سلطانی فر از وزرای فرهنگی کشورهای اسلامی خواست: میراث عراق را نجات دهید

1393/12/11 ۱۰:۲۱

سلطانی فر از وزرای فرهنگی کشورهای اسلامی خواست: میراث عراق را نجات دهید

رییس سازمان میراث‌فرهنگی صبح امروز با نوشتن نامه‌ای به وزرای فرهنگی کشورهای اسلامی درخواست کرد تا از همه توان و بضاعت جامعه اسلامی برای جلوگیری از اهداف شوم داعش و حفظ و حراست میراث‌فرهنگی عراق استفاده شو

 

رییس سازمان میراث‌فرهنگی صبح امروز با نوشتن نامه‌ای به وزرای فرهنگی کشورهای اسلامی درخواست کرد تا از همه توان و بضاعت جامعه اسلامی برای جلوگیری از اهداف شوم داعش و حفظ و حراست میراث‌فرهنگی عراق استفاده شود.

سیزدهمین گردهمایی باستان‌شناسی، با حضور جمعی از باستان‌شناسان، کارشناسان و موزه‌داران در موزه ملی ایران برگزار شد.

موضوع اصلی تمامی سخنرانی‌های سیزدهمین همایش باستان‌شناسی ایران درحالی به تخریب آثار تاریخی موزه موصل توسط داعش صورت گرفت که در این گردهمایی، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با ارسال 3 نامه جداگانه به ایاد امین مدنی دبیر کل سازمان همکاری های اسلامی (OIC)،ایرینا بوکووا، مدیر کل سازمان علمی ، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل متحد (یونسکو) و عادل فهد شرشاب وزیر گردشگری و آثار باستانی عراق، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای حفاظت و مرمت میراث فرهنگی منقول و غیر منقول کشور عراق اعلام کرد.

«مسعود سلطانی‌فر»، رییس سازمان میراث‌فرهنگی کشور در این نامه‌ها تاکید کرد: «خشونت های اخیر که از نسل کشی بشریت به نسل کشی فرهنگی شدت یافته است در حال تخریب میراث کشور عراق است ، میراثی که در واقع متعلق به کلیه ملتها، اعصار و باورها است.»

به‌گفته رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در شرایط فعلی لازم است با حمایت نهادها و سازمان‌های بین المللی، میراث فرهنگی جهانی در معرض خطر در کشور عراق حفظ و احیا شود.

او همچنین تاکید کرد، در گذشته سازمان میراث‌فرهنگی اقدامات بسیاری در چارچوب کنوانسیون‌های بین‌المللی برای حفظ آثار و اماکن تاریخی عراق و سوریه انجام داده تا با استفاده از ظرفیت‌های مختلف این سازمان به حفاظت از آثار کمک شود. چنانچه صبح امروز هم نامه‌ای به وزرای فرهنگی کشورهای اسلامی ارسال شد تا از همه توان و ظرفیت جامعه اسلامی برای حفاظت از میراث‌فرهنگی و اهداف شوم داعش استفاده شود.

آنطور که سلطانی‌فر افزود: «10 روز پیش نیز در سفری که به‌همراه معاون اول رییس جمهور به عراق داشتیم سندی مبادله شد که این سند تبیین کننده همکاری‌های بین‌المللی بود. چنانچه در این سفر نیز ایران آمادگی خود را برای انتقال موقت اشیاء به ایران اعلام کرد.»

گروه داعش در روزهای اخیر ویدیوهایی منتشر کرد که نشان می داد افراد وابسته به این گروه در حال تخریب میراث فرهنگی و آثار باستانی موجود در موزه موصل عراق هستند. انتشار این تصاویر با موجی از انزجار و محکومیت جهانی مواجه شده است.

میراث فرهنگی

نظر دهید
نظرات کاربران

کاربر گرامی برای ثبت نظر لطفا ثبت نام کنید.

گزارش

ورود به سایت

مرا به خاطر بسپار.

کاربر جدید هستید؟ ثبت نام در تارنما

کلمه عبور خود را فراموش کرده اید؟ بازیابی رمز عبور

کد تایید به شماره همراه شما ارسال گردید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.:

ثبت نام

عضویت در خبرنامه.

قبلا در تارنما ثبت نام کرده اید؟ وارد شوید

کد تایید را وارد نمایید

ارسال مجدد کد

زمان با قیمانده تا فعال شدن ارسال مجدد کد.: