آیت الله هاشمی رفسنجانی: دانشگاه آزاد پیشگام حرکت‌های بزرگ علمی برای حل معضلات کشور شود

1394/4/20 ۰۸:۴۴

آیت الله هاشمی رفسنجانی: دانشگاه آزاد پیشگام حرکت‌های بزرگ علمی برای حل معضلات کشور شود

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ضرورت اجرای طرح تجمیع۲ و آثار و ثمرات ارزشمند آن برای این دانشگاه، گفت: تجارب بالای دکتر میرزاده شرایط را برای ایجاد تغییرات ساختاری فراهم کرد وآثار و ثمرات مبارک این طرح به طور حتم مخالفان و منتقدان را آرام و راضی خواهد کرد.

 

 

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ضرورت اجرای طرح تجمیع۲ و آثار و ثمرات ارزشمند آن برای این دانشگاه، گفت: تجارب بالای دکتر میرزاده شرایط را برای ایجاد تغییرات ساختاری فراهم کرد وآثار و ثمرات مبارک این طرح به طور حتم مخالفان و منتقدان را آرام و راضی خواهد کرد.

به گزارش مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر میرزاده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به همراه معاونان و روسای دانشگاه‌ آزاد اسلامی استان با آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی رئیس هیات امنا و هیات موسس دیدار و گفت وگو کردند.

در این دیدار آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه قرار گرفتن در جمع خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی بسیار مسرت بخش و خوشایند است، گفت: این دانشگاه نیز به مانند بسیاری دیگر از نهادها از ثمرات ارزشمند انقلاب اسلامی است.

رئیس هیات امنای بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با بیان اینکه امروز از خبر راه اندازی پژوهشگاه آزاد اسلامی در آینده نزدیک از سوی دکتر میرزاده بسیار خوشحال شدم، اظهار داشت: این پژوهشگاه نیز مانند خود دانشگاه آزاد اسلامی نامش پر آوازه خواهد شد زیرا با بهره گیری از قریب به ۸ هزار آزمایشگاه و چند هزار کارگاه و یکپارچگی آنها در طرحی با نام «ساها» توان بسیار بالایی در این زمینه به وجود آمده است که امیدوارم نتایج آن به زودی ملموس و پدیدار شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که دانشگاه آزاد اسلامی متعلق به هیچکس نیست و متعلق به خداست گفت: این نهاد علمی بزرگ با تمامی امکانات و ظرفیت هایش امانتی متعلق به مردم و کشور است در دست ما تا آن را به آیندگان بسپاریم ، همچنان که تمامی مساجد در کشور متعلق به هیچکس نیست و تمامی مردم حق استفاده و بهره برداری از آنها را دارند.

وی با بیان اینکه با آمدن دکتر میرزاده شرایط برای ایجاد تغییرات در ساختار دانشگاه و کاهش تمرکز‌گرایی در اداره این نهاد وسیع فراهم شد، گفت: از آنجایی که دکتر میرزاده از همان ابتدا دبیر هیات موسس دانشگاه بودند، اوضاع دانشگاه را خوب می دانستند و با اشراف و تسلط بسیار خوب و با ذهنی باز در این زمینه و با توجه به تجارب بسیار زیاد در رابطه با بخش اجرایی قدم در این مسیر گذاشت و اقدامات ارزنده ای در این راستا انجام شد.

وی ادامه داد:دکتر میرزاده از دانشمندان سطح بالای کشور است و کمتر کسی در حکومت اسلامی هست که تجربه کار اجرایی نظیر ایشان داشته باشد و علاوه بر اینکه در مدیریت های سطح بالای کشور بودند از نظر علمی نیز جزو افتخارات کشورماست.

وی با اشاره به نخستین طرح تجمیع و ادغام واحد های علوم و تحقیقات در مراکز استان گفت: دکتر میرزاده درشرایطی وارد دانشگاه شدند که این بزرگترین دانشگاه حضوری جهان با ۲۵۰۰ میلیارد تومان بدهی و نزدیک به ۲۰۰ مورد دعاوی علیه دانشگاه و توقف بخش اعظمی از پروژه های عمرانی دانشگاه روبه‌رو بود.

آیت الله هاشمی رفسنجانی ادامه داد: تغییر در هرم جمعیتی کشور و کاهش جمعیت جوان و همچنین کاهش دانشجو و افزایش یکباره دانشگاه های رقیب در دولت قبل ضرورت ایجاد تحول و تغییرات ساختاری در دانشگاه را بیش از پیش نمایان کرد.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه تغییرات ساختاری و اجرای طرح های تجمیع ضرورتی اجتناب ناپذیر بود، تاکید کرد: در ابتدای کار و آغازاجرای طرح تجمیع یک انتقاداتی هم از سوی مقامات و مسئولان محلی برپا شد ولی به لطف خدا و با روی کار آمدن دکتر فرجی دانا در وزارت علوم و با تلاش های دکتر غریبی نتایج بسیار قابل قبولی به دست آمد و رشته های بسیاری در دانشگاه تصویب شد و انتقاد ها به تدریج فروکش کرده و این طرح مورد تایید غالب اشخاص قرار گرفت.

وی تاکید کرد: نتایج درخشان طرح تجمیع یک پشتوانه بسیار خوبی برای تداوم اقدامات در دانشگاه بود و نیاز به صرفه جویی بیشتر و افزایش درآمد همراه با کاهش هزینه ها ضرورت اجرای طرح تجمیع ۲ را نیز مشخص کرد.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح مسئولیت واحد استان بیشتر شده و این تغییرات و سپردن اختیارات ویژه به واحد استان نوعی مسئولیت پدری را برای این واحد نسبت به واحدهای دیگر شهرهای آن استان ایجاد می‌کند تا مشکلات تمامی واحدها در آن استان با همکاری و همدلی از میان برود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خود با ضرورت تداوم اقدامات عملی و اجرایی در زمینه تبدیل علم به ثروت تاکید کرد و افزود: تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و پارک های علم و فناوری و مراکز رشد اقدام بسیار ارزنده و مهمی است که با جدیت باید پیگیری شود زیرا دارای ثمرات بسیار با ارزشی برای جامعه و کشور است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد:هم اکنون یکی از مشکلات فراروی کشور معضلات محیط زیست، بحران کمبود آب و خشکسالی است و در این زمینه دانشگاه آزاد اسلامی با اتکا به توان بالای علمی و پژوهشی خود می‌تواند پیشگام حرکت های بزرگ علمی شود.

وی با اشاره به طرح ایجاد زباله‌سوزهای هسته‌ای در شهرهای شمالی کشور گفت: نخستین قرارداد این پروژه با شهرداری آمل منعقد شده است و اگر به نتیجه رسید دانشگاه آزاد اسلامی مکلف است برای حل مشکل زباله در تمامی شهرهای ایران وارد عمل شود و اقدام کند.

 

مهم‌ترین اهداف طرح تجمیع

در ابتدای این دیدار رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارشی از نخستین نشست هماهنگی و پایش امور دانشگاه آزاد اسلامی استانها و مطالب و موضوعات مطرح شده در این نشست پرداخت و توضیحاتی به رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ارائه داد.

دکتر میرزاده تاکید کرد:آیت الله هاشمی،موسس اصلی و پدر دانشگاه آزاد اسلامی و محور تصمیمات و طرح های اصلی در دانشگاه است.

وی مرور مهمترین روش‌ها و بخشنامه های تدوین شده جهت استقرار ساختار سازمانی استانی به استناد مصوبه مورخ ۶ر۳ر۹۴ هیات امنای مرکزی و مصوبه ۷۲۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی، معرفی شاخص های عملکردی و اهم امور اجرایی استان‌ها در راستای اجرای طرح تجمیع ۲ و ارائه گزارشی از عملکرد و وضعیت کمیته های نظارت بر حسن اجرای مصوبات هیات‌های امنای استانی را از جمله موضوعات مورد تاکید در نخستین نشست هماهنگی و پایش امور دانشگاه دانست.

وی با اشاره به برنامه ریزی برای ایجاد شهرک شفا برای هر استان،تبدیل به احسن اموال مازاد دانشگاه و فراهم کردن زمینه برای سرمایه گذاری به ویژه در حوزه دانش بنیان، گفت: ساخت ساختمان‌های با کیفیت در دانشگاه و طرح شرکت گردشگری آزاد و پیگیری و همکاری استان جهت اجرای آن یکی از دیگر موضوعات مطرح شده در نشست مذکور بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر پیگیری و اجرای دقیق و به موقع طرح ادغام معاونت دانشجویی و فرهنگی بر اساس بخشنامه صادره، به قراردادن ارتقای کیفی در سرلوحه امور حوزه علوم پزشکی دانشگاه و توسعه مراکز تحقیقاتی برای حوزه علوم پزشکی به ویژه مراکز بالینی با توجه به الزامات وزارت بهداشت و توسعه تحصیلات تکمیلی اشاره کرد.

روزنامه اطلاعات

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: