تمدن جیرفت،مایه مباهات ایرانیان در بوته فراموشی

1393/12/19 ۱۲:۱۳

تمدن جیرفت،مایه مباهات ایرانیان در بوته فراموشی

تپه های باستانی جیرفت که زمانی مایه مباهات هر ایرانی بود این روزها بخاطر بی مهری مسوولان به بوته فراموشی سپرده شده است.

 

سید جمال خوشکام: تپه های باستانی جیرفت که زمانی مایه مباهات هر ایرانی بود این روزها بخاطر بی مهری مسوولان به بوته فراموشی سپرده شده است.

تپه های باستانی جیرفت که می تواند میزبان گردشگران بسیاری از داخل و خارج کشور باشد این روزها از نگاه ها دور مانده است.

پیش از کاوش های باستان شناسی در جیرفت همگان می پنداشتند تمدن سومر کهن ترین تمدن است اما کاوش هایی که سال ها قبل توسط تیم باستان شناسی در جیرفت و حوزه هلیل رود انجام شد محاسبات را بر هم زد.

کشف یک لوح نوشته در جیرفت نگاه همگان را از تمدن بین النهرین به جیرفت تغییر داد زیرا علاوه بر کشف اشیای باستانی یک زیگورات بزرگ با دیرینه بیش از پنج هزار سال در این شهرستان کشف و در پی آن تاریخ خاورمیانه دگرگون شد.

سال ها قبل نقش و نگارهای کشف شده بر روی ظروف باستانی موجب شد این اشیا سر از کشورهای دیگر درآورند.

'دادگاه لندن برای بازگرداندن اشیای تاریخی جیرفت رای به نفع ایران صادر کرد' این تیتر خبرهای رسانه ها بود که اشک شوق را در چشم دوست داران تاریخ و فرهنگ جاری کرد.

آری، اینجا همان تمدن رویایی و گمشده ارت است که در کتیبه های سومری از آن یاد شده است.

از این رو تمدن جیرفت افتخاری شد برای هر ایرانی اما چند سالی است که این تمدن مورد بی مهری قرار گرفته است.

با نزدیک شدن به سال نو که مکان های تاریخی و گردشگری در شهرستان ها و استان ها برای پذیرایی از میهمانان نوروزی آماده می شوند اما خبری از آماده شدن تپه های باستانی کنارصندل و شهر قدیم جیرفت که مسجد جامع آن نگینی در این شهر است نیست.

یک شهروند جیرفتی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: وقتی مقابل چشمانت آثار تاریخی و محدوده های باستانی که بلندایی به اندازه تاریخ دارد ویران می شود اشکت در می آید.

مسلم یوسفی افزود: ای کاش این گوهر گرانبها سر از خاک بیرون نیاورده بود و امروز در کنار بی مهری مسوولان شاهد خراب شدن آن نبودیم.

شهروند دیگری گفت: به خودمان می بالیم که تمدنی چند هزار ساله داریم اما به اندازه یک سال هم برای صیانت و حفاظت از این تمدن هزینه نشده است.

مهدی سالاری اضافه کرد: تا چند روز دیگر باید شاهد ورود گردشگران به محوطه های تاریخی و باستانی جیرفت باشیم اما هیچ اقدام اولیه ای برای میزبانی از این میهمانان صورت نگرفته است.

سید نصرالله حسینی هم گفت: اینجا خبری از زیرساخت های اولیه برای خدمات رسانی به گردشگران از جمله سرویس بهداشتی و آبخوری هم نیست.

وی گفت: سازمان میراث فرهنگی باید برای راهنمایی گردشگران، راهنمایانی را در اینجا مشخص کند تا اطلاعات کافی را به مردم ارایه دهند.

وی بیان کرد: آثار بیرون آمده از دل خاک همچون شهر قدیم، مسجد جامع قدیم و تپه های کنارصندل بر اثر بارندگی در معرض تهدید هستند.

فرماندار جیرفت هم با گلایه مندی از مسوولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: یک سال از سفر رییس این سازمان به شهرستان جیرفت می گذرد اما هیچ یک از وعده هایی که داده اند محقق نشده است.

احمد امینی روش افزود: ارتقای نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان به اداره، ساخت موزه بزرگ شهر جیرفت که چند سالی است رها شده از جمله این مصوبات هستند.

وی بیان کرد: از سوی دیگر متوقف شدن کاوش های باستان شناسی در محوطه های باستانی، تخصیص ندادن اعتبار برای حفاظت و مرمت محوطه ها مواردی هستند که موجب گلایه مندی مردم شده است.

وی تصریح کرد: مردم از ما مطالبه می کنند که چرا باید وضعیت میراث فرهنگی در شهرستان این چنین باشد و ما باید به عنوان مسوول پاسخگوی مردم باشیم لذا امیدواریم مسوولان نسبت به این درخواست مردم توجه داشته باشند.

مسوول نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری شهرستان های جیرفت و عنبرآباد هم ضمن تایید مشکلات موجود گفت: سعی شده تا در ایام تعطیلات نوروز یک آبسردکن و سرویس بهداشتی در محدوه های باستانی نصب شود.

محمد سالاری گفت: مشکلاتی که امروز شاهد آن هستیم به علت نبود بودجه است که یک مشکل سراسری می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به مشکل بودجه نیاز است از سوی استانداری نسبت به تامین بودجه لازم اقداماتی صورت گیرد.

وی گفت: در صورت تامین بودجه نیز برای ایام عید بروشورهایی تهیه خواهد شد تا به میهمانان و گردشگران اهدا شود.

سالاری افزود: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم پیگیر ارتقای نمایندگی شهرستان به اداره است که امید است این موضوع مورد توجه مسوولان سازمان قرار گیرد.

تپه های باستانی کنارصندل در فاصله حدود 40 کیلومتری شهر جیرفت است.

شهرستان جیرفت نوروز هر سال مقصد و مسیر عبور مسافران نوروزی از سراسر کشور است.

ایرنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: