جشنواره موسيقي نواحي خاتمه یافت

1394/3/23 ۱۰:۱۵

جشنواره موسيقي نواحي خاتمه یافت

سحر آزاد: دومين جشنواره موسيقي نواحي با يك پيشنهاد به اتمام رسيد. بخش خصوصي در پيشنهادي به دولت، خواستار تشكيل صندوق حمايتي هنرمندان موسيقي نواحي شد. محمدرضا درويشي، دبير علمي جشنواره آينه‌دار، در ابتداي مراسم اختتاميه كه سه‌شنبه‌شب، ٢١ خرداد، در تالار وحدت برگزار شد، گفت:«يك‌سال‌ونيم پيش نخستين جشنواره موسيقي نواحي آينه‌دار با اختصاص به مناطق شرقي كشور برگزار و امسال نيز دومين دوره با شش سانس اجرا به موسيقي‌هاي سه استان جنوبي و ساحلي ايران اختصاص داشت كه بيش از صد اجراكننده، هنرمند و پيش‌كسوت در آن روي صحنه رفتند». او با اشاره به خصوصي‌بودن اين جشنواره افزود:«جشنواره موسيقي آينه‌دار توسط بخش خصوصي برنامه‌ريزي و برگزار مي‌شود به‌گونه‌اي كه هیچ نهاد دولتي‌ای هيچ دخالتي در زمينه اقتصادي و برنامه‌ريزي آن ندارد».

 

پایان «آينه‌دار» با یک پيشنهاد

سحر آزاد: دومين جشنواره موسيقي نواحي با يك پيشنهاد به اتمام رسيد. بخش خصوصي در پيشنهادي به دولت، خواستار تشكيل صندوق حمايتي هنرمندان موسيقي نواحي شد.

محمدرضا درويشي، دبير علمي جشنواره آينه‌دار، در ابتداي مراسم اختتاميه كه سه‌شنبه‌شب، ٢١ خرداد، در تالار وحدت برگزار شد، گفت:«يك‌سال‌ونيم پيش نخستين جشنواره موسيقي نواحي آينه‌دار با اختصاص به مناطق شرقي كشور برگزار و امسال نيز دومين دوره با شش سانس اجرا به موسيقي‌هاي سه استان جنوبي و ساحلي ايران اختصاص داشت كه بيش از صد اجراكننده، هنرمند و پيش‌كسوت در آن روي صحنه رفتند».

او با اشاره به خصوصي‌بودن اين جشنواره افزود:«جشنواره موسيقي آينه‌دار توسط بخش خصوصي برنامه‌ريزي و برگزار مي‌شود به‌گونه‌اي كه هیچ نهاد دولتي‌ای هيچ دخالتي در زمينه اقتصادي و برنامه‌ريزي آن ندارد».

درويشي كه سال‌ها روي موسيقي نواحي پژوهش كرده است، در شرحي كوتاه در مورد وضعيت اين موسيقي عنوان كرد: «كساني كه در اين شش سانس به اجرا پرداختند، افراد كليدي موسيقي نواحي جنوب هستند كه ديگر جايگزيني براي آنها وجود ندارد. ريشه‌هاي فرهنگي اقوام ما در موسيقي نواحي است و از آنجايي كه زبان و موسيقي هويت يك ملت را تشكيل مي‌دهند، اگر اين دو آسيب ببينند، ديگر قابل جبران نخواهد بود كمااينكه هم‌اكنون نيز اين دو مقوله ضربه خورده و دير يا زود شاهد ضربات بيشتري خواهيم بود چراكه با ورود اولين وسايل تكنولوژي در يك روستا، اولين قدم براي نابودي فرهنگ آن منطقه برداشته مي‌شود».

درويشي سپس به تجربه برخي كشورها در زمينه تشكيل مدارس موسيقي قومي براي توجه بيشتر به اين نوع موسيقي اشاره كرد: «در بسياري از كشورها، مدارسي براي پرورش و آموزش موسيقي قومي راه‌اندازي شده است تا اين نوع موسيقي را به نسل جوانشان آموزش دهند، اما ما در كشورمان نه‌تنها چنين چيزي را نداريم بلكه موسيقي نواحي‌مان را نيز رها كرده‌ايم. تلاش براي نشان‌دادن باقيمانده موسيقي نواحي به نسل جوان و ثبت و ضبط آن براي آيندگان از اهداف ما در برگزاري اين جشنواره است».

علی مغازه‌ای، دبیر اجرائی جشنواره، هم با يادآوري بخشي از صحبت‌هايي كه در مراسم افتتاحيه گفته بود؛ همچون وضعيت برخي نوازندگان و مرور فعاليت‌هاي اين دوره، اظهار كرد: «این جشنواره با انگیزه حمایتی و نه رقابتی بر اساس یک ایده کوچك به مرحله اجرا رسید زیرا ما می‌دانستیم بسیاری از موسیقی‌های محلی و قومی کشورمان در معرض ازبین‌رفتن هستند. به‌همين‌دليل در دوره اول با تمرکز بر موسیقی مناطق جنوب‌شرقی کشور و در دوره دوم با تمرکز بر موسیقی جنوب کشور وارد کار شدیم که نتیجه آن برگزاری دو دوره جشنواره موسیقی «آینه‌دار» بود».در ادامه مراسم، فرزند زنده‌ياد سمندري كه راه پدر را ادامه داده، با نوازندگي تار و خوانندگي ابراهيم شريف‌زاده با اجراي موسيقي خراسان، فضاي سالن را تحت‌تأثير قرار دادند. بعد از آن نوبت به احسان رسول‌اف، مدير جشنواره، رسيد. او در بخشي از صحبت‌هايش اين پيشنهاد را ارائه كرد: «اتفاق‌هايي كه براي هنرمنداني مانند محمد درپور، ذوالفقار عسگريان، غلام مارگيري و ... افتاد، ما را به اين ايده رساند كه با گرفتن مجوزهاي قانوني و يك هيأت‌امناي خوش‌نام، صندوق حمايتي هنرمندان موسيقي نواحي تأسیس شود تا در تنگناهاي اقتصادي و معيشتي به ياري هنرمندان بيايد. البته این را هم می‌دانیم که هم‌اکنون صندوق اعتباری هنرمندان در وزارت ارشاد مشغول به فعالیت است، اما ایده تأسیس این صندوق صرفا پیشنهادی از سوی بخش خصوصی است که می‌خواهد از نام‌آوران موسیقی نواحی حمایت کند. من امیدوارم این اتفاق با هموارکردن مسیر اداری توسط مسئولان هرچه‌زودتر به مرحله اجرائی برسد».او همچنين در مورد بخش اول تأمین هزينه‌هاي اين صندوق عنوان كرد: «عوايد حاصل از اين جشنواره را كه به صورت لوح فشرده توليد مي‌شود، به اين صندوق اهدا مي‌كنيم. البته مدیران دولتی بدانند که ما هیچ چشمداشت مالی‌ای، نه از این جشنواره و نه از دولت نداریم فقط خواهش ما این است که برای تشکیل چنین صندوقی در روند مراحل اخذ مجوز قانوني از ما حمایت کنند».

علي مرادخاني، معاون هنري وزارت ارشاد نيز به صورت تلويحي به حمايت اين نهاد از بخش خصوصي اشاره كرد: «امیدوارم این جشنواره همواره پایدار بماند چراکه اعتقاد نداریم همه کارها را باید دولت انجام دهد. ما وظیفه داریم امکانات خود را در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم تا یک مجموعه بتواند به‌درستی کار خود را انجام دهد. به‌همین‌دلیل آمادگی کامل داریم که این حمایت را ادامه دهیم و البته امیدوار هم هستیم بنگاه‌های اقتصادی این علاقه را داشته باشند تا در این حمایت ما را همراهی کنند».

در پايان هم با حضور علي مرادخاني، محمدرضا درويشي، داريوش طلايي، ساسان فاطمي و احسان رسول‌اف، تنديس و لوح تقدير جشنواره به غلام مارگيري از ميناب، رجب سپهري‌پور معروف به بدري مون، نوازنده ني‌جفتي از بوشهر، خدر شيخ ابولي خيام‌خوان از بوشهر، قنبر راستگو، استاد ني‌جفتي از هرمزگان، عبدالرسول غريبي به نمايندگي از گروه نيمه بوشهر، احمدعلي شريفي، نوازنده ني‌انبان و ني‌جفتي از بوشهر ، بابا عيسي قادري بابا زار از قشم، بابا سگر اقليما بابا زار از بندر لنگه، كرامت قنبري‌نژاد شروه‌خوان از بوشهر، محمود وطن‌خواه به نمايندگي از گروه نحله از بندر كنگ، ابومرجان، نوازنده گلن و ربابه از اهواز، مجيد پاكدل نوازنده ني‌جفتي از بوشهر، عبدالكريم پاك‌سيرت نوازنده، خواننده و پژوهشگر شوشتر و دزفول، ماما كاظميه ماما زار از خوزستان، حيدر نوايي لوطي برجسته از ميناب و ابراهيم شريف‌زاده، خواننده خراسان، اهدا شد.

روزنامه شرق

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: