داستان «سیوند» نباید تکرار شود

1394/4/15 ۱۱:۲۰

داستان «سیوند» نباید تکرار شود

سد «پیغام چای» در آذربایجان شرقی با وجود درخواست‌های مکرر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای انجام عملیات نجات بخشی آثار فرهنگی- تاریخی کماکان، در دست ساخت است.

 


  سد «پیغام چای» در آذربایجان شرقی با وجود  درخواست‌های مکرر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای انجام عملیات نجات بخشی آثار فرهنگی- تاریخی کماکان، در دست ساخت است.
به گزارش ایسنا، «نسرین قهرمانی» کارشناس پژوهشکده باستان‌شناسی با اعلام این خبر گفت: بررسی و شناسایی باستان شناسی محدوده این سد برای انجام عملیات نجات بخشی فروردین سال 93 شروع و به مدت 45 روز ادامه یافت که در این بررسی‌ها 27 اثر فرهنگی- تاریخی در محدوده مورد اشاره شناسایی شد، در فاز دوم مطالعاتی هم باید عملیات نجات بخشی روی آثار فرهنگی صورت می‌گرفت. پس ازدرخواست مجوزساخت توسط شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی به‌عنوان کارفرما، پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اعطای مجوز ساخت سد را به مطالعات تکمیلی «فاز دوم» موکول کرد، چون آثار تاریخی- فرهنگی بر اثر عملیات ساخت سد و عبور و مرور خودروهای سنگین دچار صدمات جدی می‌شود. این در حالی است که کارفرما بدون توجه به تذکرات مکرر پژوهشکده باستان شناسی و انجام عملیات نجات بخشی آثار ارزشمند مدفون در منطقه به ساخت و ساز خود همچنان ادامه می‌دهد.
وی تصریح کرد: در محدوده مورد بررسی، آثاری از تپه‌های دوره تاریخی از جمله اشکانی و کورگان‌هایی «گورهایی» از هزاره اول قبل از میلاد مربوط به اقوام سکایی شناسایی شد که مشابه آن‌ها پیش‌تر در شمال این منطقه و در محدوده سد خداآفرین شناسایی و مورد کاوش قرارگرفته بود. با آبگیری سد و انتقال آب از مسیر آثار تاریخی - فرهنگی صدمات جدی و جبران ناپذیری به این محدوده ارزشمند تاریخی وارد می‌شود. این درحالی است که براساس قانون برنامه 5 ساله چهارم وزارتخانه‌ها، سازمان‌‌ها و مؤسسات دولتی موظفند قبل از اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی و در مرحله امکان سنجی و مکانیابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی- تاریخی «میراث فرهنگی» در آن زمینه اقدام کرده و در طراحی و مکانیابی این طرح‌ها نتایج مطالعات را رعایت کنند.

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: