محلات در آستانه فاجعه‌ای زیست‌محیطی

1394/4/14 ۱۰:۰۰

محلات در آستانه فاجعه‌ای زیست‌محیطی

با توجه به افزایش فعالیت معادن و تخریب‌های موجود، محلات در آستانه فاجعه زیست‌محیطی قرار دارد. حمید عبادی، رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان محلات یکی از عمده مشکلات شهرستان را فعالیت معادن و تخریب محیط‌زیست عنوان کرد و افزود: فعالیت‌های بسیار زیاد معادن در محلات تخریب‌های بالایی را به محیط‌زیست تحمیل کرده، به طوری که هرچه وسعت کار معادن بیشتر است، به تبع آن تخریب بیشتری را نیز شاهد هستیم. وی با تاکید بر اینکه تخریب به هرحال امری اجتناب‌ناپذیر است، گفت: با این همه وسعت کار به قدری است که زیستگاه، پوشش‌گیاهی و حیات حیوانی را متاثر کرده است، به طوری که در برخی نقاط پوشش گیاهی از بین رفته است و علاوه بر آن حضور حیات‌وحش را نیز از دست داده‌ایم.

 
 

با توجه به افزایش فعالیت معادن و تخریب‌های موجود، محلات در آستانه فاجعه زیست‌محیطی قرار دارد. 
حمید عبادی، رئیس حفاظت محیط زیست شهرستان محلات یکی از عمده مشکلات شهرستان را فعالیت معادن و تخریب محیط‌زیست عنوان کرد و افزود: فعالیت‌های بسیار زیاد معادن در محلات تخریب‌های بالایی را به محیط‌زیست تحمیل کرده، به طوری که هرچه وسعت کار معادن بیشتر است، به تبع آن تخریب بیشتری را نیز شاهد هستیم. وی با تاکید بر اینکه تخریب به هرحال امری اجتناب‌ناپذیر است، گفت: با این همه وسعت کار به قدری است که زیستگاه، پوشش‌گیاهی و حیات حیوانی را متاثر کرده است، به طوری که در برخی نقاط پوشش گیاهی از بین رفته است و علاوه بر آن حضور حیات‌وحش را نیز از دست داده‌ایم.
 عبادی تصریح کرد: عمده معادن محلات در زمینه تولید سنگ تراورتن فعال هستند. این نوع سنگ سخت نیست و در فرآیند تولید به راحتی پودر می‌شود، این امر باعث بروز گردوغبار بسیاری در منطقه شده و علاوه بر ذرات و ریزگردهایی که از خارج از کشور وارد می‌شود، شاهد وجود یک کانون تولید ریزگرد محلی در شهرستان محلات نیز هستیم. وی با بیان اینکه سنگ تراورتن دارای سیلیس است و ذرات پراکنده شده آن برای پوشش‌گیاهی، انسان و حیوانات مضر است، گفت: این ذرات به محض ترکیب با آب حالت سیمانی به خود می‌گیرد و با قرار گرفتن روی خاک و ترکیب با آب سخت می‌شوند و عملا حاصلخیزی خاک را از بین می‌برد و در نهایت پوشش گیاهی از دست می‌رود. رئیس محیط‌زیست محلات با تاکید بر اینکه افزایش فعالیت معدنی در منطقه فاجعه زیست‌محیطی را به همراه خواهد داشت، تصریح کرد: در شهرستان محلات کلیه اراضی ملی برای فعالیت معادن واگذار شده است که البته بخشی از معادن با نیمی از ظرفیت فعال هستند و بخشی به دلیل رکود بازار مسکن و عدم تقاضای بالا برای سنگ فعالیت خود را آغاز نکرده‌اند و تنها مجوز دارند، اما به محض اینکه بازار مسکن از رکود خارج شود و شرایط فعالیت معادن مهیا شود، قطعا افزایش کندوکاوهای معادن فاجعه‌ای زیست‌محیطی را رقم خواهد زد. 
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه محلات شهرستانی بادگیر است و در بسیاری از مناطق کریدور باد وجود دارد، فعالیت معادن آینده مخاطره‌آمیزی را برای شهرستان به دنبال دارد و شاهد افزایش میزان گردوغبار و آلودگی شدید هوا خواهیم بود. عبادی با اشاره به اینکه محلات فاقد دستگاه سنجش میزان آلودگی هواست و نمی‌توان به درستی حجم آلاینده‌ها و تعداد روزهای آلوده را تخمین زد، افزود: با توجه به شرایطی که در شهرستان حاکم است وجود چنین دستگاهی لازم است و قطعا مکاتبات لازم برای خرید این دستگاه برای محلات انجام خواهد گرفت. 

قانون
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: