتیس، ایران‌شناس یونانی و خانم علی‌نیا، تدوین فرهنگ لغت یونانی فارسی و فارسی یونانی با حدود 30 هزار واژه را بر عهده گرفته‌اند که در مراحل پایانی ویرایش قرار دارد.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: