ماندگارترین صندوق خاتم بزودی رونمایی می‌شود

1394/2/21 ۱۲:۱۴

ماندگارترین صندوق خاتم بزودی رونمایی می‌شود

استاد چیره‌دست خاتم شیراز گفت: بزودی 2 اثر خاتم ماندگار از شیراز به دنیا معرفی خواهد شد. عبدالخالق گلریز‌خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، اظهار کرد: ساخت دو صندوق خاتم که هر کدام به طول 125 و عرض 75 سانتیمتر و ارتفاع 65 سانتیمتر، طراحی و ساخته شده، از سال 80 آغاز شده و امسال کار پیچیدن و ساخت خاتم آن به پایان رسیده است.

 

 

استاد چیره‌دست خاتم شیراز گفت: بزودی 2 اثر خاتم ماندگار از شیراز به دنیا معرفی خواهد شد.

عبدالخالق گلریز‌خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس، اظهار کرد: ساخت دو صندوق خاتم که هر کدام به طول 125 و عرض 75 سانتیمتر و ارتفاع 65 سانتیمتر، طراحی و ساخته شده، از سال 80 آغاز شده و امسال کار پیچیدن و ساخت خاتم آن به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه ساخت این 2 صندوق ظرف 2 سال آینده به اتمام خواهد رسید، تاکید کرد: در ساخت این صندوق‌ها، کارهای ظریف و سنگین خاتم‌سازی و خاتم‌کاری و بعضا برای اولین‌بار ساخت یک قطعه انجام شده است.

گلریز‌خاتمی خاطرنشان کرد: در ساخت این صندوق‌ها برای اولین بار در دنیا "گل 10" و شاه‌گل گره خاتم ساخته و بر روی کار نصب می‌شود.

وی، تلفیق سنت و مدرنیته را از ویژگی‌های منحصر بفرد خاتم‌های این دو صندوق، عنوان و اضافه کرد: طرح‌هایی از خاتم که از 300 سال پیش به کار نمی‌رفته در ساخت این دو اثر استفاده شده است.

این دارنده نشان همای هنر با تاکید بر اینکه ساخت این دو صندوق به‌نوعی احیاگر خاتم قدیم ایران همراه با نوگرایی و استفاده از سبک‌های جدید است، خاطرنشان کرد: برای اولین بار خاتم "متن 10 " که در سال 80 ساخته شده در این اثر استفاده شده است. در این دو صندوق تمام طرح‌ها گره در گره است. قبلا از این نوع خاتم در امامزادگان استفاده می‌شد اما در این صندوق با حفظ ویژگی‌های خاتم قدیم، از سبک‌های جدید نیز استفاده شده است.

 پیش از این نشان "همای هنر" توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور به عبدالخالق گلریز‌خاتمی، استاد چیره‌دست خاتم شیراز، اعطا شد.

همای هنر، نشان درجه یک هنر خاتم‌سازی کشور، به واسطه سال‌ها فعالیت در عرصه هنر خاتم‌سازی و انجام فعالیت‌های متعدد و ماندگار بر سینه استاد گلریز‌خاتمی نصب شد.

عکس این خبر تزئینی است

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: