سیدجلال الدین اشرف (ع)را بشناسیم

1394/4/14 ۰۹:۵۳

سیدجلال الدین اشرف (ع)را بشناسیم

بنای مذهبی امامزاده سیدجلال الدین اشرف برترین بنای آستانه اشرفیه است تاجایی که این شهر نام خود را نیز از این بزرگ وام گرفته است. سیدجلال الدین اشرف (ع) سال 180 قمری در مدینه منوره چشم به جهان گشوده و بر این اساس کوچک‌ترین فرزند حضرت امام موسی کاظم‌(ع) است. این امامزاده بزرگوار پس از شهادت امام رضا (ع) برادر بزرگوارشان، وارد گیلان شد و با توجه به این امر دومین چهره علوی مشهور است که وارد این خطه از ایران شده است.

 
 

بنای مذهبی امامزاده  سیدجلال الدین اشرف برترین بنای آستانه اشرفیه است تاجایی که این شهر نام خود را نیز از این بزرگ وام گرفته است. 
سیدجلال الدین اشرف (ع) سال 180 قمری در مدینه منوره چشم به جهان گشوده و بر این اساس کوچک‌ترین فرزند حضرت امام موسی کاظم‌(ع) است. این امامزاده بزرگوار پس از شهادت امام رضا (ع) برادر بزرگوارشان، وارد گیلان شد و با توجه به این امر  دومین چهره علوی مشهور است که وارد این خطه از ایران شده است. او  هنگام ورود به این منطقه، اولین نبرد را در حوالی زنجان و قزوین با خوارج و لشکریان خلفای عباسی داشته است. آن حضرت در این جنگ که چهارماه به‌طول کشید به کمک قبایل دیلمی موفق به فتح  زنجان شد.سید جلال الدین اشرف سپس  رشت را در سال 207 هجری قمری فتح کرد.سید به مدت 9 ماه در رشت حکومت کرد. لاهیجان و سیاهکل نیز در سال 208 هجری قمری و آبادی‌های غرب گیلان نیز در سال 210 به دست ایشان فتح شدند.
سید جلال الدین اشرف (ع) در لاهیجان به اقامت نمازجمعه پرداخت  و حکومت مستقلی تشکیل داد که  در حقیقت نخستین حکومت شیعه گیلان و ایران است. این حکومت تا سال 223 قمری تداوم یافت. در این سال جنگی بین ایشان و یکی از حاکمان محلی معروف به  «چهل گوش» در محلی به نام دارستان رخ داد که سید جلال الدین(ع) در آن مجروح شد. آن بزرگوار پس از این مجروحیت در منزل شخصی به نام شیخ مفیدالدین اسکان پیدا کرد و در 14 رمضان سال 223 هجری قمری به شهادت رسید. پس از این واقعه پیکر پاک آن حضرت طبق وصیتش در تابوت گذاشته شده و در رودخانه خروشان سفید رود رها شد تا اینکه  بعد از گذشت 100 کیلومتر در  قریه « اکیم» توسط مردم از آب گرفته و در همان مکان  به خاک سپرده شد. این وضعیت ادامه داشت تا اینکه «گوهر شاد خانم بنت کیا رستم» از خاندان شیعی آل بویه در سال 312 هجری قمری گنبدی زیبا  روی قبر آن حضرت ایجاد کرد و بدین گونه محل دفن سید جلال الدین اشرف (ع) برای همگان مشخص شد. 

قانون
نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: