رمضان درسمنان

1394/4/9 ۱۰:۳۳

رمضان درسمنان

رمضان با رمز و رازي که دارد همواره در نقاط مختلف کشور داراي آداب و رسوم خاصي است و مردم هر منطقه تلاش دارند با بهره گيري از اين آداب و رسوم اين ماه خدا را عزيز بدارند. در استان سمنان نيز مردم براي هرچه بهتر برگزاري اين ماه و نزديکي بيشتر به خدا داراي آداب و رسومي خاص هستند که از ساليان گذشته باقي مانده،گرچه برخي از اين آداب به دليل پيشرفت و تکنولوژي تغيير شکل يافته است.

 

 رمضان با رمز و رازي که دارد همواره در نقاط مختلف کشور داراي آداب و رسوم خاصي است و مردم هر منطقه تلاش دارند با بهره گيري از اين آداب و رسوم اين ماه خدا را عزيز بدارند. در استان سمنان نيز مردم براي هرچه بهتر برگزاري اين ماه و نزديکي بيشتر به خدا داراي آداب و رسومي خاص هستند که از ساليان گذشته باقي مانده،گرچه برخي از اين آداب به دليل پيشرفت و تکنولوژي تغيير شکل يافته است.

 

  آیین استقبال

مردم استان سمنان از دیرباز تاکنون یک یا چند روز مانده به رمضان، به پیشواز این ماه رفته و گرفتن روزه را آغاز و علاوه بر آن مساجد را نیز غبارروبی و نظافت می‌کنند.در برخی شهرها و روستاهای استان سمنان زنان به مناسبت فرا رسیدن این ماه به سر، دست و پاهای خود حنا می‌بندند و این آیین همراه با ذکر صلوات و نیایش صورت می‌گیرد.مردم  شهررمجن نیز با شست‌وشوي وسایل خانه و مالیدن دوغاب گل قرمز به نمای دیوارهای کاهگلی به استقبال رمضان می‌روند.

 

  بیدارباش سحری

پيش از اين در شب‌هاي ماه رمضان و به هنگام سحر فردي خوش صدا با رفتن بر پشت بام منزل و  گفتن سه مرتبه «يا ا...» به نوعي به مردم بيدارباش مي‌دادند. برخي ديگر از افراد با حرکت در کوچه‌ها اقدام به بيدار کردن مردم براي خوردن سحري و روزه گرفتن مي‌کردند. اين عمل معمولا نيم ساعت قبل از اذان صبح انجام و افراد با گفتن صلوات بر محمد و آل محمد و يا شعر«ذکر تو گويم که تو پاکي و خدايي، نروم جز به همان ره که توام راهنمايي» براي بيدار کردن افراد در سحرها اقدام مي‌کردند.«شوخواني» نام این کار در اصطلاح محلي است.

 

  جزء خوانی قرآن

مردم استان سمنان در ماه مبارک به حضور در نماز جماعت مساجد توجه بیشتری دارند. مردان و زنان این استان به طور معمول هر روز پس از خواندن نماز جماعت ظهر و عصر به قرائت یک جزء از کلام ا... مجید می‌پردازند.در برخی نقاط پس از ختم کامل قرآن، هرکس به فراخور وسع مالی خود مقداری نبات، نقل، برنج یا گلاب به  جلسه آورده و به نیت برکت بین حاضران پخش می‌کند.همچنین در برخی دیگر از مناطق فردی که بر اساس نوبت سوره توحید را قرائت کند، پس از ماه رمضان دیگر افراد را برای خوردن آش یا شیرینی به منزل دعوت می‌کند.

 

  مراسم شب‌های قدر

اهالی استان سمنان در شب‌های قدر پس از صرف افطار در مسجد محل خود حضور یافته و با خواندن قرآن و دعاهای جوشن کبیر،مجیر، افتتاح و ذکر مصیبت اقدام به شب زنده‌داری می‌کنند.در نقاط مختلف استان زنان و مردان در لیالی قدر همز‌مان با خواندن هربند از دعای جوشن کبیر بر روی ظرفی از قند، نبات، نقل و یا خرما دمیده و خوردن آن را به نیت شفا و تبرک توصیه می‌کنند.همچنین گره زدن بر روی نخ به هنگام خواندن دعای جوشن کبیر پس از قرائت هر بند از دعا توسط زنان مرسوم است.بنا بر باوری کهن اهالی این استان کار کردن در روز 21 ماه رمضان را حرام می‌دانند. در این روز دسته‌جات سینه زنی از اماکن مذهبی و  مساجد به حرکت در می‌آیند و عزاداران  با گذر از معابر و خیابان‌ها چنین می‌گویند:«وای علی کشته شد / شوهر زهرا چه شد».حرکت این  دسته‌جات اغلب به اماکن مقدس همچون امامزاده، مساجد یا گلزار شهدا ختم می‌شود. دامداران نقاط کویری استان سمنان نیز در این روز شیر دام‌های خود را  به فقرا و نیازمندان داده یا برای تهیه افطار و پذیرایی از نمازگزاران به مساجد محل می‌دهند.

 

  مراسم شب 27 ماه رمضان

برخی اهالی استان سمنان معتقد هستند که  قرآن در  شب 27 رمضان نازل شده  و بر این اساس تا پاسی از شب به احیا و شب زنده‌داری در مساجد می‌پردازند. زنان سمنانی، گرمساری و دامغانی در این روز به جهت شادی ناشی از کشته شدن قاتل ملعون امام علی(ع) به دست و پای خود حنا می‌بندند.برخی زنان در این روز گوش دختران خود را سوراخ کرده و برای آنها گوشواره می‌خرند.گفتنی است که در شهرهای شاهرود، گرمسار و روستای جزن برخی زنان در بین نماز ظهر و عصر با اندکی پارچه، نخ و سوزن کیسه‌ای کوچک دوخته و سکه‌ای را به نیت تبرک درون آن می‌نهند.شاهرودی‌ها آن را «کیسه مراد» نامیده و به جهت بر آورده شدن حاجت آن را تا سال دیگر نزد خود نگه می‌دارند.

 

  آیین عید فطر

سمنانی‌ها در آخرین روز از ماه مبارک رمضان غسل کرده، لباس تمیز یا نو پوشیده و به استقبال عید فطر می‌روند.هنگام افطار آخرین شب از ماه رمضان اعضای هر خانواده بنابر قوت غالب فطریه خود را دست به دست چرخانده و آن را برای افراد مستمند کنار می‌گذارند. نماز عید فطر همزمان با طلوع خورشید در نقاط شهری و روستایی بر پا  می‌شود. پس از نماز، مومنین با یکدیگر روبوسی کرده و قبولی طاعات یکدیگر را از باری‌تعالی طلب می‌کنند. صله رحم، زیارت اهل قبور و اماکن مقدس و دید و بازدید از جمله آداب این عید فرخنده است. همچنین در این روز طی آیینی با نام «نوعید» اهالی هر محل به دیدن خانواده‌های تازه عزیز از دست داده، می‌روند. مصالحه و آشتي دادن افرادي که کدورتي از يکديگر به دل دارند،عیادت از بیماران و بردن هدیه برای نوعروسان از ديگر آداب مرسوم در روز عيد فطر است.

روزنامه قانون

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: