اثر فاخر استاد فرشچیان در موزه آستان قدس رضوی

1394/4/20 ۱۱:۴۵

اثر فاخر استاد فرشچیان در موزه آستان قدس رضوی

تابلوی «پناه» یکی از آثار فاخر استاد محمود فرشچیان در تالار اختصاصی آثار اهدایی این استاد نگارگری و نقاشی به موزه آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار دارد.

 

تابلوی «پناه» یکی از آثار فاخر استاد محمود فرشچیان در تالار اختصاصی آثار اهدایی این استاد نگارگری و نقاشی به موزه آستان قدس رضوی در معرض نمایش عموم قرار دارد.

 محمدرضا ساقی، مسئول گنجینه قرآن و نفایس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی اظهار کرد: تابلوی «پناه» استاد فرشچیان با ابعاد 50 ×73 سانتی‌ متر به سبک نگارگری و تکنیک اکریلیک بر روی مقوای ماکت بدون اسید ترسیم شده است.

وی ادامه داد: این اثر نفیس و زیبا با عناصر انسانی در 21 رمضان 1397 هجری قمری برابر با سال 1356 هجری شمسی ترسیم شده و در سال 1371 به موزه آستان قدس رضوی اهدا شده است.

ساقی عنوان کرد: استاد فرشچیان به دلیل قداست و جلال امام علی(ع)، ایشان را از تصویر پشت سر تصویرگری کرده و سر مبارک حضرت را با دستار و پارچه‌ای پوشانده است.

وی افزود: تصویر امام علی(ع) در بالاترین قسمت سمت راست تابلو، اوج مقام عرفانی و تقرب الهی را نشان می‌ دهد. در پایین پای حضرت که نان و خرما در انبانی دیده می‌ شود، نشان دهنده مهربانی و رسیدگی ایشان به یتیمان است.

ساقی اضافه کرد: در زیر تابلو، سمت راست نوشته شده است: «در نهایت اخلاص ساخته شد. بیست و یکم ماه رمضان المبارک 1397 هجری قمری محمود فرشچیان».

وی یادآور شد: استاد محمود فرشچیان، نگارگر برجسته معاصر، واقف و اهداکننده آثار منحصر به فرد هنری به موزه آستان قدس رضوی، تاکنون نشان‌های ارزشمندی مانند: نشان درجه یک هنر ایتالیا، تندیس طلایی اسکار ایتالیا، تندیس طلایی اروپایی هنر ایتالیا، دیپلم آکادمیک اروپا، جایزه نخست وزارت فرهنگ و هنر ایران، مدال طلای جشنواره بین‌المللی هنر بلژیک و مدال طلای هنر نظامی ایران و ... را کسب کرده است.

وی با اشاره به اینکه استاد محمود فرشچیان عضو فرهنگستان هنر و عضو آکادمی چهره‌های ماندگار ایران است، اظهار کرد: مجموعه آثار اهدایی استاد فرشچیان به موزه آستان قدس رضوی ابتدا در محل تالار نفایس موزه قرآن و در تیرماه سال 1378 با تأسیس گنجینه هنرهای تجسمی در ویترین‌های این گنجینه به نمایش درآمد.

مسئول گنجینه قرآن و نفایس معاونت امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: با افزایش تعداد آثار اهدایی استاد فرشچیان در مهرماه سال 1389 هجری شمسی، تالار اختصاصی آثار اهدایی استاد فرشچیان در طبقه همکف گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی افتتاح شد.

وی خاطرنشان کرد: گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوی، روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12:30، پنج‌شنبه‌ها از ساعت 8 تا 11:30 و جمعه‌ها، همچنین در ایام تعطیل از ساعت 8 تا 12 پذیرای عموم علاقه‌مندان به آثار اهدایی استاد فرشچیان است.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: