رییس دانشگاه امیرکبیر:نقشه جامع دانشگاه ها؛ بهترین راه شتاب علمی کشور

1394/4/16 ۱۲:۳۵

 رییس دانشگاه امیرکبیر:نقشه جامع دانشگاه ها؛ بهترین راه شتاب علمی کشور

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر معتقد است، بهترین راه برای شتاب علمی کشور، عملیاتی کردن نقشه جامع علمی در دانشگاه های کشور است.

 

سیداحمدرضا معتمدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا افزود: باید در برنامه دانشگاه ها اجرای نقشه جامع علمی به صورت کاربردی دیده شود و گرنه همانگونه که رهبر انقلاب نیز بدان اشاره کردند فقط روی کاغذ خواهد ماند.

وی اظهار کرد: برای برنامه های راهبردی دانشگاه صنعتی امیرکبیر همواره سعی شده از اسناد بالادستی بهره مند شویم.

این استاد دانشگاه درمورد شتاب علمی کشور یادآور شد: هر چند شتاب علمی کشور در دانشگاه ها افت کاملی نداشته، اما به طور حتم از میزان رشد آن کاسته شده است.

معتمدی خاطرنشان کرد: این کاهش رشد علمی از سال 88 - 89 آغاز شده و مربوط به دولت یازدهم نیست.

وی اقدامات غیرکارشناسانه دولت دهم را مسبب اصلی این امر برشمرد و اظهار کرد: جذب ورودی های ضعیف، کاهش امکانات اساتید و دانشجویان، لغو فرصت مطالعاتی، تعطیلی سفرهای علمی، کاهش بودجه دانشگاه ها و کاهش کمک هزینه به دانشجویان دکتری از جمله سیاست های نادرستی بود که در دولت گذشته انجام شد.

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: هم اکنون سعی در آسیب شناسی کند شدن این روند داریم و به طور حتم شتاب علمی کشور را سرعت خواهیم بخشید.

وی افزود: سیاست های نادرست از سال 89 شروع شد و اثرات آن در سال 92 و 93 خودش را نشان داد؛ پس نباید انتظار داشته باشیم که با تغییر روند شاهد رشد سریع شتاب علمی باشیم بلکه به زمان نیازمندیم.

معتمدی خاطرنشان کرد: امیدوارم روند شتاب علمی کشور در دانشگاه صنعتی امیرکبیر را از اواخر امسال یا از اوایل سال آینده مشاهده کنید.

وی در ادامه درمورد فرمایش رهبری در مورد پرهیز از حاشیه سازی ها نیز اظهار کرد: این امر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در سال تحصیلی 93-94 روی نداد.

معتمدی گفت: با اینکه مجموع مجوزهای اعطا شده نسبت به سال گذشته 2 یا 3 برابر بوده اما به غیر از یک مورد در تمامی مراسم ها جوی آرام داشته ایم.

وی افزود: تماس مداوم با اساتید و دانشجویان از جمله سیاست های اصلی مدیریتی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بوده و اجازه سیاسی کاری در این محیط را نمی دهیم.

معتمدی ادامه داد: البته معتقدم دانشجویان باید برای داشتن فضای شاداب در امور سیاسی نیز فعال باشند اما این امر بدان معنا نیست که اقدامات سیاسی بیرون از دانشگاه را به این محیط علمی بکشند.

 

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب در دیدار استادان و اعضای هیأت های علمی دانشگاه های سراسر کشور، با اشاره به تأیید نقشه جامع علمی از سوی صاحبنظران، قدم اول در عملیاتی شدن این سند مهم را گفتمان سازی خواندند و گفتند: همانگونه که بحث «پیشرفت علمی کشور» بصورت یک گفتمان رایج درآمد و تبدیل به یک جریان عملی شد، درخصوص نقشه جامع علمی نیز لازم است اساتید و مدیران و دانشجویان دانشگاههای کشور از جزئیات این نقشه آگاه شوند و نقشه جامع علمی بصورت یک «گفتمان پذیرفته شده»، درآید.

ایشان در ادامه با تأکید بر پرهیز از حاشیه سازی در محیط های علمی افزودند: شتاب علمی کشور، به هیچ دلیلی، نباید کاهش یابد.

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: