حمام تاریخی اشترینان، ساخته اواخر قاجار

1393/12/26 ۱۰:۱۷

حمام تاریخی اشترینان، ساخته اواخر قاجار

حمام تاریخی اشترینان این حمام در محله‎ای به نام گودرزی‌ها واقع شده است. حمام تاریخی اشترینان در شهر اشترینان از توابع بروجرد واقع شده و از نظر موقعیت جغرافیایی در منطقه زاگرس و دارای آب و هوایی معتدل قرار دارد. این حمام در محله‎ای به نام گودرزی‌ها واقع شده و قدمت آن احتمالاً مربوط به اواخر قاجار بوده و بنا به گفته اهالی محل توسط فردی خیر احداث شده است. نمای بیرونی حمام اشترینان با آجر قزاقی مرغوب اجرا و پوشش سقف و بدنه دیوار حمام نیز با پلاستر سیمان اندود شده است.

 

حمام تاریخی اشترینان این حمام در محلهای به نام گودرزی‌ها واقع شده است.

حمام تاریخی اشترینان در شهر اشترینان از توابع بروجرد واقع شده و از نظر موقعیت جغرافیایی در منطقه زاگرس و دارای آب و هوایی معتدل قرار دارد.

این حمام در محلهای به نام گودرزی‌ها واقع شده و قدمت آن احتمالاً مربوط به اواخر قاجار بوده و بنا به گفته اهالی محل توسط فردی خیر احداث شده است. نمای بیرونی حمام اشترینان با آجر قزاقی مرغوب اجرا و پوشش سقف و بدنه دیوار حمام نیز با پلاستر سیمان اندود شده است.

این حمام دارای فضای سربینه یا رختکن است که به صورت هشت ضلعی منظم بوده که هر چهار ضلع آن با هم مساوی است. اضلاع بزرگتر داخل بنا را رختکن‌ها شامل می‌شوند و اضلاع کوچکتر نیز ورودی اصلی، ورودی به گرمخانه، ورودی سرویس و محل استقرار صندوقدار را تشکیل می‌دهد.

حمام سرد دارای کفشکنهایی در جلوی سکوهای رختکن بوده که هم‌اکنون مسدود است، از طریق یک راهرو سرپوشیده به حمام گرم ارتباط پیدا می‌کند. در ضمن راه ورود به خزینه حمام که در فضای حمام گرم قرار دارد، مسدود است.

خزینه در سال 1346 بسته و 10 دستگاه دوش در فضای داخلی حمام احداث شد. در ضلع جنوب حمام نیز یک ورودی و فضایی با پوشش سقف از تیرآهن مشاهده می‌شود که در ارتباط با دوش‌های خصوصی است. هم‌چنین تون حمام در ضلع جنوب شرقی قرار گرفته و برای گرم کردن آب خزینه و کف حمام گرم قابل استفاده بوده است.

البته در کف حمام‌های قدیمی کانال‌های ارتباطی جهت جریان گرما احداث می‌شده تا کف حمام گرم شود. حمام قاجاری اشترینان که به شماره 9974 در فهرست آثار تاریخی به ثبت ملی رسیده است.

ایسنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

اخبار مرتبط

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: