حداد عادل: کتابخانه مجلس بهترین مرجع برای تدوین تاریخ سیاسی کشور است

1394/4/10 ۱۱:۱۸

حداد عادل: کتابخانه مجلس بهترین مرجع برای تدوین تاریخ سیاسی کشور است

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس با تشکر از دکتر لاریجانی برای توجه به کتابخانه مجلس گفت: کتابخانه مجلس بهترین مرجع برای تدوین تاریخ سیاسی کشور است.

 

 

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس با تشکر از دکتر لاریجانی برای توجه به کتابخانه مجلس گفت: کتابخانه مجلس بهترین مرجع برای تدوین تاریخ سیاسی کشور است.

غلامعلی حداد عادل روز (سه‌شنبه 9 تیر) در مراسم معارفه محمدرضا مجیدی رئیس جدید کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی که در تالار تشریفات ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار ‌شد، گفت: با سلام به دوستان گرامی و ابراز خرسندی از دیدار با دوستان گرامی جناب آقای رجبی که هم دانشکده‌ای بوده‌ایم و همچنین آقای مجیدی که سابقه همکاری داشتیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل اینکه موضوع این جلسه کتاب و کتابخانه است نکاتی را عرض می‌کنم، بنده از چند جهت به کتابخانه مجلس علاقه‌مندم اول اینکه افتخار نمایندگی مردم در مجلس را دارم و بعد به دلیل مسئولیت در کتابخانه و علاقه به کتاب و همچنین سابقه عضویت در کتابخانه مجلس را دارم، جالب است بدانید بنده کارت عضویت خود را در کتابخانه مجلس که در سال 42 صادر شده به صورت قاب شده در کتابخانه شخصی خانه‌ام دارم.

حداد عادل افزود: تاسیس کتابخانه در کنار مجلس‌ها در دنیا به این دلیل است که کار قانونگذاری دشوار است و احتیاج به مطالعه و منابع دارد و این موضوعات باعث شده که کتابخانه در کنار قوه مقننه تشکیل شود تا در تدوین قانون موثر باشد و نمونه آن کتابخانه کنگره آمریکا است. اما بعضا فعالیت این کتابخانه‌ها به نیت اولیه محدود نشده و کتابخانه کنگره به کتابخانه‌ای سنت گذار در همه جهان تبدیل شده و شیوه این کتابخانه به مرجعی برای همه کشورها تبدیل شده و فوق ظرفیت مجلس آمریکا است.

وی ادامه داد: در ایران اسلامی نیز این اتفاق افتاده و کتابخانه مجلس از نظر پژوهشگران شناخته شده اما برای خود نمایندگان مجلس قدری ناشناخته است که باید کتابخانه خدماتی به نمایندگان ارائه کند. البته بخشی در کنار پارلمان تاسیس شده تا دسترسی نمایندگان را به کتابخانه مجلس تسهیل کند.

حداد عادل افزود: کتابخانه مجلس متعلق به تمامی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها است و علما و فضلا کتاب‌های خود را به این کتابخانه اهدا کرده‌اند، باید توجه داشت کتاب کالایی نیست که بین وراث تقسیم شود و در دنیا کتابخانه‌های شخصی مردم هسته اولیه تشکیل کتابخانه عمومی را تشکیل می‌دهند و به دلیل اینکه کتابخانه مجلس مکانی پایدار و قابل اطمینان است، بسیاری از مردم کتاب‌های خود را به این کتابخانه تحویل می‌دهند.

وی ادامه داد: در کتابخانه مجلس کتاب‌هایی پیدا می‌شود که در هیچ کتابخانه‌ای موجود نیست و بزرگانی از تاریخ ایران کتاب‌های خود را به کتابخانه مجلس اهدا کردند و شاید یکی از کارهای آقای دکتر مجیدی این باشد که فهرست یا گزارشی از اهدا کنندگان کتاب به کتابخانه مجلس تهیه کنند؛ حتی نسخه‌های خطی با آثار هنری مانند نقاشی کمال الملک به این کتابخانه اهدا شده است.

حداد عادل با تبریک به رئیس جدید کتابخانه مجلس گفت: از آقای دکتر لاریجانی و هیات رئیسه مجلس به دلیل توجه به امور کتابخانه مجلس تشکر می‌کنم، به همه کارکنان کتابخانه عرض می‌کنم این گنجینه‌ای که در اختیار شما است متعلق به مردم ایران است و حتی کتابخانه ملی به اندازه این کتابخانه دریافت کننده ذخایر و میراث مکتوب نبوده است.

وی افزود: دکتر لاریجانی نکته مهمی را اظهار داشتند و آن این بود که کتابخانه مجلس بهترین مرجع برای تدوین تاریخ سیاسی کشور است، در دوران‌های بسیار مجلس محل ارتباطات مردم کشور بوده است و امیدوارم این مکاتبات منظم شود و نور تازه ای به تاریخ ایران اسلامی تابیده شود.

حداد عادل گفت: کتابخانه ایرانشناسی گنجینه مهم دیگری است که در اختیار کتابخانه مجلس است و صاحب نظران می‌دانند چه کسانی در مجلس سنا سنگ بنای این کتابخانه را نهادند و چه کسانی کتابدار این مجموعه بودند و شاید کتاب‌هایی در تاریخ و تمدن ایران که در قرن بیستم در کشورهای مختلف چاپ شده، وجود داشته باشد که در هیچ مجموعه‌ای یافت نشود.

 به نقل از خانه ملت، رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس یادآور شد: با آرزوی توفیق برای دکتر مجیدی در مدیریت کتابخانه مجلس امیدوارم اجازه ندهند کتاب‌ها و آثار این مجموعه گرانبها هویت خود را از دست بدهد تا ساختمان مورد نظر برای کتابخانه و موزه احداث شود تا در آن مکان به خوبی حفظ شوند.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: