کشف آرامگاه «گور دخمه‌ای» در ایذه خوزستان

1394/3/3 ۱۱:۳۲

کشف آرامگاه «گور دخمه‌ای» در ایذه خوزستان

دومین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی هیأت مشترک ایران و ایتالیا در «کل‌چندار» دره شمی به کشف آرامگاه دارای گور دخمه‌ای زیر زمینی منحصر به فرد و آثار تاریخی آن انجامید.

 

 

دومین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی هیأت مشترک ایران و ایتالیا در «کل‌چندار» دره شمی به کشف آرامگاه دارای گور دخمه‌ای زیر زمینی منحصر به فرد و آثار تاریخی آن انجامید.

جعفر مهرکیان - سرپرست ایرانی هیأت کاوش باستان شناسی در «کل چندار» دره شمی در ایذه خوزستان - در این‌باره اعلام کرد: فصل دوم از کاوش در این محوطه بر اساس تفاهم‌نامه بین پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و مرکز پژوهش و کاوش‌های باستان‌شناسی تورین ایتالیا به سرپرستی «ویتو مسینا» انجام شد.

وی اظهار کرد: مستندنگاری و اسکن لیزر هوشمند سه‌بُعدی نگارکنده‌ها و نوی کنده‌های سنگی و صخره‌ای الیمایی خونگ اژدر، خونگ یار علی وند و خونگ کمال وند دشت ایذه در قالب فصل اول کاوش در سال 1387 آغاز و در سال 91 به پایان رسید.

او تصریح کرد: پس از بررسی‌های مورد نظر، قرار شد تفاهم‌نامه همکاری به مدت 5 سال دیگر تمدید شود که بر این اساس دومین فصل کاوش نیز آغاز و در سال 93 به پایان رسید.

«مهرکیان» با اشاره به وجود پیکره مفرغی بزرگ مرد پارتی که مربوط به دوره اشکانی است به بیان گذشته‌ای از کشف این پیکره و آغاز کاوش‌های باستان شناسی در این محوطه تاریخی پرداخت. البته این پیکره از پیشرفت ریخته‌گری شیوه فلزگری دوره تاریخی حکایت می‌کند .

او آثار باستانی کشف شده در دره شمی را متعلق به میراث الیمایی‌ها دانست و گفت: این قوم نیاکان بختیاری‌ها هستند.

وی یافته‌های این فصل از کاوش را شامل گورهای دخمه‌ای منحصر به فرد، درب سنگی بزرگ، سازه‌های معماری، مصالح ساختمانی و پاره سفال‌ها اعلام کرد.

این باستان‌شناس گفت: محوطه‌ی تاریخی مورد کاوش در این فصل مجموعه‌ای از آرامگاه‌های پیرامون یک مکان آیینی و مقدس بوده که ویژگی معماری آن کاربرد سنگ به وفور در پوشش سقف و درب است.

سرپرست ایرانی هیأت کاوش باستان شناسی در کل چندار دره شمی ایذه با اشاره به کشف گور دخمه‌ای به ابعاد 3 در 4متر در این کاوش اظهار کرد: این گور دخمه‌ای که از نظر تکنولوژی ساخت بی نظیر است از یک پلکان و دو دهلیز در دوسوی آن تشکیل شده است که بقایای استخوان‌های حیوانات قربانی در آن به وفور مشاهده می‌شود.

او افزود: در ساخت این گورِدخمه‌ای زیرزمینی با پوشش دو شیبه، از سنگ خشکه چین بدون استفاده از ملات بهره گرفته شده است. این نوع گورها متعلق به یک خانواده یا چند نسل بوده که هنگام دفن فرد تازه از دنیا رفته قبر باز و مجددا بسته می‌شده است .

این باستان شناس اضافه کرد: در این نوع تدفین اشیا متعلق به فرد نظیر ظروف، ابزار و پوشاک دفن می‌شده است، همچنین یک در بزرگ سنگی در این کاوش کشف شد که سه سوراخ قفل و بست بر روی آن وجود دارد.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

برچسب ها

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: