آداب نوشتن «قوم نگاری»

1394/4/16 ۱۲:۱۶

آداب نوشتن «قوم نگاری»

قوم نگاری یکی از شاخه‌های انسان شناسی فرهنگی است. فردی را که در این زمینه به تحقیق می‌پردازد قوم نگار می‌نامند. برای آگاهی از نکاتی چند در باب نوشتن قوم نگاری مقاله‌ زیر را بخوانید.

 

قوم نگاری یکی از شاخه‌های انسان شناسی فرهنگی است. فردی را که در این زمینه به تحقیق می‌پردازد قوم نگار می‌نامند. برای آگاهی از نکاتی چند در باب نوشتن قوم نگاری مقاله‌ زیر را بخوانید.

بهتر است پیش از پرداختن به نحوه‌ نوشتن قوم نگاری، با این شاخه بیشتر آشنا شویم. قوم نگاری یک روش علمی برای مطالعه درباره‌ انسان یا گروهی از مردم و جامعه‌ آنها است. قوم نگاری یکی از شاخه‌های انسان شناسی فرهنگی است. یک قوم نگار یا پژوهشگر برای انجام تحقیق خویش باید در میان افراد جامعه زندگی کند.

او به زندگی عادی در میان افراد جامعه می‌پردازد و در کنار آن دسته از افرادی که اطلاعات و دانش کافی درباره‌ی جامعه دارند و منابع خبر نامیده می‌شوند کار می‌کند. به این معنا که این موضوع مستلزم کار میدانی است و ارائه‌ گزارش پروژه یا نظریه‌ در باره‌ گروه قومی خاصی که محقق در حال تحقیق در باره‌ آن است ممکن است سال‌ها به طول بیانجامد.

قوم نگار پس از اتمام تحقیق یا کار میدانی باید گزارشی از تحقیق خود تهیه کند. این گزارش می‌تواند شامل زندگی روزانه‌ یک فرد یا جامعه، مراسم مذهبی آنها، پدیده‌های اجتماعی و مجموعه‌ای از رویدادهای دیگر باشد. این گزارش قوم نگاری نامیده می‌شود. این گزارش می‌تواند به صورت توصیفی یا تفسیری باشد.

 

نکاتی برای نوشتن قوم نگاری

برای نگارش چنین گزارشی روش‌های مختلفی وجود دارد. با این حال، پیش از نگارش باید مخاطبان یا گروه هدف خود را بشناسید. چنان چه می‌خواهید خوانندگان موضوعی را که قصد انتقال آن را دارید درک نمایند تحقیق را از دیدگاه آنها بنویسید. شما می‌توانید از سبک گفتار اول شخص یا سوم شخص استفاده کنید. استفاده از زبان محاوره‌ای نیز قابل قبول است.

اولین و مهم‌ترین کار به محض انتخاب محیط یا فرد، تنظیم پرسش نامه‌ است. تهیه‌ پرسش نامه در ثبت مشاهدات مختلف از تحقیق به شما کمک می کند. در هنگام تحقیق بر روی یک فرد یا یک گروه، بهتر است از کمک یک صاحب نظر در زمینه‌ موضوع تحقیق بهره‌مند شوید.

صفحه‌ اول باید به مقدمه‌ تحقیق اختصاص یابد. اگر در حال تحقیق بر روی یک گروه یا محیط زیست خاص هستید باید مشکلات پیش روی گروه یا محیط را ذکر کنید. هم چنین باید به ذکر سؤالاتی بپردازید که انتظار دریافت پاسخ یا راه حل برای آنها را دارید. اگر بر روی یک موضوع خاص از گروه یا جامعه تحقیق می‌کنید، باید به ذکر نظرات مختلف کار شناسان در این مورد بپردازید. شما هم چنین می‌توانید نکاتی را که کار شناسان در باره‌ آنها اظهار نظر نکرده‌اند در گزارش خود منظور کنید.

گام بعدی نوشتن روش‌های تحقیق است. به این معنا که، شما باید ذکر کنید که چگونه، کی، و کجا اطلاعات خود را جمع آوری نموده‌اید. در برخی از موارد، می‌توانید به منابع خبر و مصاحبه‌های مختلفی که به عنوان بخشی از مطالعه‌ی خود انجام داده‌اید نیز اشاره کنید. مهمترین قسمتها شامل فصول تحلیلی است که در آن به تجزیه و تحلیل تحقیق خود پرداخته و هم چنین رابطه‌ بین کار تحقیقی خود و مشکلات عمده‌ای را که در قسمت مقدمه به آنها اشاره کرده بودید به اثبات می‌رسانید. هم چنین می‌توانید نظر خود را درباره‌ی یک مشکل بیان کنید.

فصل آخر اختصاص به نتیجه گیری دارد، که در این فصل خلاصه‌ای از تحقیق خود را بیان می‌کنید.

قوم نگاری به محققان علوم اجتماعی کمک می‌کند تا از فعالیت‌های مختلفی که یک فرد یا گروهی از افراد در یک زندگی روزمره انجام می‌دهند آگاهی یابند. یک قوم نگار با فرد یا گروهی که در حال تحقیق در باره‌ی آنها است هم کاری متقابل دارد.

 

امروز

 

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: