کهگیلویه و بویراحمد، سرزمین غارهای شگفت

1394/3/3 ۱۲:۰۶

کهگیلویه و بویراحمد، سرزمین غارهای شگفت

چین خوردگی های زمین در کوهساران و عمق دره های کهگیلویه وبویراحمد جاذبه های متنوعی را در خود ایجاد کرده که وجود غارهای شگفت انگیز بخشی از این زیبای های طبیعی و تاریخی است.

 

چین خوردگی های زمین در کوهساران و عمق دره های کهگیلویه وبویراحمد جاذبه های متنوعی را در خود ایجاد کرده که وجود غارهای شگفت انگیز بخشی از این زیبای های طبیعی و تاریخی است.

غارها در گذشته های دور مامن زندگی انسان های نخستین بود ولی اینک بخشی از پرجاذبه ترین مناطق سیاحتی وجود غارهای دیدنی است که در این میان کهگیلویه وبویراحمد شرایط ویژه ای را دارد.

بافت 80درصدی کوهستانی کهگیلویه وبویراحمد باعث شده که جای جای این سرزمین صخره ای وجود غارهایی با ویژگی های منحصر بفرد به موقعیت گردشگری این استان که به پایتخت طبیعت ایران شهرت دارد، رونق دوچندان بخشد.

وجود تعداد پرشماری غار بزرگ و تاریخی در جایی که وجود 900هزار هکتار جنگل ، 700هزار هکتار مرتع با جلوه های زیبایی از حدود 12رودخانه و تعداد پرشماری چشمه سار یک اکو - توریسم طبیعی ایجاد کرده به لحاظ گردشگری موقعیت منحصر بفردی است.

فرماندار دنا دراین باره می گوید: غار بزرگ روستای ده شیخ یکی از پرجاذبه ترین غارهای کشور است.

علی تاج امیری که اخیر از این غاز بازدید کرده افزود: این غار یک دهلیز بزرگ است به گونه ای که خروج از این غار در مسیر برگشت به لحاظ طولانی بودن و وجود دالان های متنوع و متعدد به راحتی ممکن نیست.

وی گفت: تامین امکانات برای ایجاد روشنایی در این غار، امکانات رفاهی و جاده دسترسی از برنامه های مهم برای رونق گردشگری پذیری غار کم نظیر روستای ده شیخ دنا در 50 کیلومتری یاسوج است.

اخیرا کشف غاری با شرایط ویژه و کم نظیر در منطقه جوخانه شهرستان چرام جلوه دیگری به موقعیت گردشگری غارنوردی کهگیلویه وبویراحمد داده است .

به گفته برخی کارشناسان این غار تازه کشف شده با مشخصات ذکر شده جزو پنجمین غار ایران است، در حالی امکان اینکه مختصات این غار نسبت به سایر غارها افزون باشد، وجود دارد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی وگردشگری کهگیلویه وبویراحمد بخشی از پتانسیل گردشگری طبیعی این استان را وجود غارهای بزرگ از جمله 12 غار باستانی بیان کرد .

رحیم دادی نژاد غارهای نزل، دوفیری،نیده، دنگزلو ،ده شیخ،اشکفت شاه ،دم اشکفت ،غار دلی بهرام بیگی ،غار کی خسرو و گاکال را از مهمترین غارهای این استان برشمرد و افزود: تعداد پرشماری غار کوچک و بزرگ در این استان با چشم انداز زیبا و شرایط گردشگری پذیری وجود دارد.

وی از شناساسی غارهای مهم استان خبرداد و گفت: حدود سه غار این استان تاکنون در فهرست ملی ثبت شده است.

دادی نژاد بیان کرد: غارهای نزل چرام ، دوفیری گچساران و دم اشکفت پیچاب و ده شیخ از جمله مهمترین غارهای کهگیلویه وبویراحمد هستند.

غاردم اشکفت باشت در 140کیلومتری یاسوج به لحاظ قرار گرفتن در مسیر ورودی رودخانه رونه یکی از تفرجگاههای شهرستان باشت از جمله گردشگرپذیرترین غارهای کهگیلویه وبویراحمد محسوب می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک غار مربوط به دوره اسلامی در منطقه گردشگری و سردسیری جوخانه بخش سرفاریاب و واقع در حوالی جاده ارتباطی باغچه سادات - جلیل - سرفاریاب چرام کشف شده که از جمله غارهای کم نطیر کشور است.

به گفته محمود باقری این غار 250 متر عمق و یک هزار و 800 متر طول دارد و بر اساس مطالعات انجام شده پنجمین غار طولانی و عمیق کشور است که از سوی یک هیات غارنورودی کشوری کشف شده است.

وی بیان کرد: با تکمیل مطالعات و بررسی بیشتر کاوشگران احتمال دارد که این غار کشف شده طولانی ترین و عمیق ترین غار کشور باشد.

باقری اظهار کرد: در قسمتی از این غار راه پله ها و سفال هایی مربوط به یک هزار و 400 سال قبل یافت شده است.

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: