«نگاهی به سکه‌های ایران» منتشر شد

1394/3/6 ۱۲:۳۹

«نگاهی به سکه‌های ایران» منتشر شد

کتاب «نگاهی به سکه‌های ایران» نوشته محمد هنرور از سوی انتشارات اندیشه آیین منتشر شد. نویسنده در این کتاب با زبانی ساده و قابل فهم برای عموم مخاطبان به معرفی سکه‌های ایرانی پرداخته است.

 کتاب «نگاهی به سکه‌های ایران» نوشته محمد هنرور از سوی انتشارات اندیشه آیین منتشر شد. نویسنده در این کتاب با زبانی ساده و قابل فهم برای عموم مخاطبان به معرفی سکه‌های ایرانی پرداخته است.

محمد هنرور گفت: من کارمند بازنشسته بانک ملی ایران هستم و به دلیل همین شغل از دوران جوانی در جریان سکه‌های ایرانی بودم. با مطالعه کتاب‌هایی که پیشتر در این موضوع منتشر شده بودند، متوجه اشکالاتی در آنها شدم و تصمیم گرفتم خود کتابی در این حوزه تالیف کنم.

وی افزود: دیگر مشکل آن کتاب‌ها این است که نویسندگان آنها را برای عامه مردم تالیف نکرده‌اند. یعنی اطلاعات و شناسنامه سکه‌ها با زبانی تخصصی در کتاب درج شده که فقط برای مخاطبان تخصصی قابل فهم و درک است.

هنرور همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های کتاب «نگاهی به سکه‌های ایران» را به این شرح معرفی کرد: یکی از ویژگی‌های مهم این کتاب در این است که در کنار معرفی هرکدام از سکه‌ها، شرایط تاریخی و اجتماعی دوره‌ای را که در آن ضرب شده‌اند، به صورت کامل درج شده است. این مساله شناخت مخاطبان از سکه‌ها را دوچندان می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به این نکته که از هر دوره‌ای در ایران، تصویر یک یا دو سکه به عنوان نمونه معرفی شده‌ است، گفت: به دلیل آنکه از ابتدا مخاطبان این کتاب را عامه مردم در نظر گرفته بودم، سعی کردم از هر دوره تاریخی ایران، یک یا دو سکه به عنوان نمونه معرفی شود.

هنرور همچنین به یکی از اشکالات دیگر پژوهش‌های منتشر شده در موضوع سکه‌های ایرانی، اشاره کرد و گفت: در یکی از این کتاب‌ها سکه‌ای با عنوان و مشخصات سکه ولایتعهدی حضرت ثامن الحجج امام رضا (ع) درج شده است، این در صورتی است که همه می‌دانیم این سکه که مربوط به یکی از موزه‌هاست اصل نیست و در همین اواخر درست شده است.

این محقق در ادامه با اشاره به این نکته که در راستای تولید و انتشار کتاب «نگاهی به سکه‌های ایران» برای نخستین بار چند موزه با هم همکاری داشته‌اند، گفت: در شناسه این کتاب نام دو موزه یعنی «موزه ملی ایران» و «کتابخانه و موزه ملی ملک» درج شده است. پیشتر به هیچ عنوان همکاری بین موزه‌ها وجود نداشته است.

هنرور در پایان در پاسخ به این سوال که «آیا تاکنون در زمینه جمع‌آوری سکه و تشکیل یک مجموعه خصوصی و شخصی، فعالیتی کرده است یا خیر؟» گفت: خیر، من مجموعه‌دار یا کلکسیونر سکه نیستم و برای هیچ کلکسیونری نیز کار نمی‌کنم. با این اوصاف اکثر کسانی که درباره موضوعات خاصی از هنر ایران ــ مانند قلمدان‌های ایرانی، مینیاتور و... ــ کتاب نوشته‌اند، یا خود مجموعه‌دار بوده‌ و یا برای مجموعه‌ای کار می‌کردند.

«نگاهی به سکه‌های ایران» نوشته محمد هنرور، با شمارگان سه هزار نسخه، 280 صفحه و بهای 55 هزار تومان از سوی انتشارات اندیشه آیین روانه کتابفروشی‌ها شده است.

ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: