شعر در بلندای افق دیدگاه رهبر انقلاب / مصطفی محدثی خراسانی

1394/4/14 ۱۲:۱۹

شعر در بلندای افق دیدگاه رهبر انقلاب / مصطفی محدثی خراسانی

صحبت‌ها و رهنمودهای هر ساله مقام معظم رهبری و بیانات راهبردی ایشان، مجموعه‌ای را فراهم می‌آورد که به واقع باید این اتفاق را بزرگترین رخداد فرهنگی و ادبی سال کشور قلمداد کرد.



 صحبت‌ها و رهنمودهای هر ساله مقام معظم رهبری و بیانات راهبردی ایشان، مجموعه‌ای را فراهم می‌آورد که به واقع باید این اتفاق را بزرگترین رخداد فرهنگی و ادبی سال کشور قلمداد کرد.
نزدیک به سه دهه و بیش از ربع قرن است که هر سال همزمان با حلول ماه شعبان المعظم، نسیمی وزیدن می‌گیرد که حال و هوای شعر و شاعران کشور را سرشار از طراوت و مهر می‌کند و این مصادف است با شروع تمهید مقدمات اتفاقی که قرار است در نیمه ماه مبارک رمضان دوباره تکرار شود و و حرکت کاروان شعر انقلاب در میعادگاه ولایت به نقطه عطف سالانه خویش برسد، دل‌ها بیقرار لحظه دیدار است که روز به روز نزدیک‌تر می‌شود و در دل تک تک هزاران هزار شاعر کشور، آرزوی پیوستن به کاروان لحظه دیدار شعله می‌کشد.

دیدار شاعران با مقام معظم رهبری در سال‌های اخیر تبدیل به کنگره سالانه شعر انقلاب اسلامی و فراتر از آن کنگره شعر مقاومت بین‌الملل اسلامی شده است و به حق که حضور شاعران، با تنوع جغرافیایی از داخل و خار ج کشور و شعرخوانی‌های شاعران از پیشکسوت‌ها گرفته تا جوانان تازه به میدان آمده و نیز تنوع و گستردگی دایره مضامینی که در آثار شاعران و شعرهایی که خوانده می‌شود دیده می‌شود و نیز در رأس تمامی این‌ها، صحبت‌ها و رهنمودهای هر ساله مقام معظم رهبری  و بیانات راهبردی ایشان، مجموعه‌ای را فراهم می‌آورد که به واقع باید این اتفاق را بزرگترین رخداد فرهنگی و ادبی سال کشور قلمداد کرد و تعبیر کنگره بین‌المللی شعر انقلاب،کمترین عنوانی است که می‌توان بر آن نهاد.

معمولاً ایشان با تعابیر گوناگون هر ساله تأکید می‌کنند که این حرکت نمادین، به این خاطر انجام می‌شود که اهمیت و نقش تاریخی شعر در شکل‌گیری تمدن و فرهنگ برای ذهن جامعه و متولیان امور فرهنگی کشور یادآوری شود. توجه و توجه دادن رهبری به مقوله شعر با این دقت و پشتکار مبتنی بر بینش تاریخی و وقوف معظم له براهمیت تاریخ ساز شعر است، تعابیری که تاکنون برا ی شعر از طرف ایشان بکار رفته در تاریخ نقد ادبی ما در شأن و جایگاه شعر بی‌مانند است، تعبیر هنر ملی و نیز تعبیر ثروت ملی که در دیدارهای سالیان گذشته در رابطه با شعر بکار بردند و تاکید داشتند که متولیان امور فرهنگی کشور و شاعران به گونه‌ای برنامه‌ریزی و تلاش کنند که بر این ثروت روز به روز افزوده شود. تعبیر ثروت ملی برای شعر  بیانگر نگاه همراه با تعظیم و تکریمی است که در افق دیدگاه رهبری نسبت به شعر وجود دارد. تعبیری که به هیچ وجه معادل آن تاکنون برای هیچ یک از سایر هنرها به کار نرفته است.

شعر هنر ملی ما بود و اکنون علاوه بر آن  ثروت ملی ما نیز محسوب می‌شود، براستی اگر ما امروز بخواهیم هویت تاریخی، فرهنگی و جایگاه و نقش خود را در تمدن بشری تعریف کنیم و بدانیم که در کجای جهان ایستاده‌ایم برای کسب این معرفت چه منبع لا یزال و موثق‌تری از ادبیات و خصوصاً شعر شکوهمند فارسی در اختیار داریم؟

شعر فارسی با آن گستردگی حوزه‌های مفهومی و احساسی ژرف تمامی هویت تاریخی و فرهنگی ما را در تار و پود حریری خویش جای داده است و امروز نیز علی‌رغم پیدا شدن رسانه‌های متنوع و متعدد کماکان شعر فراگیرترین هنر و فرهنگ سازترین آنها در سطوح مختلف جامعه است.

ایشان در یکی دیگر از همین دیدارها رو به دو متولی عمده فرهنگ و هنر کشور یعنی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس حوزه هنری کردند و گفتند: اگر بودجه‌ای اندک داشتید و مخیر شدید که آن را صرف کدامیک از هنرها کنید من می‌گویم بدون تردید صرف شعر کنید.

مقام معظم رهبری در آخرین دیدار که نیمه ماه رمضان جاری انجام شد؛ با اظهار رضایت از پیشرفت‌های آشکار شعر کشور در دوره بعد از انقلاب اسلامی، ظرفیت شعر ایران را با توجه به سابقه درخشان و نقاط برجسته تاریخی آن فراتر از وضعیت کنونی خواندند و افزودند: دستگاه‌های مسئول از جمله دستگاه‌های دولتی، حوزه هنری و صدا وسیما باید در این زمینه به وظایف خود عمل کنند.

جایگاه بلند شعر در افق دیدگاه رهبری و بیان این جایگاه رفیع با تعبیر ثروت ملی در بیانات ایشان و نیز تذکرات قاطع ایشان در رابطه با کم کاری نظام فرهنگی کشور در حوزه شعر بدون تردید و معطلی باید سرآغاز گشوده شدن فصلی جدید در برنامه ریزی‌های کلان فرهنگی کشور شود تا شعر به جایگاه شایسته و نقش تاثیرگذار خویش در این گردونه برسد.

تسنیم

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: