دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو: مشاهیر نباید دستاویزی برای افتراق باشند

1393/12/13 ۱۰:۳۵

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو: مشاهیر نباید دستاویزی برای افتراق باشند

محمدرضا سعیدآبادی، دبير كل كميسيون ملی يونسكو در ايران گفت: مشاهیر ما نباید دستاویزی برای افتراق بیشتر باشند. قهرمان سلیمانی نیز عنوان کرد که نجم‌الدین کبری از معدود کسانی است که در وجدان عمومی جامعه ایران کارنامه مثبتی دارد.

 

محمدرضا سعیدآبادی، دبير كل كميسيون ملی يونسكو در ايران گفت: مشاهیر ما نباید دستاویزی برای افتراق بیشتر باشند. قهرمان سلیمانی نیز عنوان کرد که نجم‌الدین کبری از معدود کسانی است که در وجدان عمومی جامعه ایران کارنامه مثبتی دارد.

مراسم بزرگداشت ثبت جهانی هشتصدمین سال زندگی نجم‌الدین کبری به مناسبت ثبت جهانی این عارف بزرگ در تقویم مشاهیر 2014 تا 2015 یونسکو، ظهر امروز 12 اسفند ماه با حضور محمدرضا سعیدآبادی، دبير كل كميسيون ملی يونسكو در ايران، کاظم محمدی وایقانی مولف کتاب «نجم‌الدین کبری» و عرفان پژوه، قهرمان سلیمانی، معاون پژوهش و آموزش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، احمد پاکتچی مسئول بخش ادیان دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی و مستکین، مدیر بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در سالن اجتماعات کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد.

قهرمان سلیمانی در ابتدای این مراسم طی سخنانی گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به اعتبار اینکه مدیریت روابط بین‌الملل جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد، در برنامه‌های اینچنینی خودش را ذی سهم می‌داند. برنامه امروز نیز به یاد مرد بزرگی از شرق جغرافیایی عالم اسلام تا غرب آن است که هر کجا جان مشتاقی بوده صید کرده است. نقشی که او در قلمرو فرهنگ ایرانی ایفا کرده انکار ناپذیر است.

وی ادامه داد: تأکیدی که یونسکو بر بزرگداشت او داشته بدین معنی است که وجدان جامعه جهانی به نقش او و هویتش تاکید دارد. افراد در بستر تاریخ، تولد و مرگی دارند اما گاهی این تولد و مرگ در معرض داوری وجدان عمومی گذاشته می‌شود.

وی با بیان اینکه نجم‌الدین کبری از معدود کسانی است که در وجدان عمومی جامعه ایران کارنامه مثبتی دارد،‌ افزود: مجموعه این مؤلفه‌ها باعث شده تا شیخ را در جایگاه برتری قرار دهد. درباره مرگ نجم‌الدین کبری نوشته شده که در فتنه مغول کشته شده که البته درست هم نیست، اما ما در اینجا با مسأله وجدان عمومی جامعه روبه‌رو هستیم. ‌این وجدان عمومی او را در جایگاه شهید تاریخ قرار داده با وجود اینکه این امر در واقعیت‌های تاریخی ثبت نشده است، چون حیف بوده که او در وجدان عمومی به صورت عادی فوت کند.

سلیمانی با بیان اینکه در قلمرو فرهنگی ایران دو نوع تفکر شکل گرفته یادآور شد: یک نمونه تفکر مولانا است و نوع دوم نقطه مقابل آن نجم الدین رازی است. او در دادگاه وجدان عمومی جامعه ایران محکوم به شکست است چون مولانا او را محکوم کرده است. مولانا در آثارش به کرات او را نقد می‌کند با وجود اینکه رازی متکلم برجسته‌ای است او در وجدان عمومی جامعه مردی از جنس نجم‌الدین کبری نیست.

وی در پایان گفت: میراثی که از نجم‌الدین کبری باقی مانده شاگردانش چون علی لالا،‌ سعدالدین حموی و پدر مولانا است. این افراد در دسته‌بندی تصوف ایرانی جزو کسانی‌اند که تاریخ داوری مثبتی از آن‌ها داشته و معدلی از رضایت جامعه را با خود دارد. او می‌تواند پیوند دهنده، دریچه الفت و همزیستی مسالمت آمیز میان انسان‌ها باشد چون انسان‌ها به شدت نیازمند این روابط هستند. اگر از کورسوی روشنایی بشود نور گرفت از افرادی مانند نجم الدین کبری است.

سعیدآبادی نیز در بخش دیگری از این مراسم طی سخنانی گفت: ما با مشقت فراوان مشاهیر ایران را شناسایی می‌کنیم اما کمتر کاری برای معرفی آنها انجام می‌دهیم. با این وجود خوشحال هستیم که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که متولی امور فرهنگی در خارج از ایران است در داخل کشور هم با ما همکاری دارد و در معرفی این مشاهیر می‌کوشد.

وی ادامه داد: ما به راحتی از کنار بزرگان رد می‌شویم و نمی‌توانیم این افراد را به خوبی به جامعه معرفی کنیم. تاکنون یونسکو در ایران بر اساس معیارهای فرهنگی، محتوایی و البته محدودیت‌هایی که داشته 30 تن از مشاهیر ایران را در یونسکو ثبت کرده است. این موضوع هر دو سال یک بار اتفاق می‌افتد و خوشحال هستیم که نجم‌الدین کبری هم نامش به عنوان یکی از این مشاهیر ثبت شد.

به گفته وی، وقتی یک عالم و اندیشمند نامش در یونسکو ثبت می‌شود، به معنای این است که آن عالم بزرگ دیدگاه‌ها و دغدغه‌هایش متعلق به یک کشور و مرز و بوم نیست و آن چنان دیدگاه بزرگی دارد که یونسکو آن را درک می‌کند.

سعیدآبادی به دو هدف اصلی سازمان یونسکو یعنی تأمین صلح و توسعه در کشورها اشاره کرد و گفت: صلح مدنظر یونسکو ریشه در اذهان و اندیشه انسان دارد و از جنس صلحی که دولت‌ها در سازمان ملل به دنبال آن هستند، نیست. یونسکو معتقد است اگر جنگ ابتدا در اذهان شکل می‌گیرد پس صلح هم باید ابتدا در ذهن ما اتفاق بیفتد، بنابراین باید به دنبال آموزش از طریق فرهنگ،‌ علوم طبیعی و علوم اجتماعی بود.

وی با بیان اینکه فرهنگ نقش مهمی در توسعه پایدار کشورها دارد اظهار کرد: اگر نقش معنادار فرهنگ و توسعه را دنبال می‌کنیم، باید دنبال تنوع فرهنگی، تقویت و حفاظت از آن باشیم. ثبت آثار جهانی و میراث فرهنگی در درونش نشان دهنده نوع نگاه به زندگی است.

دبير كل كميسيون ملی يونسكو در ايران با اشاره به اینکه توسعه ملی از طریق هم‌افزایی ملی و فرهنگی صورت می‌گیرد گفت: در درون کشور باید فرهنگ‌های مختلف با هم‌افزایی به توسعه ملی برسند. بایکوت کردن یک فرهنگ و کلیشه کردن کشور و ملت دیگر نمی‌تواند ما را به مقصود برساند. امروز هویت نقش مهمی در توسعه و ریشه‌دار بودن ما دارد و گفت‌وگوی فرهنگی بدون شناسایی هویت و ریشه امکان پذیر نیست. در داد و ستد فرهنگی میان کشورها قطعاً مشاهیر و عالمان پشتوانه‌های خوبی هستند.

وی در پایان یادآور شد: مشاهیر ما نباید دستاویزی برای افتراق بیشتر باشند. ما به عنوان نهاد مسئول باید هوشمندانه در ثبت مشاهیر عمل کنیم، نباید به گونه‌ای رفتار کنیم که مشاهیر به جای همگرایی باعث افتراق شوند.

ایبنا

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: