استاد فقید مهرتاش فردی تاثیرگذار در تاریخ موسیقی ایران

1394/1/16 ۱۰:۳۰

استاد فقید مهرتاش فردی تاثیرگذار در تاریخ موسیقی ایران

استاد فقید اسماعیل مهرتاش نوازنده تار و ردیف دان تاریخ موسیقی معاصر ایران را می توان در زمره افرادی نامید که نقش بسزایی در شکوفایی و ماندگاری این هنر ایفا کردند. مهرتاش به عنوان یکی از استادان تار نوازی و ردیف نوازی نقش بسزایی در شکوفایی و ماندگاری این هنر در ایران داشته است به طوریکه امروزه نیز آثار وی توسط هنرمندان اجرا می شود .

 

استاد فقید اسماعیل مهرتاش نوازنده تار و ردیف دان تاریخ موسیقی معاصر ایران را می توان در زمره افرادی نامید که نقش بسزایی در شکوفایی و ماندگاری این هنر ایفا کردند.

مهرتاش به عنوان یکی از استادان تار نوازی و ردیف نوازی نقش بسزایی در شکوفایی و ماندگاری این هنر در ایران داشته است به طوریکه امروزه نیز آثار وی توسط هنرمندان اجرا می شود .

مهرتاش سال 1283 در تهران به دنیا آمد .علاقه خانواده او به هنر و به ویژه موسیقی موجب شد وی ازهمان دوران کودکی به نوازندگی علاقه مند شود .

به دلیل نبود مرکز آکادمیک موسیقی وی برای ادامه کسب علم در مدرسه دارالفنون که شناخته شده ترین محل برای تحصیل در آن زمان بود مشغول به تحصیل شد .

علاقه وی به موسیقی و بخصوص نوازندگی تار موجب شد که بعد از اتمام تحصیل نزد درویش خان استاد بلند آوازه تار آن زمان برود و نواختن این ساز به صورت تخصصی از وی بیاموزد.

پیشرفت وی در یادگیری نوازندگی تار و دستاودرهای موسیقی ردیف دستگاهی تا حدی بود که چندی بعد توانست به عنوان نوازنده ای شناخته شده در میان اهالی موسیقی سنتی جای خود را باز کند .

مهرتاش بعد از آن مدتی نزد داود شیرازی و سپس در محضر علینقی وزیری به مشق موسیقی پرداخت و با شیوه نت نویسی و آهنگسازی موسیقی ایران آشنا شد. در تدوین تصانیف موسیقی یا بهره گیری از اشعار کلاسیک به پیشرفت قابل توجه ای دست یافت که موجب شد وی به صورت تخصصی در این فرم موسیقی فعالیت کند .

یکی دیگر از نکات قابل توجه موسیقی مهرتاش بهره گیری این هنرمند از دستاوردهای موسیقی ردیف دستگاهی و شیوه نوازندگی گذشتگان خود بود که به امتیازی مهم در زندگی هنری وی تبدیل شد .

از جمله فعالیت های مهم مهرتاش در دوران زندگی هنری اش برگزاری کلاس هاس تعلیم تار به شیوه های اجرایی مختلف بود که سبب بهره گیری نسل های جوان موسیقی آن زمان از این هنر شد.

ضبط صفحه های موسیقی یکی دیگر از فعالیت های هنری این استاد به شمار می رفت که طی آن چند مجموعه صوتی در کشورهای عراق و مصر ضبط کرد که به عنوان آرشیو موسیقی ایرانی بعدها مورد استفاده نسل های بعدی قرار گرفت .

وی در امر آموزش نیز بسیار در دوران خود موفق بود ، او شاگردانی همچون عبدالوهاب شهیدی، شاپور رحیمی، فریدون اسماعیلی، محمد منتشری و محمدرضا شجریان را تربیت نمود.

مهرتاش در 1305 خورشیدی، جامعه‏ باربد را تأسیس کرد و خود در آنجا تار می‏نواخت و تصنیف می‏ساخت و البته درس آواز و ردیف موسیقی هم می داد.

او با خوانندگانی همچون ادیب خوانساری همکاری داشت آثار قابل توجهی را ضبط و اجرا کرد که امروزه نیز به آن رجوع می شود .

مهرتاش 16 فروردین 1359 دار فانی را وداع گفت، محمد منتشری شاگرد مهرتاش بعد از مرگ وی علاوه بر انتشار مجموعه تصانیف تهران قدیم . برخی دیگر از آثار وی ردیف آوازی به روایت مهرتاش برای انتشار آماده کرده است که به بازار خواهد آمد .

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: